Deilige bilder!!!

Hvordan gikk det? Flere bilder? :)
Ingen panikk som du nevnte, det har gått bra, var redd for at dette ville mutere med påfølgende smittesporing i bryggeriet siden jeg brukte 2 forskjellige gjær. Men Neida dette har gått rolig å fint for seg i hele natt, det var nok den lille dråpen med skumdempende som gjorde susen og ble som en vaksine.
En erfaring rikere, don`t fear the yeast when you have control:) Resized_20210316_124830001.jpeg
 
Stor starter til helgas lagerbrygg, er det noen som har trua eller er den over hele stua imorgen? La i en dråpe skumdemper så krysser fingra:)Vis vedlegget 50334
Det der er ikke optimalt for gjærvekst, trur jeg. Med så liten overflate i forholdd til volumet blir O2-innblandinga ikke hva den ville vært om du hadde begrensa deg til 3 liter, som jeg trur er ideelt i den kolben. Men jeg har ingen ide om hvor mye dårligere veksten blir.

Den rører'n er jo sterk, da, så det kan muligens hjelpe noe.
 
Sist redigert:
Det der er ikke optimalt for gjærvekst, trur jeg. Med så liten overflate i forholdd til volumet blir O2-innblandinga ikke hva den ville vært om du hadde begrensa deg til 3 liter, som jeg trur er ideelt i den kolben. Men jeg har ingen ide om hvor mye dårligere veksten blir.

Den rører'n er jo sterk, da, så det kan muligens hjelpe noe.
Litt spent jeg også, har aldri kjørt en lignende starter, som regel kjørt 2 runder. Har stoppet snurren nå så vi få se hva som legger seg etterhvert, og ikke minst hvordan vørteren tar imot denne blandinga wlp 850 og 34/70. Spennende å se hvordan denne pilsen blir etterhvert. En enkel pils med pilsnermalt, litt surmalt. Perle som bittering og Tettnang på 5 minutter.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Litt spent jeg også, har aldri kjørt en lignende starter, som regel kjørt 2 runder. Har stoppet snurren nå så vi få se hva som legger seg etterhvert, og ikke minst hvordan vørteren tar imot denne blandinga wlp 850 og 34/70. Spennende å se hvordan denne pilsen blir etterhvert. En enkel pils med pilsnermalt, litt surmalt. Perle som bittering og Tettnang på 5 minutter.
Det holder sikkert greit til en vanlig batch gjæra på 10 grader - om det er planen:). Om du blander lagegjær, spiller det neppe noen som helst rolle. Gjærblanding er ellers også en grei strategi - men antakelig mer aktuell med alegjær, for der er det mye større spenn i egenskaper.
 
Ganske spenstig å ta den kolben på en snurr uten noe form for oppfang! Men går det så går det jo :)
Hvor stor batch skal du lage siden du har dratt på med så stor starter?
 
Ganske spenstig å ta den kolben på en snurr uten noe form for oppfang! Men går det så går det jo :)
Hvor stor batch skal du lage siden du har dratt på med så stor starter?
43 liter til gjæring, med et lite step med wlp 850 på forhånd for oppvåkning, og en pakke 34/70 når alt dette havnet fem literen skulle dette være helt innafor ifølge Brewfather. 2 gode fat i sommersol, når den er på det høyeste:)
 
Reiste opp på hytta idag, tok med sikringskost som skal vare til over helgen. Stor forskrekkelse da jeg oppdaget at picnick krana ikke hadde blitt med, kunne da fort blitt lagt inn under "grusomme" bilder istedenfor. Til alt hell så hadde jeg glemt en direktekran fra påsken og lykken var stor da jeg så halvlitere fylle seg, helgen kan komme og humøret til alle er sikret. Resized_20210414_153622.jpg
 
Tilbake
Topp