Bryggertabber

Brygget 75 liter IPA i går. (Gjæres med US05 som kom rett fra bunnen av bøtta på en APA jeg brygget forrige uke. )
Som alltid ble det seint og så går det litt for fort på slutten. Presterte å bytte om kontakten for kjøleskap og varmebelte, med det resultat at i dag tidlig var ølet på 30 grader, og gjærlåsen i full gang.
Har selvsagt ryddet opp nå, men det tar tid for ett kjøleskap å senke temperaturen på 75 liter øl ned til 19 igjen.

Hvor ille tror dere dette blir?
 
Sist redigert:
En klassiker på meg i går: Da jeg skulle koble på en tidligere rengjort picnic-kran på et fat, glemte jeg naturligvis å sjekke at kranen var lukket først. Øl på og mellom ølfatene, på fryseren og på gulvet.
 
Kanskje en ny klassiker her i går? SKulle koble hageslangen med TC til utventilen på kjelen for å fylle vann for vask. Koblet den til en 21mm silikon ut slange ved pumpa på stengt ventil og åpner vann. Ser bak meg at slangen er blitt til en ballong. I det "å neeeeeei" fyker mellom nevronene i hjernebarken sier det kaboom og vaskejobben var klar til å begynne....

Kan nevne at disse slangene ikke tåler 7 bar vanntrykk.
 
I dag har jeg hellet 55 liter....dessverre ble det ikke slik jeg ønsket.

20 liter med Belgium tripple - den kom seg ikke lenger ned en 1.017 (plan var 1.009). Prøvd en del ting, men jeg tror at jeg startet gjæringen lit høy (22 Celsius). Må prøve 18 Celsius neste gang. Jeg hadde også mer en 500 ml slurry i blow-out flasken - tror jeg må bruke en slags "restrictor" neste gang, slik at Krausen holder seg inne... Tanken er 25 liter - hadde 5 liter plass til Krausen, men det gikk for fort i starten.
---
35 liter dubbel-bokk som heller ikke gjæret ut...udrikkelig søt. Mesket veldig høy i følge notatene mine.
Dårlig håndverk og jeg må ikke stole alt for mye på disse brygge programmene.

529131F0-6582-4C6B-9A77-8DC1CB93FD77_4_5005_c.jpeg

Nics.
 
I dag har jeg hellet 55 liter....dessverre ble det ikke slik jeg ønsket.

20 liter med Belgium tripple - den kom seg ikke lenger ned en 1.017 (plan var 1.009). Prøvd en del ting, men jeg tror at jeg startet gjæringen lit høy (22 Celsius). Må prøve 18 Celsius neste gang. Jeg hadde også mer en 500 ml slurry i blow-out flasken - tror jeg må bruke en slags "restrictor" neste gang, slik at Krausen holder seg inne... Tanken er 25 liter - hadde 5 liter plass til Krausen, men det gikk for fort i starten.
---
35 liter dubbel-bokk som heller ikke gjæret ut...udrikkelig søt. Mesket veldig høy i følge notatene mine.
Dårlig håndverk og jeg må ikke stole alt for mye på disse brygge programmene.

Vis vedlegget 53787

Nics.
Hvis du brukte Westmalle-gjæren - som du antakelig gjorde? - så er den den mest vanvittige gjæren jeg har brukt. Så den trenger mye rom. Du mister det meste av gjæren på den måten der. Men da kan det jo være en løsning å helle den tilbake - så lenge du bare er sikker på at blow off-systemet ditt er reint og desinfisert.

Jeg lot min trippel gjære på 17-18 grader i starten, og den gikk ikke over 20 før det meste var gjort. Men så fikk den komme seg opp på 25-26 grader, og sto der ganske lenge mens den jobba seg sakte nedover. Starta på 1.076 (satte til sukkeret etter at det verste av hovedgjæringa var unnagjort) og endte på 1.006, så denne gjæren kan gi ganske ekstrem utgjæring (92%). Fikk et reint og fint øl med masse god frukt i nesa.
 
Hvis du brukte Westmalle-gjæren - som du antakelig gjorde? - så er den den mest vanvittige gjæren jeg har brukt. Så den trenger mye rom. Du mister det meste av gjæren på den måten der. Men da kan det jo være en løsning å helle den tilbake - så lenge du bare er sikker på at blow off-systemet ditt er reint og desinfisert.

Jeg lot min trippel gjære på 17-18 grader i starten, og den gikk ikke over 20 før det meste var gjort. Men så fikk den komme seg opp på 25-26 grader, og sto der ganske lenge mens den jobba seg sakte nedover. Starta på 1.076 (satte til sukkeret etter at det verste av hovedgjæringa var unnagjort) og endte på 1.006, så denne gjæren kan gi ganske ekstrem utgjæring (92%). Fikk et reint og fint øl med masse god frukt i nesa.
Takk Finn, noe endringer er nødvendig, absolutt. Bruker B48 gjær.
- lit lavere temperatur i starten
- tilsetter sukkeret senere, lit usikker på den her - koker du det først i lit speise fra sammen batch og så heller du det inn i græringskaret (på 20 Celsius self. )
- «open» fermenter i starten - eller helle tilbake det som kommer ut via blow-off. Jeg bruker 1 liter jusflaske.
1633295819095.png
- hvor lenge er «ganske lenge» i boka di?

Nics.
 
Det sto vel gode tre uker i alt før jeg tappa opp.

B48 er den samme som jeg brukte, og blow off'en er også lik:). Jeg trur jeg monterte blow off'en med en gang, siden jeg visste at jeg kom til å trenge den.

Og ja, jeg kokte opp sukkeret med speise, og karbonerte med sukker, siden det er det Westmalle gjør, også.

Mener at Westmalle gjærer på 20, men uansett; for meg funka det veldig bra å starte enda lavere.
 
Satte to kar med tønneøl til gjæring, ett i går og et i forgårs. Nå oppdager jeg at døra til gjæringsskapet står åpen, og da antakelig har gjort det siden i går kveld. Temperaturen i skapet var oppe i 28 grader. Spent på hva det har gjort med ølet, og åssen gjæra liker å bli bråkjølt ned til 18.
 
Jeg syntes den «nye haha» emojien er ganske passende når man både ler og gråter ;-/
 

Vedlegg

  • 0CD3C098-25DB-4AA7-98BB-165F977170EB.jpeg
    0CD3C098-25DB-4AA7-98BB-165F977170EB.jpeg
    265,8 KB · Sett: 50
Sist redigert:
Brygget min 6. batch i dag, Apocalyptic Thunder Juice på en Brewzilla Robobrew 35L og alt gikk til H. Sto for første gang i kjellern og brygget etter å ha stått ute å brygget til nå.
Alt gikk helt perfekt under mesking, kanskje den beste meskinga jeg har hatt hittil. Så kommer vi til skyllinga, setter i håndtaket, forsikrer meg at det sitter, og løfter opp. Fikk løfta det nesten helt opp så ryker håndtaket og spruter 78 grader vørter ut fra kokekjelen over hele rommet og meg selv. Hullet der håndtaket sitter hadde gitt etter på begge sidene og bula ut.
Prøvde å redde meg inn med å skylle med litt ekstra vann opp til beregnet pre-boil volume (burde kanskje droppet dette?), men endte OG på 1.035 dessverre. (Skulle vært ca. 1.065)
 
Brygget min 6. batch i dag, Apocalyptic Thunder Juice på en Brewzilla Robobrew 35L og alt gikk til H. Sto for første gang i kjellern og brygget etter å ha stått ute å brygget til nå.
Alt gikk helt perfekt under mesking, kanskje den beste meskinga jeg har hatt hittil. Så kommer vi til skyllinga, setter i håndtaket, forsikrer meg at det sitter, og løfter opp. Fikk løfta det nesten helt opp så ryker håndtaket og spruter 78 grader vørter ut fra kokekjelen over hele rommet og meg selv. Hullet der håndtaket sitter hadde gitt etter på begge sidene og bula ut.
Prøvde å redde meg inn med å skylle med litt ekstra vann opp til beregnet pre-boil volume (burde kanskje droppet dette?), men endte OG på 1.035 dessverre. (Skulle vært ca. 1.065)

Det der er noe jeg er redd for.

Når jeg ser på oppskriften er det 6,4 kg malt, og Robobrew 35l skal tåle 8,2 kg malt. Jeg hadde klaget noe jævlig til butikken der bryggemaskinen ble kjøpt.
 
Brygget min 6. batch i dag, Apocalyptic Thunder Juice på en Brewzilla Robobrew 35L og alt gikk til H. Sto for første gang i kjellern og brygget etter å ha stått ute å brygget til nå.
Alt gikk helt perfekt under mesking, kanskje den beste meskinga jeg har hatt hittil. Så kommer vi til skyllinga, setter i håndtaket, forsikrer meg at det sitter, og løfter opp. Fikk løfta det nesten helt opp så ryker håndtaket og spruter 78 grader vørter ut fra kokekjelen over hele rommet og meg selv. Hullet der håndtaket sitter hadde gitt etter på begge sidene og bula ut.
Prøvde å redde meg inn med å skylle med litt ekstra vann opp til beregnet pre-boil volume (burde kanskje droppet dette?), men endte OG på 1.035 dessverre. (Skulle vært ca. 1.065)
Gikk det bra med deg? Skjedde noe tilsvarende med meg en gang, bare litt seinere i prosessen, så litt varmere vørter, og det var ikke så moro.
 
Har allerede sendt mail til butikken jeg kjøpte maskina. Har kun brygget ferdige oppskrifter beregna på 25L batcher. Har egentlig følt at det håndtaket er en svakhet på maskina fra første gang jeg løftet maltrøret, virker som det er en centimeter eller to for smalt til at man trygt skal kunne løfte så tungt.
Gikk bra med meg, fikk mesteparten på klærne og ut i rommet. Var ikke noe moro! Ned i kjellern og vaske nå.
Slik ser hullene ut etter dagens løft:

brygg.jpg
 
Brygget min 6. batch i dag, Apocalyptic Thunder Juice på en Brewzilla Robobrew 35L og alt gikk til H. Sto for første gang i kjellern og brygget etter å ha stått ute å brygget til nå.
Alt gikk helt perfekt under mesking, kanskje den beste meskinga jeg har hatt hittil. Så kommer vi til skyllinga, setter i håndtaket, forsikrer meg at det sitter, og løfter opp. Fikk løfta det nesten helt opp så ryker håndtaket og spruter 78 grader vørter ut fra kokekjelen over hele rommet og meg selv. Hullet der håndtaket sitter hadde gitt etter på begge sidene og bula ut.
Prøvde å redde meg inn med å skylle med litt ekstra vann opp til beregnet pre-boil volume (burde kanskje droppet dette?), men endte OG på 1.035 dessverre. (Skulle vært ca. 1.065)
Godt du ikke fikk andre skader enn et brygg med for lav OG.

Grunnet dårlig utbytte og problemer med skylling har jeg gått over til partiskylling. Det har fikset både utbytte problemet og en ekstra bonus er økt sikkerhet ved at jeg løfter maltspannet etter vannet er borte.
 
Det sto vel gode tre uker i alt før jeg tappa opp.

B48 er den samme som jeg brukte, og blow off'en er også lik:). Jeg trur jeg monterte blow off'en med en gang, siden jeg visste at jeg kom til å trenge den.

Og ja, jeg kokte opp sukkeret med speise, og karbonerte med sukker, siden det er det Westmalle gjør, også.

Mener at Westmalle gjærer på 20, men uansett; for meg funka det veldig bra å starte enda lavere.

Ny forsøk - bryggde Belgisk Dubbel i går.

DD1D80E1-9A7D-4897-856C-1328C5E83905.jpeg
I følge oppskriften skal OG vær 1.068 men fordi jeg skal gjøre som deg @Finn Berger (tilsette syrup etter noe dager) måtte OG bli rund 1.061.

Venter lit med blow-off'n og lagde en alu-hatte, slik at det ikke kan bygge opp noe trykk i gjæringstanken.
Nå er SG 1.049 og det ligger en fin krausen på toppen, som vokser og vokser.....

8FA92EB5-FB04-4C41-B331-79B16AABECCA.jpeg

Står på 18 Celsius.

Når mener du at jeg kan tilsette siruppen? @1.030? Jeg har for dette igjen 1 liter speise som jeg skal koke og blande med siruppen.

Nics.
 
Ny forsøk - bryggde Belgisk Dubbel i går.

Vis vedlegget 54038
I følge oppskriften skal OG vær 1.068 men fordi jeg skal gjøre som deg @Finn Berger (tilsette syrup etter noe dager) måtte OG bli rund 1.061.

Venter lit med blow-off'n og lagde en alu-hatte, slik at det ikke kan bygge opp noe trykk i gjæringstanken.
Nå er SG 1.049 og det ligger en fin krausen på toppen, som vokser og vokser.....

Vis vedlegget 54037

Står på 18 Celsius.

Når mener du at jeg kan tilsette siruppen? @1.030? Jeg har for dette igjen 1 liter speise som jeg skal koke og blande med siruppen.

Nics.
Ser av notatene mine at jeg tilsatte sukkeret etter to dager. Tok ikke SG-prøve da, men baserte meg på at gjæringsintensiteten hadde passert toppen. (Hadde OG på 1.061 i utgangspunktet, og økte den til 1.076 med sukkeret. Det betyr i praksis at SG i ølet aldri var høyere enn 1.061, og jeg innbiller meg at det er bra for gjæren. Den måtte jo tåle en del alkohol etter hvert, men det blir jo etter at den har unnagjort det aller meste av formeringa under relativt gunstige forhold.
 
Ny forsøk - bryggde Belgisk Dubbel i går.

Vis vedlegget 54038
I følge oppskriften skal OG vær 1.068 men fordi jeg skal gjøre som deg @Finn Berger (tilsette syrup etter noe dager) måtte OG bli rund 1.061.

Venter lit med blow-off'n og lagde en alu-hatte, slik at det ikke kan bygge opp noe trykk i gjæringstanken.
Nå er SG 1.049 og det ligger en fin krausen på toppen, som vokser og vokser.....

Vis vedlegget 54037

Står på 18 Celsius.

Når mener du at jeg kan tilsette siruppen? @1.030? Jeg har for dette igjen 1 liter speise som jeg skal koke og blande med siruppen.

Nics.
Har for første gang prøvd B48. Står til gjæring enda. Jeg la lokket løst på siden karet står i et kjøleskap. Da blir det null stress med gjæringen. Topphøsta 170 gram gjær som en kompis fikk for å lage en trippel.
Er spent på smaken. B48 lukter ikke så godt som 3787, men smaken kan selvsagt være like god for det.
 
Ser av notatene mine at jeg tilsatte sukkeret etter to dager. Tok ikke SG-prøve da, men baserte meg på at gjæringsintensiteten hadde passert toppen. (Hadde OG på 1.061 i utgangspunktet, og økte den til 1.076 med sukkeret. Det betyr i praksis at SG i ølet aldri var høyere enn 1.061, og jeg innbiller meg at det er bra for gjæren. Den måtte jo tåle en del alkohol etter hvert, men det blir jo etter at den har unnagjort det aller meste av formeringa under relativt gunstige forhold.

Tror gjæringen går som planlagt, men har et litte spørsmål ang. OG vs FG vs ABV

OG etter kok var 1.060 (med sukker skulle det være 1.067, men fordi jeg har ventet med sukker til senere måtte OG etter kok blir lavere)
Sukker (candy sirup) ble tilsatt etter 48 timer @1.029 og SG gikk opp til @1.040. Delta er 11 poeng.

25E9660F-6A8F-48E4-8D25-57D69BBA069F.jpeg

Betyr det at, for å beregne ABV, jeg må bruke en teoretisk OG etter kok som er lik 1.072?

D6A98A04-245D-4D79-8153-0444CA74C128.jpeg

PS: Jeg bruker Tilt2 kun som pekefinger - følge trend - OG @1.060 etter kok er basert på måling.
PS2: pH etter kok er 5.12.
 
Tilbake
Topp