Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Testsmakte nettopp denne. (varm&ukarbonert). Nærmeste jeg har kommet fruktjuice. Svært lovende.Har kjørt den i en NEIPA som straks er ferdig
Da tok jeg sjansen på å teste pilgrim'en - og den svarer til forventningene. Jeg likte dette. Veldig behagelig aroma; ikke potent som det du får fra amerikanske humler - det var jo bare 60 gram her også, så det var ikke å forvente - men jeg mener å kjenne både grapefukt og pære. I smaken er det mye tørt cedertre i finish'en, og ellers generelt "engelsk". (Ølet har gjæra godt ut, som det som regel gjør med den skotske gjæren til Imperial (A31 Tartan), så det er definitivt "tørt".)Jeg tørrhumla en engelsk IPA med Fuggles i fjor, inspirert av Kinns 2021 påskeøl. Og det ga virkelig merkbart resultat; gul frukt/mandarin. Altså ikke noe overveldende aromasjokk ala tropisk/citrus i en NEIPA, men merkbart. Og veldig godt. Jeg likte det ølet. Brukte 60 gram i en vanlig batch, og ditto ved flameout. Her er hele skjemaet:
90 gram Fuggles @ 60
60 gram Fuggles @ 30
60 gram Fuggles @ 0
60 gram Fuggles @ dryhop
Skikkelig Fuggllorama.
Nå har jeg en tilsvarende med Pilgrim, men den er ikke ferdig karbonert enda. Men jeg mistenker at den blir bleikere. (Slenger en i fryser'n nå og tester i kveld. Edit: Nei, den er for fersk - sjøl for meg.)
Jeg er enig når det gjelder edelhumlene. To forsøk på italopils med Tettnager. Friskt og godt, men samtidig litt .... indistinkt? Det bøttes nok ned med glede i sommervarmen, men jeg trur jeg stopper der.
Jeg er rimelig spent på rapport fra Jester'n! Og fra Monroe, også, så klart. Men Jester er en jeg alvorlig overveier å bestille, jeg også.
Et øl det smaker fug(g)l av?Da tok jeg sjansen på å teste pilgrim'en - og den svarer til forventningene. Jeg likte dette. Veldig behagelig aroma; ikke potent som det du får fra amerikanske humler - det var jo bare 60 gram her også, så det var ikke å forvente - men jeg mener å kjenne både grapefukt og pære. I smaken er det mye tørt cedertre i finish'en, og ellers generelt "engelsk". (Ølet har gjæra godt ut, som det som regel gjør med den skotske gjæren til Imperial (A31 Tartan), så det er definitivt "tørt".)
Nå flyr du høyt.Et øl det smaker fug(g)l av?
Blir nok sommeren før jeg brygger golden ale. Første nå blir antagelig en amerikansk blonde med Monroe til de tørste svogerne. Men det er vannrestriksjoner, så jeg burde egentlig vente...Jeg er rimelig spent på rapport fra Jester'n! Og fra Monroe, også, så klart. Men Jester er en jeg alvorlig overveier å bestille, jeg også.
Lykke til, de pakkene der er jo ofte "Doffen har dævva" selv ganske nær utløpsdato, tar sikkert 3 dager på rører før det skjer noe...Fant en pakke WLP007 med utløpsdato i mars 2020 bakerst i kjøleskapet. Fyrer opp en svak starter og tester om det er liv i den. Burde passe godt til golden ale.
Vis vedlegget 57010
Bestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?Røk på en halvkilo Et visst preg av weed – det blir interessant.
Har faktisk ikke fått dem endaBestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?
Det er nok en god mulighet for at det er livløst når produksjondatoen var høsten 2019... Men jeg har ellers god erfaring med viabiliteten på Whitlabs sin gjær. Om noen har vært uheldig med kvaliteten, har det kanskje vært mangelfulle rutiner ett eller flere steder i transportkjeden?Lykke til, de pakkene der er jo ofte "Doffen har dævva" selv ganske nær utløpsdato, tar sikkert 3 dager på rører før det skjer noe...
Merkelig i grunn, for når jeg tar vare på egendyrka gjær så har den null problem å starte selv etter opp mot ett år.
Skal lage en golden ale til helga med den der. Var gjæren i pakken din også "tykk"?Fant en pakke WLP007 med utløpsdato i mars 2020 bakerst i kjøleskapet. Fyrer opp en svak starter og tester om det er liv i den. Burde passe godt til golden ale.
Vis vedlegget 57010
Tja, konsistensen var litt tykkere enn for mange andre stammer. Husker også fra tidligere at den oppfører seg litt annerledes under gjæring – den klumper seg i store dotter.Skal lage en golden ale til helga med den der. Var gjæren i pakken din også "tykk"?
Mer som tjukk flislim....
Jeg skjønner hva du mener. Min erfaring med humle fra Brewshop er at posene er relativt myke, og disse var intet unntak. Kanskje er de pakket i en O2-fri atmosfære?Bestilte en halvkilo selv - de kom nå. Det merkelige er at humlepelletsene var myke/bløte, (har ikke åpna ennå pakkene ennå, men kjenner det gjennom plasten), og de var heller ikke helt vakuumerte. Hvordan var tilstanden på de du bestilte?
Kan jo være at de er flushet med nitrogen…Jeg skjønner hva du mener. Min erfaring med humle fra Brewshop er at posene er relativt myke, og disse var intet unntak. Kanskje er de pakket i en O2-fri atmosfære?
Utrolig nok ble starteren ferdig på vanlig tid. Så her var det godt med liv fremdeles.Fant en pakke WLP007 med utløpsdato i mars 2020 bakerst i kjøleskapet. Fyrer opp en svak starter og tester om det er liv i den. Burde passe godt til golden ale.
Vis vedlegget 57010
Da er både Monroe og Jester testet, i henholdsvis en blonde ale og en bitter. Begge ble vellykkede, og fikk svogernes ”seal of approval” på Sjusjøen i helgen. Men liberale mengder i hopstand til tross, så synes jeg ikke humlene gjorde så mye av seg. Har en følelse av at det like gjerne kunne vært brukt EKG eller en annen engelsk humle.
Hvilken temp hadde du på hopstand?Da er både Monroe og Jester testet, i henholdsvis en blonde ale og en bitter. Begge ble vellykkede, og fikk svogernes ”seal of approval” på Sjusjøen i helgen. Men liberale mengder i hopstand til tross, så synes jeg ikke humlene gjorde så mye av seg. Har en følelse av at det like gjerne kunne vært brukt EKG eller en annen engelsk humle.
Nå blir det El Dorado, Strata (og kanskje Jester) i en Golden ale som skal testes i neste runde. Da blir det tørrhumling – og dermed ganske mye mer aromatisk.
Prøver å holde noenlunde jevnt mellom 72 og 75-ish.Hvilken temp hadde du på hopstand?