Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Det vises nå tydelig det som jeg har ment en stund, at det er ikke nok strøm til å elektrifisere all person og varetransport når til og med forbrukerne må gjennom en slik endring. Beslutningstakerne pusher gjennom elektrifisering enten som fanesak eller prestisje. Det var et par år siden nå, at all cruise trafikk i Ålesund skulle ha landstrøm og stenge av motorer når de var ved kai. Lite tenkte de som kjørte gjennom den saken at et cruise skip av "mega-ship" størrelse krever 5-13 megawatt (tenkes at det er i øvre region), og i sesong ligger det ofte tre slike skip pluss hurtigruta. Husker ikke eksakt talla, men mener det var omtrent like mye effekt til landstrøm som behovet til hele Ålesund. Krafta må jo produseres når fartøyet behøver det. Ålesund får krafta fra anlegga i Tafjord, og sikkert noe smuler fra vindkraft på Haramsøya. Dette kan det bli kapasitetsproblemer av. Så har vi vepsebolet med gasskraftverk på Aukra, og gasskraftverk ombord plattformene på sokkelen. Og at Hydro Sunndal går på vannkraft hele året (en aktør som bruker mer strøm enn hele Oslo, og har pris avtale fram til 2030). Men vanlige familier kan ikke lage middag, dusje og lade el-bil mens meskevannet varmes uten at nettleia skal skrus til.Vil du heller betale for å strekke ny kabel landet over? For som @Holmentoppen sier, infrastrukturen må betales for, eller brukes klokere.
Sist redigert: