Vannmengde og planlagt utregning

Hei ølbryggere!
I kveld skal jeg brygge en hveteøl og siden jeg har bommet på dette et par ganger, ønsker jeg at noen andre ser på planen min.

5,5 kg malt.
Kokevolum 29L
Sluttvolum 25L

5 liter i bunnen av kokeren før meskekarets bunn.

5,5 x 3 L + 5 L = 21,5 liter meskevann
7,5 L (rest til 29 L) + 5,5 L (svinn 1 L pr kg malt) = 13 liter skyllevann.

Er dette en grei tommelfinger å ta utgangspunkt i?
 
Kan jeg evt gå opp til 4 liter per kilo malt til meskingen, så slipper jeg å varme så mye skyllevann?
Jeg ville gått andre veien:) - men NB, med forbehold om at jeg ikke har peiling på bryggemaskiner!

Hvis poenget er å utnytte maltet best mulig - altså få høyest mulig effektivitet - er det vel lurt å ikke bruke mer meskevann enn nødvendig. Dermed får du mer skyllevann, og kan vaske ut sukkeret mer effektivt. (Sjølsagt er det sånn at om du mesker med mer vann, starter du skyllinga med mindre sukker i vørteren, men det vil likevel være gunstig med mer skyllevann i forhold til meskevann.)

Om resonnementet mitt holder vann, avhenger vel av om du har god skylleteknikk. Har du ikke det, kan det fort gi dårligere effektivitet å bruke mer skyllevann.
 
Jeg syntes det set greit ut
Ville ikke brukt no mindre skyllevann, hvis du i det hele tatt vil skylle..
men både meskevann og skyllevann må vel varmes opp

Edit: Finn var 2 sekunder raskere
 
Takk for svar. Ble litt usikker nå.

Eks1: 4 Liter per kg malt = 22 liter + bunnen opp til meskekaret (5 liter) = 27 liter meskevann.
Skyller da med 2 liter til kokevolum på 29 liter + svinn 1 liter per kg (5,5 liter). Altså skylling med 7,5 liter.

Eks2: 3 liter per kg malt = 16,5 + bunnen opp til meskekaret (5 liter) = 21,5 liter meskevann.
Skyller da med 7,5 liter til kokevolum + svinn 5,5 liter. Da blir det 13 liter.

Problemet mitt er at jeg må varme opp 2 kasseroller med skyllevann og det blir vanskelig å få til.

Hva er den beste løsningen slik dere ser det? Og mest effektivt?

Kan legge til at det er Netthandelen sin 50 liter koker jeg har.
 
Jeg bruker ca 3L vann / Kg malt på min Grainfather. Men jeg justere vannmenger etter hvor lenge jeg tenker å koke, det fordamper ca. 3L / time. Har du 29 liter til kok, så skal du ha ca 26L etter en time, og 24.5L etter 90 min. Hva du får i gjæringkarr avhenger hvor mye som blir igjen i maskinen, hos meg blir det fort 1,5- 2 L.. Den siste tiden har jeg prøvd alltid å havne på 30L til kok, og koker 90 min, havner da stort sett med 22-23L gjæringskaret. (Hvis jeg ikke gjør noen tabber undeveis da, starte pumpe for å kvitterte en alarm er en klassiker her, )
 
Du kan også skylle med kaldt vann, det er det mange som gjør.
Hvis man har et nyere hus med en allright varmtvannsbereder går det vel strengt tatt an å skylle med varmtvann fra springen også om det holder 70C'ish.

I kveld skal jeg brygge en hveteøl og siden jeg har bommet på dette et par ganger, ønsker jeg at noen andre ser på planen min.
Sikkert for seint ute, men jeg får vanligvis dårligere utbytte når en stor del av maltbasen er hvete. Justerer ned utbyttet med 10% i Brewfather for å treffe. "Sånn er det bare" med hvetemalt, har jeg innfunnet meg med. Så er jeg forsiktig med effekt på varmeelementer under mesking, fort at det svir seg på kjeler med varmeelement i bunn.
 
Hvis man har et nyere hus med en allright varmtvannsbereder går det vel strengt tatt an å skylle med varmtvann fra springen også om det holder 70C'ish.


Sikkert for seint ute, men jeg får vanligvis dårligere utbytte når en stor del av maltbasen er hvete. Justerer ned utbyttet med 10% i Brewfather for å treffe. "Sånn er det bare" med hvetemalt, har jeg innfunnet meg med. Så er jeg forsiktig med effekt på varmeelementer under mesking, fort at det svir seg på kjeler med varmeelement i bunn.

Har du dårlig utbytte med hvetemalt så er det kverninga som er problemet. Hvetekorna er mindre og endel går igjennom ukvernet på vanlig åpning. Jeg kverner malt på fullt turtall for å skikkelig knuse den og fikk med det opp effektiviteten igjen.
 
Har du dårlig utbytte med hvetemalt så er det kverninga som er problemet. Hvetekorna er mindre og endel går igjennom ukvernet på vanlig åpning.
Hadde et ekstra øye med på det nå forrige batch med white ipa. Kvernet hvete for seg, og fant ikke hele korn. Mølla står på 1.05 mm
 
Jeg har eksperimentert mye med forskjellige meske, skylle og kverne metoder i det siste,
men når jeg kverner på 1,2 -1,4 mm finner jeg aldri hele hvetekorn
Det gjorde jeg derimot når jeg fikk ferdig kverna fra butikken (kverner nå for hånd)
 
Hei!
Ble ikke helt suksess. Endte opp med en OG på 1.040. Etter oppskriften var forventet 1.046. Slet veldig med en lav SG etter mesk på 1.030. Kokte derfor en halvtime ekstra i forhold til oppskrift.
 
Hei!
Ble ikke helt suksess. Endte opp med en OG på 1.040. Etter oppskriften var forventet 1.046. Slet veldig med en lav SG etter mesk på 1.030. Kokte derfor en halvtime ekstra i forhold til oppskrift.
Hvis du har mesken tilgjengelig kan du se etter hele hvetekorn, som nevnt i innlegga over. De er mindre enn bygg, og må ha strammere valser i kverna for å bli knust. Det er den mest plausible forklaringa på lav OG.
 
Det var jo er ferdig sett av Vestbrygg, så regner med det er kvernet tilstrekkelig.

Gjæringa er i gang, så får håpe at det gjærer ned til en fg på 1.010 etter oppskriften. Da får jeg en prosent på 4, og er ølet godt kan jeg leve fint med det
 
Det var jo er ferdig sett av Vestbrygg, så regner med det er kvernet tilstrekkelig.
Jeg holder det for naivt å tro at leverandørene kverner hvete for seg hvis det ikke er oppgitt eller bedt om på forhånd. Normalt peiser de gjennom på 1.4 mm så ikke kunder skal klage på stuck mash eller treig skylling siden de fleste kjører pumpa med høy flow like etter innmesk.
 
Vel, naiv eller ikke. Når jeg kjøper et produkt som blir levert som et ferdig kverna sett, regner jeg med at jeg ikke må be om ekstra kverning for å oppnå OG etter oppskrift. Alternativet blir jo å aldri få forventet OG uavhengig av bryggeutstyr, fremgangsmåte og andre faktorer som spiller inn, så da er det vel grunn til reklamasjon.
 
så da er det vel grunn til reklamasjon.
Enig i det, derfor spørte jeg om du hadde mesken og kunne se etter hele maltkorn. Det hadde forklart dårlig utbytte, og vært gyldig grunn til å dra til butikken og klage. Hvis malten er knust godt nok og der ikke er tegn til hele korn ligger problemet et annet sted, kanskje målefeil. Hveteøl er tricky, og risskall burde uansett fulgt med i et slikt ølsett samt at det burde være kvernet ordentlig. Det hadde dratt prisen opp da, og da hadde de sikkert solgt mindre.
 
Jeg har eksperimentert mye med forskjellige meske, skylle og kverne metoder i det siste,
men når jeg kverner på 1,2 -1,4 mm finner jeg aldri hele hvetekorn
Det gjorde jeg derimot når jeg fikk ferdig kverna fra butikken (kverner nå for hånd)
Kverner jeg hvete i det intervallet der synker effektiviteten merkbart. Nå snakker jeg on weissbier, hvor du virkelig vil merke det.
 
Tilbake
Topp