Forslag til humlekombinasjoner

Jeg tørrhumla en engelsk IPA med Fuggles i fjor, inspirert av Kinns 2021 påskeøl. Og det ga virkelig merkbart resultat; gul frukt/mandarin. Altså ikke noe overveldende aromasjokk ala tropisk/citrus i en NEIPA, men merkbart. Og veldig godt. Jeg likte det ølet. Brukte 60 gram i en vanlig batch, og ditto ved flameout. Her er hele skjemaet:

90 gram Fuggles @ 60
60 gram Fuggles @ 30
60 gram Fuggles @ 0
60 gram Fuggles @ dryhop

Skikkelig Fuggllorama:).

Nå har jeg en tilsvarende med Pilgrim, men den er ikke ferdig karbonert enda. Men jeg mistenker at den blir bleikere:(. (Slenger en i fryser'n nå og tester i kveld:). Edit: Nei, den er for fersk - sjøl for meg.)

Jeg er enig når det gjelder edelhumlene. To forsøk på italopils med Tettnager. Friskt og godt, men samtidig litt .... indistinkt? Det bøttes nok ned med glede i sommervarmen, men jeg trur jeg stopper der.
Da tok jeg sjansen på å teste pilgrim'en - og den svarer til forventningene. Jeg likte dette. Veldig behagelig aroma; ikke potent som det du får fra amerikanske humler - det var jo bare 60 gram her også, så det var ikke å forvente - men jeg mener å kjenne både grapefukt og pære. I smaken er det mye tørt cedertre i finish'en, og ellers generelt "engelsk". (Ølet har gjæra godt ut, som det som regel gjør med den skotske gjæren til Imperial (A31 Tartan), så det er definitivt "tørt".)
 
Da tok jeg sjansen på å teste pilgrim'en - og den svarer til forventningene. Jeg likte dette. Veldig behagelig aroma; ikke potent som det du får fra amerikanske humler - det var jo bare 60 gram her også, så det var ikke å forvente - men jeg mener å kjenne både grapefukt og pære. I smaken er det mye tørt cedertre i finish'en, og ellers generelt "engelsk". (Ølet har gjæra godt ut, som det som regel gjør med den skotske gjæren til Imperial (A31 Tartan), så det er definitivt "tørt".)
Et øl det smaker fug(g)l av? ;)
 
Fant en pakke WLP007 med utløpsdato i mars 2020 bakerst i kjøleskapet. Fyrer opp en svak starter og tester om det er liv i den. Burde passe godt til golden ale.

Vis vedlegget 57010
Lykke til, de pakkene der er jo ofte "Doffen har dævva" selv ganske nær utløpsdato, tar sikkert 3 dager på rører før det skjer noe...

Merkelig i grunn, for når jeg tar vare på egendyrka gjær så har den null problem å starte selv etter opp mot ett år.
 
Røk på en halvkilo :cool: Et visst preg av weed – det blir interessant.
Bestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?
 
Bestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?
Har faktisk ikke fått dem enda :rolleyes:
 
Lykke til, de pakkene der er jo ofte "Doffen har dævva" selv ganske nær utløpsdato, tar sikkert 3 dager på rører før det skjer noe...

Merkelig i grunn, for når jeg tar vare på egendyrka gjær så har den null problem å starte selv etter opp mot ett år.
Det er nok en god mulighet for at det er livløst når produksjondatoen var høsten 2019... Men jeg har ellers god erfaring med viabiliteten på Whitlabs sin gjær. Om noen har vært uheldig med kvaliteten, har det kanskje vært mangelfulle rutiner ett eller flere steder i transportkjeden?
 
Skal lage en golden ale til helga med den der. Var gjæren i pakken din også "tykk"?
Mer som tjukk flislim....
Tja, konsistensen var litt tykkere enn for mange andre stammer. Husker også fra tidligere at den oppfører seg litt annerledes under gjæring – den klumper seg i store dotter.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Bestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?
Jeg skjønner hva du mener. Min erfaring med humle fra Brewshop er at posene er relativt myke, og disse var intet unntak. Kanskje er de pakket i en O2-fri atmosfære?
 
Jeg skjønner hva du mener. Min erfaring med humle fra Brewshop er at posene er relativt myke, og disse var intet unntak. Kanskje er de pakket i en O2-fri atmosfære?
Kan jo være at de er flushet med nitrogen…
Men at pelletsene er myke? Det er jo ikke normalt. Tviler på at det er fordi de er så ferske (og dryppende av humleoljer …. Sticky bud!)
 
Takk for tips så langt. Her er litt å begynne med. :p

Vis vedlegget 56934
Da er både Monroe og Jester testet, i henholdsvis en blonde ale og en bitter. Begge ble vellykkede, og fikk svogernes ”seal of approval” på Sjusjøen i helgen. Men liberale mengder i hopstand til tross, så synes jeg ikke humlene gjorde så mye av seg. Har en følelse av at det like gjerne kunne vært brukt EKG eller en annen engelsk humle.

Nå blir det El Dorado, Strata (og kanskje Jester) i en Golden ale som skal testes i neste runde. Da blir det tørrhumling – og dermed ganske mye mer aromatisk.
 
Da er både Monroe og Jester testet, i henholdsvis en blonde ale og en bitter. Begge ble vellykkede, og fikk svogernes ”seal of approval” på Sjusjøen i helgen. Men liberale mengder i hopstand til tross, så synes jeg ikke humlene gjorde så mye av seg. Har en følelse av at det like gjerne kunne vært brukt EKG eller en annen engelsk humle.

Nå blir det El Dorado, Strata (og kanskje Jester) i en Golden ale som skal testes i neste runde. Da blir det tørrhumling – og dermed ganske mye mer aromatisk.
Hvilken temp hadde du på hopstand?
 
Tilbake
Topp