To 25 liters brygg til en 60 liters gjærdunk

Hei,
Prøvde søke i forum først men fant ikke tråd som diskuterte spm jeg har.
Skal ha en fest i slutten av juli og har litt dårlig tid mtp brygging (småbarnsfar og tidsoptimist...). Brygger på en beerbrew 30 og har kjøleskap med temp kontroll for gjæring i speidel 30 liters dunk. Deretter lukket overføring til 19l fat.
Det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å brygge to 25 liters batcher rett etter hverandre (back to back) med Stigbergets West Coast, for å så overføre en og en batch til en speidel 60 liters dunk for gjæring i kjøleskap med temp kontroll. Er det noen større risiko knyttet til usmak/andre problemer jeg ikke klarer se for meg nå ved å gjøre det på denne måten? Pitcher jeg all gjæren etter jeg har tilsatt batch nr 2? Eller pitcher jeg gjær for brygg 1 sammen med batch 1, og deretter pitche gjær for brygg 2 med batch 2? Takk for hjelpen! -Bjørnar

E vel ingenting som sier at man må pitche med en gang det er ferdig, vørteren kan jo lagres mørkt og kaldt i opptil en uke mener jeg å ha lest, så om du lager en batch til, for å doble, så deretter pitche med riktig mengde gjær burde jo det gå bra..

E vel ingenting som sier at man må pitche med en gang det er ferdig, vørteren kan jo lagres mørkt og kaldt i opptil en uke mener jeg å ha lest, så om du lager en batch til, for å doble, så deretter pitche med riktig mengde gjær burde jo det gå bra..
Hei! Glimrende. Takk for kjapt svar. Da blir det dobbel batch brygging snart.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Høres ut som et perfekt opplegg for drauflassen. En vanlig teknikk i bryggerier der meskekapasiteten er mindre enn volumet i gjæringstankene. Google er din venn, og det er skrevet om flere ganger også her på forumet.

Høres ut som et perfekt opplegg for drauflassen. En vanlig teknikk i bryggerier der meskekapasiteten er mindre enn volumet i gjæringstankene. Google er din venn, og det er skrevet om flere ganger også her på forumet.
Takk for svar. Google var ikke min venn i dette tilfellet. Mulig jeg ikke brukte de rette ordene når jeg søkte, men men. Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk igjen :)

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Takk for svar. Google var ikke min venn i dette tilfellet. Mulig jeg ikke brukte de rette ordene når jeg søkte, men men. Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk igjen :)
Oj, jeg fikk 144 000 treff. Uansett, her er en grei forklaring for andre som lurer på hva ”drauflassen” betyr.

vær litt snille med oss newbies nå da :) aldri hørt ordet "drauflassen" før hehe,
Men tro mæ, skal komme sterker tilbake når jeg begynner å plages med det elektriske på BB30-en min ;-D

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg gjorde nylig dette, etter gode innspill her fra forumet.
Planen var å brygge to porsjoner på 23 liter pils to dager på rad og gjære begge i det samme 50-liters bryggerifatet.
Livet kom litt i veien så det gikk to dager mellom bryggene. Men det gikk helt fint!

Brygget første brygget som "normalt". Tilsatte gjær fra en 4 liters starter og satte den til gjæring på 10 grader.
Gjæringen var i gang da brygg to ble tilsatt 48 timer senere.

Mellomlagret porsjon nummer to i ei gjæringsbøtte for å tilsette oksygen og lettere flytte ølet til 50-litersfatet som står i en fryseboks.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan dette gikk så jeg kommer til å gjøre det igjen!

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte først at det var et gammelt norsk bryggeuttrykk drau-flassen - og synes ikke det hørtes så bra ut, så forsto jeg det skulle leses på tysk...

Topp