Lite volum perfekt OG og FG

At man skulle få ut uønska stoffer fordi man rører under mesking, har jeg faktisk aldri hørt. Det skulle jeg gjerne se en kilde på.

Det lages ikke ganger under skylling hvis du skyller riktig. Får man bedre utbytte ved å vende på maltet, er forklaringa at man har gjort det feil tidligere. Og mange gjør det feil; det er tydelig på spørsmål vi får her på forumet. Og OK, da vil man komme bedre ut om man skaper litt bevegelse i maltsenga så man kontinuerlig tetter de gangene som er skapt.

Problemet med å forstyrre maltsenga, er at man ødelegger filtreringa. Hvis du før skylling sirkulerer vørteren til den er noenlunde klar, får du grumset liggende på toppen av maltsenga, og slipper å få det med over til kokinga. (Og så kan man alltids diskutere hvor viktig det er.)
Jeg har lest noe om det her på forumet. Fant denne i farten, hvor Gahr svarer at det ikke er et problem…. https://forum.norbrygg.no/threads/rore-i-mesken.20137/
 
Jeg har lest noe om det her på forumet. Fant denne i farten, hvor Gahr svarer at det ikke er et problem…. https://forum.norbrygg.no/threads/rore-i-mesken.20137/
Nettopp.

Som @Oddvar Demmo skriver i tråden der, så trenger du riktignok egentlig ikke røre for å få omdanna stivelsen til sukker, og en gevinst ved ikke å gjøre det, er at du minimaliserer kontakten vørteren får med luft - om man trur det er viktig. (Jeg trur egentlig ikke det.) En grunn til likevel å røre, er at du får utjevna temperaturen i mesken, som vil bli nokså ujevn mellom topp og bunn om mesken får stå helt i ro uten tilførsel av varme.

I de bryggemaskinene jeg trur de fleste etter hvert bruker, sørger vel sirkulasjon med pumpe for å ta seg av temperaturutjevninga, i tillegg til at temperaturstyring med termostat holder temperaturen ved like.

Men altså; røring i mesken har ingen negative effekter, bortsett fra det med økt luftkontakt. Det er greit å få rydda den misforståelsen av veien. Jeg kan tenke meg at det man har forestilt seg kan skje, er at du øker uttrekket av tanniner, men om så skulle være, er det ikke noe problem. Ølet trenger en viss mengde tanniner for å smake riktig, og det skal en del til før det oppfattes som astringens.
 
Tilbake
Topp