Vi har og vil få ulike priser på nettleia avh hvem som er leverandør.
...
Ja og nei. Nettleie
fastsettes av RME (Reguleringsmyndigheten for Energi), som er et organ som formelt ligger under NVE, men som vel egentlig må oppfattes som den norske forvalteren av EUs energidirektiver, som vi jo har slutta oss til (de såkalte "energipakkene", som er bakt inn i den norske Energiloven). Det er altså et tak på hvor mye nettleie den enkelte leverandør kan ta.
Det nye systemet for nettleie er også laga etter forskrifter fra RME. RME kan ikke instrueres av norske myndigheter, det skal være uavhengig både av offentlige og private interesser. RME er bundet til å følge ACERs tolkninger av EUs direktiver, og skal altså nettopp ikke være et organ for norske myndigheter. Det betyr imidlertid ikke at det er ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) som er årsaken til hverken nettleiesystemet eller de høye strømprisene. ACERs oppgave er å koordinere samarbeidet mellom de ulike landenes reguleringsmyndigheter slik at alle følger reglene - som da må tolkes på samme måte i alle land.
Energiutgiftene til brygginga vår bestemmes dels av det europeiske energimarkedet, og dels av det regelverket som EU har utarbeida for å regulere dette markedet, og som vi (=Stortinget, dvs. oss) har valgt å forbinde oss med dette markedet gjennom - og så sjølsagt av den infrastrukturen som bestemmer hvordan energien kan flyte rundt. Markedsstyring av strømprisen er ellers ikke noe nytt; vi innførte det allerede i 1991 (om jeg ikke husker feil i farten).
Jeg skal ikke ta noe standpunkt til hverken EU, EØS eller norsk energipolitikk her. De diskusjonene bør tas andre steder enn på Norbryggs forum for hjemmebrygging

!. Jeg bare syntes at ramma rundt det som påvirker brygginga vår godt kunne tegnes opp, også. Og så er det sikkert mange her som kan dette vel så godt som meg.