Ny nettleie modell

Vil du heller betale for å strekke ny kabel landet over? For som @Holmentoppen sier, infrastrukturen må betales for, eller brukes klokere.
Det vises nå tydelig det som jeg har ment en stund, at det er ikke nok strøm til å elektrifisere all person og varetransport når til og med forbrukerne må gjennom en slik endring. Beslutningstakerne pusher gjennom elektrifisering enten som fanesak eller prestisje. Det var et par år siden nå, at all cruise trafikk i Ålesund skulle ha landstrøm og stenge av motorer når de var ved kai. Lite tenkte de som kjørte gjennom den saken at et cruise skip av "mega-ship" størrelse krever 5-13 megawatt (tenkes at det er i øvre region), og i sesong ligger det ofte tre slike skip pluss hurtigruta. Husker ikke eksakt talla, men mener det var omtrent like mye effekt til landstrøm som behovet til hele Ålesund. Krafta må jo produseres når fartøyet behøver det. Ålesund får krafta fra anlegga i Tafjord, og sikkert noe smuler fra vindkraft på Haramsøya. Dette kan det bli kapasitetsproblemer av. Så har vi vepsebolet med gasskraftverk på Aukra, og gasskraftverk ombord plattformene på sokkelen. Og at Hydro Sunndal går på vannkraft hele året (en aktør som bruker mer strøm enn hele Oslo, og har pris avtale fram til 2030). Men vanlige familier kan ikke lage middag, dusje og lade el-bil mens meskevannet varmes uten at nettleia skal skrus til.
 
Sist redigert:
Vil du heller betale for å strekke ny kabel landet over? For som @Holmentoppen sier, infrastrukturen må betales for, eller brukes klokere.
Vel, jeg ville først og fremst avsluttet eksporten av strøm. Det er jo litt sent i år, naturligvis. Nå må vi håpe vi kan importere strøm fra kullverkene i Europa gjennom vinteren. Men for neste år ville jeg, hvis jeg var sjef, prioritert strøm til landets innbyggere selv og nektet oligopolene å selge strøm, produsert med vår felles naturressurs, til ågerpris. Det koster i snitt rundt 13 øre å produsere strømmen som selges for 3-5 kroner. Jeg ville tenkt som så at produsenter av vinnkraft får finne andre måter å gjøre kraftverkene lønnsomme på, enn at vi må gjøre annen, rimeligere strøm, dyrere.

Avgifter, for det er hva vi kaller det når stat og kommune tar inn penger fra private utover hva det koster å levere tjenesten. Avgifter er en svært usosial måte å beskatte på. Det rammer de som har minst hardest og rammer helt uten hensyn til den enkeltes skatteevne.

Dernest ville jeg avviklet alle særfordeler for elbil. Kanskje med noen unntak for trafikken i de store byene. Da ville ledningsnettet være stort nok.

Elbil må jo få strømmen sin et sted i fra. Oh så lenge det finnes kullkraft i strøm-nettverket, får den strøm fra kull. Kull gir 10% mer CO2 pr kW produsert enn olje. Å flytte energiproduksjon fra olje til kull gir økt co2 utslipp. En elbil er dessuten tyngre enn en tilsvarende bensinbil og bruker følgelig også met energi pr. fraktet nyttelast.

Co2 har en tendens til ikke å bry seg om landegrenser, så om den produseres i Oslo eller Krakow, betyr ingenting. Hvis vi heller kunne selge vårt kraftoverskudd fra vann til å erstatte strøm fra kull i Europa i stedet for å bytte ut energi produsert med olje i Norge, ville vi redusert verdens co2 utslipp. Med elbil øker vi faktisk utslippene.

Forøvrig betyr nå elbil usedvanlig lite for co2 produksjonen. Kun 10% av verdens co2 utslipp kommer fra transport hvorav 6% fra landeveistransport. Hvis alle verdens personbiler oh små varebiler ble byttet ut med noe som ikke produserte co2, solcellepanel på taket eller noe slikt, så ville verdens co2 utslipp reduseres med 2-3%. Hvis man er opptatt av å redusere co2 så er bil helt feil ende å begynne i.
 
PS. Jeg har elbil selv. Den står på samme kurs som boblebadet. Hver fredag vinteren gjennom føler jeg at jeg er med på å redde kloden når jeg senker meg ned i 40 grader med en øl.
 
Vel, jeg ville først og fremst avsluttet eksporten av strøm.
Nå blander du. Nettleia handler ikke om mengden strøm, men om kapasiteten til å transportere strømmen vi forbruker. Da hjelper det ingenting å stoppe eksporten av strøm. For strømprisene, derimot, kan det være relevant, men det er ikke det som diskuteres her. Om strømnettet bare kan frakte X mengde strøm i timen og vi begynner å nærme oss det i toppene må vi enten bygge ut nettet eller jevne ut toppene. Hvis strømforbruket kan spres jevnere ut over døgnet kan vi kanskje slippe å strekke ny kabel over alt.
 
Nå blander du. Nettleia handler ikke om mengden strøm, men om kapasiteten til å transportere strømmen vi forbruker. Da hjelper det ingenting å stoppe eksporten av strøm.
Det er om man ser større på det en del av det samme regnestykket. Nettleia blir dyrere på grunn av utbygging på grunn av større kraftbehov på grunn av elektrifisering, som øker strømbruken, som øker kraftprisen.
 
Det er om man ser større på det en del av det samme regnestykket. Nettleia blir dyrere på grunn av utbygging på grunn av større kraftbehov på grunn av elektrifisering, som øker strømbruken, som øker kraftprisen.
Jeg kan ikke se at min nettleie blir dyrere ut fra de tabellene som ligger ute nå. Gjør din? Hva hvis du ikke koker vørter mens du bader?
 
Jeg kan ikke se at min nettleie blir dyrere ut fra de tabellene som ligger ute nå. Gjør din? Hva hvis du ikke koker vørter mens du bader?
Det er en prosess de er inne i nå kraftselskapene. De skal ha mest betalt når det er flest som bruker, men det er jo ikke nytt at fra 6-7 og 16-18 er det høyt forbruk. Det nye nå er at disse timene med høyest forbruk blir også grunnlaget for nettleia, i stedet for en fast pris. De sier at forbrukerne kan styre prisen i større grad, i realiteten mener de at en familie på fem skal snu døgnet for å ikke få økte priser.
 
Det er en prosess de er inne i nå kraftselskapene. De skal ha mest betalt når det er flest som bruker, men det er jo ikke nytt at fra 6-7 og 16-18 er det høyt forbruk. Det nye nå er at disse timene med høyest forbruk blir også grunnlaget for nettleia, i stedet for en fast pris. De sier at forbrukerne kan styre prisen i større grad, i realiteten mener de at en familie på fem skal snu døgnet for å ikke få økte priser.
Det ville hjelpe bra om man ikke kjørte vaskemaskin, tørketrommel og lada elbilen akkurat når man kom hjem fra jobb.
 
Skal si nettet fyrer av når Erik bare hinter om sunn fornuft, det går ann å redusere strømforbruket sitt. Tatt i betraktning det høye strømforbruket enkeltpersoner har her i Nord-Europa, situasjonen i Europa og den global situasjonen forøvrig. Billig strøm er ingen menneskerett, selv om enkelte ser ut til tro det

Så skal jeg ikke gå i detaljer på nettleie og strømnett for det er jeg ingen ekspert på, mulig det er detaljer der som kan gjøres annerledes
 
Ja, men for noen er det ikke så mye alternativer for å rekke rundt. Vi har det behagelig, og tilpasser oss nok greit, men vet om flere som der slår negativt ut for.
Nei, selvsagt, om man ikke kan ta litt av strømforbruket for eksempel i under barneteve kan det bli dyrere enn nå. Men kanskje fortsatt billigere enn å legge monster cable til hver grend i landet?
 
Nei, selvsagt, om man ikke kan ta litt av strømforbruket for eksempel i under barneteve kan det bli dyrere enn nå. Men kanskje fortsatt billigere enn å legge monster cable til hver grend i landet?
Eller monster vindturbiner i naturreservat på hvert nes kysten rundt. Monster cable kommer om man vil ha de eller ikke ser det dessverre ut som.
 
Nå blander du. Nettleia handler ikke om mengden strøm, men om kapasiteten til å transportere strømmen vi forbruker. Da hjelper det ingenting å stoppe eksporten av strøm. For strømprisene, derimot, kan det være relevant, men det er ikke det som diskuteres her. Om strømnettet bare kan frakte X mengde strøm i timen og vi begynner å nærme oss det i toppene må vi enten bygge ut nettet eller jevne ut toppene. Hvis strømforbruket kan spres jevnere ut over døgnet kan vi kanskje slippe å strekke ny kabel over alt.
Les hele svaret mitt, så ser du at jeg svarer på begge deler.
 
Enig med at det er dyrt å utbedre infrastruktur, bare er usikker på om dette er riktige modellen. Om det var delt opp per dag, eller per time; så hadde det vært bedre er min tanke. Om bryggedag blir 5-10kr dyrere, da man trekker mye akkurat da, greit nok; men at hele måneden blir nesten 200kr dyrere pga denne flotte hobbyen; og det i tillegg går an å trikse seg rundt det, er jo litt snodig.

Tror det vil være mer effektivt å gi nettselskapene kontroll over elbil lading, så de kan redusere peakene når det trengs, istedenfor denne type statisk tabell, som krever reduksjon uansett om det trengs eller ikke.
 
. Om bryggedag blir 5-10kr dyrere, da man trekker mye akkurat da, greit nok; men at hele måneden blir nesten 200kr dyrere pga denne flotte hobbyen; og det i tillegg går an å trikse seg rundt det, er jo litt snodig
Men er det 200 kr mellom trinnene, da? For meg ser det ut som det blir omtrent 50 kr opp om jeg bikker opp til neste.
 
Det triste er at det ikke finnes en god grunn til å lage dette tullet. Vi hadde nok strøm og nok kapasitet i nettet helt til noen innbilte seg at fordi man ikke ser røyken fra bilen så er det ingen ild.
Screenshot_20220702-203007_Samsung Internet.jpg
Utslipp pr. produsert energi.

80% av menneskeskapt co2 kommer fra kullkraftverk! Kull er verstingen for omtrent alle forurensende stoffer. Så lenge det lages strøm av kull er det helt meningsløst å flytte energiproduksjon fra olje til strøm.
 
Men hvis jeg nå har forstått de nye reglene riktig, så er det høyeste peak forbruk ila en måned som styrer nettleie?

Så altså, hvis du passer på når strømmen et billig å sette bilen på lading, vaske klær, starte tørketrommelen, bryghe og ta en dusj, så får du like høy regning som om du fordeler det hele utover mens strømmen er dyr??
 
Men hvis jeg nå har forstått de nye reglene riktig, så er det høyeste peak forbruk ila en måned som styrer nettleie?

Så altså, hvis du passer på når strømmen et billig å sette bilen på lading, vaske klær, starte tørketrommelen, bryghe og ta en dusj, så får du like høy regning som om du fordeler det hele utover mens strømmen er dyr??
Nei, fordi kapasitetsleddet utgjør i verste fall bare et par hundre kroner ekstra i måneden (om du øker fra 4,9 kWt til 10,1 kWt). Jeg er redd for at det er så lite at folk kommer til å gi blaffen. Det er dessuten bare 7 % av husstandene som har timer der de bruker mer enn 10 kWt før denne modellen ble innført, så det er uansett ikke mange som bruker så mye strøm. Det er det jevne høye forbruket som kommer til å koste til vinteren.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp