Hvor fort tas oksygen opp?

Nei det er ppm når vi snakker om bare CO2 gass, tabellen du viser har jo 0.001-0.02% som er 10-200 ppm. Oppløst i ølet blir det da f.eks. 0.00003*1.98/1010*1.5 = 88 ppb O2 i øl med FG 1.010 som blir tvangskarbonert fra 0.9 vol etter gjæring til 2.4 vol. Men dette er maks, antakeligvis er forurensningen vanligvis betydelig lavere.

Vis vedlegget 50290
Ahh, sånn ja. Då er eg med. Men ja, normalen må være mykje lavare, ellers hadde det vel våre eit ganske utbredt problem for mange bryggerier.
 
@AndyHagen og @rosnes : Dere har kanskje kompetanse på dette?
Jeg er redd dette er litt utenfor mitt kompetansefelt, men hvis jeg får anledning, skal jeg spørre folk som kanskje kan gi en forklaring. Det er dessverre ikke så lett å møte folk i disse tider....

Ellers fikk jeg ikke noe varsel om at du hadde tagget meg, men så det ved en tilfeldighet....? Er det noe funksjonalitet som er falt ut etter oppdateringen av forumet?
 
Jeg er redd dette er litt utenfor mitt kompetansefelt, men hvis jeg får anledning, skal jeg spørre folk som kanskje kan gi en forklaring. Det er dessverre ikke så lett å møte folk i disse tider....

Ellers fikk jeg ikke noe varsel om at du hadde tagget meg, men så det ved en tilfeldighet....? Er det noe funksjonalitet som er falt ut etter oppdateringen av forumet?
hmm - når du sier det; jeg har ikke lagt merke til tagging i det siste. Det må undersøkes!

- og ja; flott om du treffer noen med peil. Du omgås vel tross alt flere enn jeg gjør for tida:p!
 
I dag fikk jeg støtte for min lurvete praksis når det gjelder tørrhumling. I Experimental Brewings podcast (episode 98) om brygging av trippel IPA sa Denny Conn - og han er en gammel rev - at ideen om at det er så farlig å vippe opp lokket og hive humla kjapt inn, er basert på feilaktige ideer om hvor kjapt gasser mikses. Han hadde alltid gjort det sånn, og hadde aldri merka noen skade.
 
I dag fikk jeg støtte for min lurvete praksis når det gjelder tørrhumling. I Experimental Brewings podcast (episode 98) om brygging av trippel IPA sa Denny Conn - og han er en gammel rev - at ideen om at det er så farlig å vippe opp lokket og hive humla kjapt inn, er basert på feilaktige ideer om hvor kjapt gasser mikses. Han hadde alltid gjort det sånn, og hadde aldri merka noen skade.
Det er nok samme grunn til at det har gått fint når jeg har lettet på lokket og dyppet en pipette i ølet for å hente ut refraktometerprøve.
 
Det er nok samme grunn til at det har gått fint når jeg har lettet på lokket og dyppet en pipette i ølet for å hente ut refraktometerprøve.
Virker rimelig, ja.

Jeg burde vel legge til at jeg ikke mener alt er bevist når Denny Conn har sagt det:). Men han har brygga en del batcher med humleøl.
 
En annen faktor når man vipper av lokket er jo at atmosfæren over ølet inne i gjæringstanken er rimelig stor andel CO2. Denne er tyngere enn luft og vil i stor grad holde seg i tanken om lokket ikke er av for lenge og om det ikke er for mye uro. Det dannes omtrent 25 liter CO2 pr 100 gram sukker som gjæres, så luften som var i headspace når gjæringen begynte er nok godt blåst ut.
 
Tilbake
Topp