To 25 liters brygg til en 60 liters gjærdunk

Hei,
Prøvde søke i forum først men fant ikke tråd som diskuterte spm jeg har.
Skal ha en fest i slutten av juli og har litt dårlig tid mtp brygging (småbarnsfar og tidsoptimist...). Brygger på en beerbrew 30 og har kjøleskap med temp kontroll for gjæring i speidel 30 liters dunk. Deretter lukket overføring til 19l fat.
Det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å brygge to 25 liters batcher rett etter hverandre (back to back) med Stigbergets West Coast, for å så overføre en og en batch til en speidel 60 liters dunk for gjæring i kjøleskap med temp kontroll. Er det noen større risiko knyttet til usmak/andre problemer jeg ikke klarer se for meg nå ved å gjøre det på denne måten? Pitcher jeg all gjæren etter jeg har tilsatt batch nr 2? Eller pitcher jeg gjær for brygg 1 sammen med batch 1, og deretter pitche gjær for brygg 2 med batch 2? Takk for hjelpen! -Bjørnar
 
E vel ingenting som sier at man må pitche med en gang det er ferdig, vørteren kan jo lagres mørkt og kaldt i opptil en uke mener jeg å ha lest, så om du lager en batch til, for å doble, så deretter pitche med riktig mengde gjær burde jo det gå bra..
 
E vel ingenting som sier at man må pitche med en gang det er ferdig, vørteren kan jo lagres mørkt og kaldt i opptil en uke mener jeg å ha lest, så om du lager en batch til, for å doble, så deretter pitche med riktig mengde gjær burde jo det gå bra..
Hei! Glimrende. Takk for kjapt svar. Da blir det dobbel batch brygging snart.
 
Høres ut som et perfekt opplegg for drauflassen. En vanlig teknikk i bryggerier der meskekapasiteten er mindre enn volumet i gjæringstankene. Google er din venn, og det er skrevet om flere ganger også her på forumet.
 
Høres ut som et perfekt opplegg for drauflassen. En vanlig teknikk i bryggerier der meskekapasiteten er mindre enn volumet i gjæringstankene. Google er din venn, og det er skrevet om flere ganger også her på forumet.
Takk for svar. Google var ikke min venn i dette tilfellet. Mulig jeg ikke brukte de rette ordene når jeg søkte, men men. Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk igjen :)
 
Takk for svar. Google var ikke min venn i dette tilfellet. Mulig jeg ikke brukte de rette ordene når jeg søkte, men men. Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk igjen :)
Oj, jeg fikk 144 000 treff. Uansett, her er en grei forklaring for andre som lurer på hva ”drauflassen” betyr.
 
vær litt snille med oss newbies nå da :) aldri hørt ordet "drauflassen" før hehe,
Men tro mæ, skal komme sterker tilbake når jeg begynner å plages med det elektriske på BB30-en min ;-D
 
Hei!
Jeg gjorde nylig dette, etter gode innspill her fra forumet.
Planen var å brygge to porsjoner på 23 liter pils to dager på rad og gjære begge i det samme 50-liters bryggerifatet.
Livet kom litt i veien så det gikk to dager mellom bryggene. Men det gikk helt fint!

Brygget første brygget som "normalt". Tilsatte gjær fra en 4 liters starter og satte den til gjæring på 10 grader.
Gjæringen var i gang da brygg to ble tilsatt 48 timer senere.

Mellomlagret porsjon nummer to i ei gjæringsbøtte for å tilsette oksygen og lettere flytte ølet til 50-litersfatet som står i en fryseboks.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan dette gikk så jeg kommer til å gjøre det igjen!
 
Jeg tenkte først at det var et gammelt norsk bryggeuttrykk drau-flassen - og synes ikke det hørtes så bra ut, så forsto jeg det skulle leses på tysk...
 
Tilbake
Topp