Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Hva er det som gjør at noen får FG rund 1.006 med denne gjæren, mens andre opplever at den kryper ned mot 1.000 og rundt der?
Snodig :rolleyes:
 
@*Lars - flasken du fikk av meg er iht oppskriften i starten av denne tråden. Tror du må åpne flasken ute på terrassen - ble lit for mye bobbler
Flasket for tidlig eller er det partikler i flaska som bobler kan forme seg på?

Jeg har flaska samme ølet med 12,6g/l (!) sukker og det oppfører seg eksemplarisk selv etter 1,5år på flaske, et lite psssh når jeg åpner korken og så må det helles forsiktig som en Hefeweissen.

Hadde vært veldig bekymra for om flaskene dine holder hvis du har høyere karbonering enn dette :oops:
 
Synst også denne kler ganske raus karbonering.
La meg på 10 g/L og den oppleves veldig «crisp», men på ingen måte overkarbonert.
 
OG var 1.051 og FG 1.002. Brukte Speise fra opprinnelige vørter, ikke sukker. Mengde speise iht Brewersfriend calculator - 3.5 Vol. .... brukte 0.75 Kinn flasker med patentkork. Vi håper det holder.
 
Takk for advarsel! Venter de tilmålte to ukene, så får vi se. Uansett takk for raushet både i forhold til flasker og smaksprøver på øl!!
 
Jeg skjønner stadig ikke hvorfor en saison skal karboneres så hardt. Jeg liker det rett og slett ikke. OK, jeg legger meg ikke på nivå med engelsk ale, heller, men karbonerer ganske normalt, som en pils - som jeg heller ikke karbonerer veldig hardt.

Noen som har prøvd moderat karbonering?
 
Jeg skjønner stadig ikke hvorfor en saison skal karboneres så hardt. Jeg liker det rett og slett ikke. OK, jeg legger meg ikke på nivå med engelsk ale, heller, men karbonerer ganske normalt, som en pils - som jeg heller ikke karbonerer veldig hardt.

Noen som har prøvd moderat karbonering?

De fleste flaskene mine får 2 sukkerbiter á ~2,2 gram på 0,5
Altså ca 8,5 g/L, syntes det er ganske passe

Hvis lette tørre øl som f.eks Saison og andre lyse belgiske og f.eks hveteøl får for lav karbonering blir det fort for vanndig
 
De fleste flaskene mine får 2 sukkerbiter á ~2,2 gram på 0,5
Altså ca 8,5 g/L, syntes det er ganske passe

Hvis lette tørre øl som f.eks Saison og andre lyse belgiske og f.eks hveteøl får for lav karbonering blir det fort for vanndig
Mye kan sikkert sies om mine saisons - men "vandig" har aldri falt meg inn. Så da er det nok ikke for lavt:).

Karbonering er karbonering, og jeg synes at når du kommer opp på 5-6 gr sukker per liter - jeg trur jeg brukte 5 da jeg brukte sukker - så er det "nok", uansett. Jeg har ikke mer oppi weissbier, heller. (Jeg forholder meg til volumes nå som jeg karbonerer med speise, og legger meg stort sett på 2-2,2. Det blir dessuten nokså omtrentlig, jeg gidder ikke å måle opp:).)
 
Mye kan sikkert sies om mine saisons - men "vandig" har aldri falt meg inn. Så da er det nok ikke for lavt:).

Karbonering er karbonering, og jeg synes at når du kommer opp på 5-6 gr sukker per liter - jeg trur jeg brukte 5 da jeg brukte sukker - så er det "nok", uansett. Jeg har ikke mer oppi weissbier, heller. (Jeg forholder meg til volumes nå som jeg karbonerer med speise, og legger meg stort sett på 2-2,2. Det blir dessuten nokså omtrentlig, jeg gidder ikke å måle opp:).)

Neste gang blir det 2.5 Vol Finn / Det var første gang jeg brukte naturlig karbonering med Speise men det ble rett og slett lit for mye denne gangen. Neste batch blir det Weissbier og skal sikte på 2.5 Vol.

Fikk sent denne dingsen i posten fra Nederland - slipper jeg å åpne flasker for tidlig.

1620832635504.png
 
Neste gang blir det 2.5 Vol Finn / Det var første gang jeg brukte naturlig karbonering med Speise men det ble rett og slett lit for mye denne gangen. Neste batch blir det Weissbier og skal sikte på 2.5 Vol.

Fikk sent denne dingsen i posten fra Nederland - slipper jeg å åpne flasker for tidlig.

Vis vedlegget 51625
Trykkmåler til flaske. Snedig. Weissbierbryggeriene bruker sånne, veit jeg:).
 
IMG_20210708_191712.jpg

Fra 1.056 til 1.002 på 4 dager. Gjæret på 25 grader. Masse, masse av banansmak, kanskje i overkant, men det roer seg vel etterhvert. Men basen er uansett svært lovende og dette virker meget bra.
 
Vis vedlegget 52616

Fra 1.056 til 1.002 på 4 dager. Gjæret på 25 grader. Masse, masse av banansmak, kanskje i overkant, men det roer seg vel etterhvert. Men basen er uansett svært lovende og dette virker meget bra.

Omtrent samme hos meg 1.054 --> 1.004 på tre dager (28 C, tipper den egentlig var ferdig på to)

Brygga på fredag
Jeg får mest fenoler av den gjæra dog
Hva meska du på?
 
Omtrent samme hos meg 1.054 --> 1.004 på tre dager (28 C, tipper den egentlig var ferdig på to)

Brygga på fredag
Jeg får mest fenoler av den gjæra dog
Hva meska du på?
Var 1.009 etter 2 dager. Mesket på 63° og jeg klarte for første gang å holde en temperatur som var mer eller mindre stabil gjennom 60 min. Ca 20 minutter utmesk på 72° og skylling på 78°. Men her sank temperaturen på skyllevannet ned mot 72° i løpet av skylletiden som sikkert tok en time.

Fortsatt aktivitet i vannlåsen.
 
Tilbake
Topp