Liten og kjapp: Enkel og billig brygging.

Jeg innså sist bryggedag at jeg har noen få problemer med bryggeprosessen: Jeg er lei av å løfte på og vaske store kjeler og slepe store tunge matsøppelposer med mask ned i søplerommet. Jeg ønsker også å flytte prosessen inn i stuekjøkkenet, da jeg er lei av å gå fram og tilbake til badet. Et luksusproblem er også at det blir litt for mye øl. Jeg har nå omtrent 40 bokser i kjøleskapet med øl jeg egentlig ikke har lyst på fordi den ikke ble så vellykka. Jeg ønsker at bryggedagen skal bli så smud og gledesfylt at om jeg lager en god øl, så kan jeg bare lage den flere ganger.

Jeg tenker derfor å skalere ned til ca 12 liters batcher (12 liter på flasker, altså ca 13,5 liter til gjæring).

Kjøpte meg en billig brukt 20 liters kjele, og noen billige 15 liters gjæringskar. Ene gjæringskaret skal jeg bore masse hull i bunnen på, og bruke det til skylling (bøtteskylling, inspirert av @loebrygg).

Tenker prosessen slik: Mesker med pose rett i 20l-kjelen, plasserer gjennomhullet gjæringskar på en rist over et av de andre gjæringskarene uten hull. Når mesking er ferdig flytter jeg posen over i gjæringskar med hull i, og heller vørteren fra kjelen over masken og lar det sile gjennom til det andre gjæringskaret. Siler så denne vørteren gjennom samme mask igjen, tilbake til kjelen. Gjentar et par ganger om det er mye grums. Deretter skyllevann over samme mask til slutt. Koker og tilsetter krydder, deretter senkes kjelen ned i vasken med kaldt vann + evt kjøleelementer til temperaturen har nådd et SMM/DMS-trygt nivå (40-50 grader?), overfører til gjæringskar og kjøler videre ned til ønsket gjæringstemperatur i gjæringsskapet. Pitcher gjær når det er nådd.

Når kjelestørrelser har blitt diskutert tidligere, så har noen nevnt at man burde ha større kjele for å ha plass til høy-OG-batcher, men jeg brygger lite høy-OG. Om jeg gjør det, så skal jeg heller vurdere spraymalt eller å gå ned i batch-størrelse. Eller bare bruke det større og tyngre kjeleoppsettet til det. Skal ikke selges med det første.

Har nylig operert et par fingre, og kan ikke løfte noe tungt på en liten stund, så har derfor ikke fått testa dette i praksis ennå. Jeg skal prøve å huske på å bidra til denne tråden med bilder når jeg har prøvd (tipper om et par uker).
Følger opp dette innlegget. Jeg er helt elendig til å ta bilder, i det at jeg glemmer av å i det hele tatt gjøre det. Jeg "skal bare" alt mulig, og så er bryggedagen over uten et eneste bilde.

Men prosessen funker fint den. Noen punkter:

1. Temperaturen dalte mye fortere enn jeg var forberedt på. Med induksjonsplata på laveste effekt gikk kjernetemperaturen i mesken fra 65 til 62 grader på en halvtime. Det kan være medskyldig til punkt 2.

2. Jeg fikk veldig lavt utbytte. Endte på rett over 60%. Mistenker at for grov kverningsgrad er medskyldig i dette, enten sammen med eller i stedet for lav mesketemperatur. Har nylig kjøpt ny kvern som jeg fortsatt lærer meg å kjenne. Skyllevannet rant gjennom alt for fort.

3. Nedkjøling med å senke kjelen i et vannbad med kjøleelementer krevde litt mer innsats enn jeg trodde, så nedkjølingen var det minst effektive med prosessen. Formålet mitt med å gå over til denne metoden var å forenkle bryggedagen, så det å måtte koble og vaske en spiralkjøler føles lite attraktivt. Da kan jeg heller si meg fornøyd med å stå og bevege litt på kjelen under nedkjølinga. Tid er uansett ikke hovedmotivasjonen for endringen. Får jeg plutselig et problem med usmaker som kan relateres til treg nedkjøling, så skal jeg begynne å revurdere den prosessen.

4. Jeg fikk mye mindre vørter til gjæringskaret enn jeg regnet meg fram til. Jeg tilsatte totalt 20 liter (12 liter mesk, 8 liter skyll) vann på 3 kg korn, og jeg hadde ca 18 liter preboilvolum . Jeg lot ganske nøyaktig en liter ligge igjen i kjelen da jeg overførte til gjæringskaret, og da hadde jeg 11-og-litt liter til gjæring. Det skulle tilsi ca 20% boiloff, noe som høres veldig mye ut.
(sidekommentar, preboiltallene tilsier væsketap i korn på 0,6 liter per kg korn uten klemming av meskeposen, noe som er veldig lavt. Igjen, jeg tror jeg kvernet for grovt)

5. Det er vanskelig å spare tid på de stegene som tar den tiden de tar (uten å starte en short'n'shoddy-diskusjon), men det jeg sparer mest tid på er oppvarming, opprydding og det at ting er enklere å løfte/flytte/rydde bort. Jeg reiste meg opp fra sofaen for å starte bryggedagen ca. 15:00, og hadde jeg ikke knota med nedkjølinga kunne gjæringskaret vært fylt omtrent klokka 20:30. Hadde jeg kverna kornet på forhånd, og vært bedre kjent med kverna, så kunne jeg spart noe tid der også, uten noe særlig innsats. Derfor har bryggedagen gått fra å være et fridags-prosjekt, til å kunne gjennomføres etter jobb i ukedager også. Bonus!

Alt i alt, dette kommer nok til å bli min nye faste prosess. Jeg har et ølsett liggende til 25 liter jeg opprinnelig tenkte å lage på det gamle store oppsettet, men jeg tenker nå å dele råvarene opp i to batcher. Det gir meg jo også større mulighet til å eksperimentere litt med mesk- og kok-parametere. Jeg skal også gå til innkjøp av diverse spraymalt fram til jeg har fått kontroll på meske-effektiviteten.
 
Temperaturen dalte mye fortere enn jeg var forberedt på. Med induksjonsplata på laveste effekt gikk kjernetemperaturen i mesken fra 65 til 62 grader på en halvtime.
Dette tror jeg er et typisk problem ved mesking av mindre mengder. @gustavf har skrevet om tilsvarende problem i sitt oppsett. To forslag helt fra det blå:

1. Sette kjela i stekeovnen på 50 grader - fordelene med så små mengder er at gryta di kanskje passer i steikeovenen. Hensikten er ikke å bruke den ganske unøyaktige stekeovnstermostaten til å sette mesketemperatur, men bare å redusere varmetapet.

2. Meske i en kjølebag. 12 liter burde gå fint i en av de vanlige rimelige kjølebagene som du kanskje har liggende? Siden du likevel løfter utav meskeposen og heller ut vørteren burde det ikke bli mer komplisert. Ulempen er at det er vanskeligere å justere temperaturen hvis du bommer.
 
Dette tror jeg er et typisk problem ved mesking av mindre mengder. @gustavf har skrevet om tilsvarende problem i sitt oppsett. To forslag helt fra det blå:

1. Sette kjela i stekeovnen på 50 grader - fordelene med så små mengder er at gryta di kanskje passer i steikeovenen. Hensikten er ikke å bruke den ganske unøyaktige stekeovnstermostaten til å sette mesketemperatur, men bare å redusere varmetapet.

2. Meske i en kjølebag. 12 liter burde gå fint i en av de vanlige rimelige kjølebagene som du kanskje har liggende? Siden du likevel løfter utav meskeposen og heller ut vørteren burde det ikke bli mer komplisert. Ulempen er at det er vanskeligere å justere temperaturen hvis du bommer.
Takk for tips. Kjelen er litt for stor til stekeovnen, og kjøleboks gjør det hele litt vanskeligere, med tanke på oppsett og vasking. Tråden handler jo om å gjøre det så enkelt som mulig :)

Jeg må bare finne ut hvor mye energitilførsel som kan kompensere for tapet. Tror neste effektsteg på plata funka bra. Ellers har jeg noen isolasjonsmatter jeg kan legge rundt.

Jeg innser jo at skylleoppsettet mitt går litt mot trådens hensikt med å gjøre det så enkelt som mulig. Det er jo ikke vanskelig, men det hadde vært enda enklere å bare slenge på et kilo-ish med ekstra malt og ikke skylle.
 
Dette tror jeg er et typisk problem ved mesking av mindre mengder. @gustavf har skrevet om tilsvarende problem i sitt oppsett. To forslag helt fra det blå:

1. Sette kjela i stekeovnen på 50 grader - fordelene med så små mengder er at gryta di kanskje passer i steikeovenen. Hensikten er ikke å bruke den ganske unøyaktige stekeovnstermostaten til å sette mesketemperatur, men bare å redusere varmetapet.
Ja, dette er et problem med små volum. Jeg har begynt å meske i stekeovnen og synes det fungerer veldig bra.
 
Tilbake
Topp