Brewtools, dyrere i NOK sammenlignet med USD

Vurderer å oppgradere min Grainfather til en Brewtools B80pro eller Speidel.
Når jeg sjekker pris på nettsiden til Brewtools, ser jeg at B80pro er ca 1700,- billiger for kunder med amerikansk adresse sammenlignet med norsk. (inkludert 25% norsk MVA).

Mener det er litt spesielt at norske kunder må betale nesten 10% mer for et produkt som selges fra Norge.
Har vært i kontakt med de for å høre om norske kunder kan handle i USD, men det gikk ikke.
Kjenner jeg har lite lyst å subsidiere amerikanske kunder med 1700,- + gratis frakt over dammen, så ender nok opp med en Speidel om ikke jeg kommer over et godt bruktkjøp.

Hva tenker dere om denne prissettingen?
 
Vurderer å oppgradere min Grainfather til en Brewtools B80pro eller Speidel.
Når jeg sjekker pris på nettsiden til Brewtools, ser jeg at B80pro er ca 1700,- billiger for kunder med amerikansk adresse sammenlignet med norsk. (inkludert 25% norsk MVA).

Mener det er litt spesielt at norske kunder må betalet neste 10% mer for et produkt som selges fra Norge.
Har vært i kontakt med de for å høre om norske kunder kan handle i USD, men det gikk ikke.
Kjenner jeg har lite lyst å subsidiere amerikanske kunder med 1700,- + gratis frakt over dammen, så ender nok opp med en Speidel om ikke jeg kommer over et godt bruktkjøp.

Hva tenker dere om denne prissettingen?
Norske forbrukerkjøpsrettigheter er en del bedre enn de amerikanske.
 
Hva tenker dere om denne prissettingen?
Dette er nok bare pga. de ikke justerer prisene for valutakurs så ofte. Her har de jo også valgt å sette «runde» priser, og da er det ikke logisk å endre de så ofte. Tilbake i november var USD verdt over 6% flere kroner, det samme som prisforskjellen nå uten moms. Om prisene ble satt enda lenger tilbake var de egentlig høyere i USD.
 
Det er dollar kursen som er lavere nå ja. De kan ikke justere prisen i hytt og pine alt etter hva dumt Biden klarer å si eller gjøre.
 
Det stemmer vel ikke om du tar høyde for moms. Forskjellen på NOK og USD er CA 1000 uten moms på begge.
De har akkurat justert prisen fra 1949 til 1999 USD, regner med de har sett denne tråden.
Når jeg postet dette i går kostet den 1949 USD, dvs ca 16200 NOK uten moms, eller 20 250,- inkl MVA.
Dvs ca 1750 dyrere for nordmenn, når tråden ble opprettet.
 
Vet jo ikke hva som er bakgrunnen for dette, men det er ikke uvanlig av man priser produkter ulikt i ulike markeder. Dessverre kommer Norge nesten alltid dårlig ut. Vi er "rike" og langt mindre prisbevisste enn folk i andre land. Selgerne vet selvsagt dette, og det er nok fristende å ta ut litt høyere margin her. Noe kan forklares med ulikt avgiftsnivå og sterkt forbrukervern, men ofte er identiske varer bare rett og slett dyrere her.
 
Send en epost til Brewtools så får du nok en forklaring. Men såvidt jeg vet så har ikke Brewtools endret på prisene på Brewtools.no på veldig lang tid, men jeg vet at forhandlere har hatt "tilbud" på bryggemaskinene. Prisene til land utenfor Norge er uten avgifter. MVA er en ting, hva man må betale i "handling fee" er også et element. Jeg vil anta at prisene i USD og EUR er satt på et gitt tidspunkt og justeres ikke så ofte i forhold til valutakurser.
 
Tilbake
Topp