Forslag til humlekombinasjoner

Hva er egentlig en Amerikansk golden ale? :rolleyes:
Jeg tror ikke det finnes

Blir ikke det bare samme som en APA?
Det er ihht. Norbrygg sin definisjon: ”Middels til kraftig humlearoma, med karakter av engelske eller amerikanske typer.”

Golden ale er litt misvisende som navn, for det er lysere enn gyldent. Strågult er vel det man ender opp med om man bruker den vanligste maltbasen, som er MO og litt hvete. Pale ale har gjerne en del spesialmalt – og er alltid mørkere.
 
Den har de på Strømmen. Må avgårde å kjøpe mer Eraclea malt, så da blir den med på lasset. Ender i en Blonde ale med Nottingham på 15 grader, tenker jeg. Listen over kommende brygg er laaang.
Jeg kjøpte den der. Brukte den i en slags Cream/golden ale sak. Drøyt 2,5g/L i wp@76 grader. Aldri hatt så høyt smaksutbytte i WP før … I henhold til det jeg leser om den nå i ettertid skriver bryggerier som har brukt den at du kommer langt med moderat bruk, så den er vel ganske potent. Har ikke smakt noe jeg kan sammenligne med før …
 
Ah, men da er det altså en Engelsk golden ale med amerikansk humle
Lysere enn en pale ale.. Er det ikke det man kaller en Amerikansk Blond?
Usikker på om dette er en kategori vi trenger
 
Ah, men da er det altså en Engelsk golden ale med amerikansk humle
Lysere enn en pale ale.. Er det ikke det man kaller en Amerikansk Blond?
Usikker på om dette er en kategori vi trenger
Amerikansk blond er nok et enda lettere øl med mindre humle. Men enig i at disse flyter over i hverandre. Her på berget er heller ikke Am. Blonde en egen ølstil innenfor Norbrygg. https://beerandbrewing.com/make-your-best-blonde-ale/
 
Jeg ble mildt sagt overrasket over funnene til Mean Brews i Golden Ale-videoen, skal du brygge en Golden Ale som hevder seg i konkurranse bør du bruke amerikanske humler. Typisk amerikansk tenkte jeg, helt til jeg sjekket oppskriften på den eneste Golden Ale med medalje i NM.


Om Pacific Ale blir vellykket, vurderer jeg å sende inn som GA til NM.

Her er forøvrig videoen.
tviler ikke på det, men jeg ville likevel ikke brukt Strata:). Den er ikke typisk klassisk amerikansk (C-hops), men mer i neipa-land. Ikke dermed sagt at du ikke ville få et godt øl.
 
Tenkte å prøve Strata i en belgisk blonde, og nå er det 40% avslag på Brewshop:
Jeg tørrhumla en patersbier, som i praksis er en belgisk blonde, bare litt i underkant i styrke, med 6 gr/l. Nydelig. (Brukte Citra og Mosaic på den varme sida.)
 
Hva med El Dorado? Fornøyd med den? Har lyst til å bruke den i golden ale – og kalle ølet El Dorado ;)
Jeg har brukt like deler Citra, Mosaic og El DOrado i NEIPA som standard. Liker den kombinasjonen. Men antakelig er det mer effektivt å bruke El D bare som tørrhumle. Jeg har ikke prøvd den aleine, men går ut fra at det tropiske elementet i NEIPAene skylder mye til den.
 
Hva er egentlig en Amerikansk golden ale? :rolleyes:
Jeg tror ikke det finnes

Blir ikke det bare samme som en APA?
Det som avgjort finnes, er American Blonde (https://www.bjcp.org/style/2015/18/18A/blonde-ale/). Og akkurat som engelsk golden ale kan den overlappe apa. Men den er typisk mindre humledrevet. Ut fra historia - den blei, akkurat som den engelske golden ale'n, til som et overgjæra alternativ til lyse lagere - synes jeg den ligner mer på engelsk golden ale enn på APA.

Det er flere lyse, overgjæra øl som delvis overlapper hverandre, sånn at du antakelig kan brygge et øl som ville kunne passere som innafor i alle stilene. Jeg tenker på engelsk golden ale, apa, cream ale, amerikansk hveteøl og amerikansk blonde ale. (OK, du ville måtte tøye strikken litt.)
 
Interessant. Jeg sliter med å få noe særlig effekt av tørrhumling med edelhumler og engelske humler. Gjennomsnittet for tørrhumling her var 2,6 g/l, som jo er ganske moderat.
Jeg tørrhumla en engelsk IPA med Fuggles i fjor, inspirert av Kinns 2021 påskeøl. Og det ga virkelig merkbart resultat; gul frukt/mandarin. Altså ikke noe overveldende aromasjokk ala tropisk/citrus i en NEIPA, men merkbart. Og veldig godt. Jeg likte det ølet. Brukte 60 gram i en vanlig batch, og ditto ved flameout. Her er hele skjemaet:

90 gram Fuggles @ 60
60 gram Fuggles @ 30
60 gram Fuggles @ 0
60 gram Fuggles @ dryhop

Skikkelig Fuggllorama:).

Nå har jeg en tilsvarende med Pilgrim, men den er ikke ferdig karbonert enda. Men jeg mistenker at den blir bleikere:(. (Slenger en i fryser'n nå og tester i kveld:). Edit: Nei, den er for fersk - sjøl for meg.)

Jeg er enig når det gjelder edelhumlene. To forsøk på italopils med Tettnager. Friskt og godt, men samtidig litt .... indistinkt? Det bøttes nok ned med glede i sommervarmen, men jeg trur jeg stopper der.
 
Sist redigert:
Ah, men da er det altså en Engelsk golden ale med amerikansk humle
Lysere enn en pale ale.. Er det ikke det man kaller en Amerikansk Blond?
Usikker på om dette er en kategori vi trenger
Hvis du mener at vi ikke trenger engelsk golden ale, er jeg uenig. Engelske ales som er lysere enn bitters finnes. Og så kan vi beklage at engelske bryggerier som vil tjene penger gjerne hiver amerikansk humle i dem. Jeg hadde gjerne sett at vi hadde en kategori "lyse engelske ales med engelske humler". De finnes jo. Men jeg går ikke inn for at Norbrygg skal opprette denne kategorien.

Kjipt at virkeligheta er så forbannet komplisert:).
 
Det er vel mange bryggerier som kaller ølet sitt Hoppy Blond
Da syntes jeg nesten det er bedre enn å putte amerikansk humle i en engelsk Golden Ale
 
Det som har hindret meg i fra prøve Strata er beskrivelsen av jordbær. Kan ikke fordra det i øl, eller noe som helst annet en jordbærsyltetøy
Skal prøve Sultana/ Denali nå neste gang
Spent på den

herlig beskrivelse
Aroma/smak: Ananas, sitrus og hint av furunål
 
Det som har hindret meg i fra prøve Strata er beskrivelsen av jordbær. Kan ikke fordra det i øl, eller noe som helst annet en jordbærsyltetøy
Skal prøve Sultana/ Denali nå neste gang
Spent på den

herlig beskrivelse
Kan ikke si jeg kjenner jordbær, bare ei fin tropisk blanding som ikke tipper over i det jeg ikke liker, som er en sånn gørrlei smak av hermetisk ananas som jeg synes finnes i mye kjøp-neipa.
 
For å ta opp igjen humle i engelsk golden ale: Min siste har klassisk Fuggles/EKG, med en dose Centennial i den siste tilsetninga. Du kjenner ikke det amerikanske, men det gjør likevel noe med smaken. Jeg synes det funker veldig fint. Dette er noe sånt jeg mener når jeg tenker engelsk engelsk golden ale. Sånn er skjemaet:

20 gr Target @ 60
20 gr Fuggles @ 30
20 gr EKG @ 30
20 gr Fuggles @ 5
20 gr EKG @ 5
20 gr Centennial @ 5
 
Tilbake
Topp