Ny nettleie modell

Trekker bryggeriet ditt så mye strøm? Hvor mange liter øl kan du dele de 200 kronene på da? Gitt at du bare brygger én gang den måneden, selvsagt.
Brewtools B80 på 6kW, Vannvarmer på 3kW, stor avfukter, og diverse som fort bidrar litt. Slår man alt på samtidig trekker det en del over kort tid. Blir ca 130L ved 2 brygg i mnd
 
Enig med at det er dyrt å utbedre infrastruktur, bare er usikker på om dette er riktige modellen. Om det var delt opp per dag, eller per time; så hadde det vært bedre er min tanke. Om bryggedag blir 5-10kr dyrere, da man trekker mye akkurat da, greit nok; men at hele måneden blir nesten 200kr dyrere pga denne flotte hobbyen; og det i tillegg går an å trikse seg rundt det, er jo litt snodig.

Tror det vil være mer effektivt å gi nettselskapene kontroll over elbil lading, så de kan redusere peakene når det trengs, istedenfor denne type statisk tabell, som krever reduksjon uansett om det trengs eller ikke.
Har lest at midlertidig utkobling av effekt for å holde oppe frekvensen i nettet faktisk brukes mest om sommeren, da nettet er mer sårbart for plutselig økt effektbehov om sommeren når produksjonen er lavere og kanskje noen vannmagasin er tomme. Inntil alle elbilladere og varmtvannstanker er koblet til en slik løsning vil det nok uansett ikke kunne avhjelpe overalt slik som effektledd på nettleien. For øvrig er midlertidig utkobling noe nettselskapene betaler dyrt for, så om kun det skulle være løsningen ville generell nettleie gått opp på samme vis som om de måtte bygge ut mer. Jeg liker bedre denne løsningen hvor de fleste kan gjøre noen tiltak/valg for å redusere maks forbruk.
 
Nei, fordi kapasitetsleddet utgjør i verste fall bare et par hundre kroner ekstra i måneden (om du øker fra 4,9 kWt til 10,1 kWt). Jeg er redd for at det er så lite at folk kommer til å gi blaffen. Det er dessuten bare 7 % av husstandene som har timer der de bruker mer enn 10 kWt før denne modellen ble innført, så det er uansett ikke mange som bruker så mye strøm. Det er det jevne høye forbruket som kommer til å koste til vinteren.
Hjelper ikke meg at det ikke er mange av oss...
 
Jøss. Det var solid. Koster omtrent 0,8 kr ekstra pr halvliter, da.
Ja, eller rundt 20%. Jeg kommer nok til å gjøre de tiltakene, som å starte X:30, for å unngå dette; så regner ikke med det faktisk blir så mye dyrere; men snodig at den valgte løsningen tillater den type "trinn-vasking", evt at det er noe jeg må tenke på for å redusere kostnad
 
I Adressa for et par dager siden var dette med brannsikkerhet og den nye nettleiemodellen tatt opp, spesielt i forhold til lading av elbil.

Der var det anslått en besparelse på mellom og 4000 og 7000 kroner i året ved å lade bilen sakte om natta i stedet for med høy effekt over kort tid. Så det er lite tvil om at den nye modellen gir dårligere brannsikkerhet.

20220703_090456.jpg20220703_090514.jpg
 
Ja, eller rundt 20%. Jeg kommer nok til å gjøre de tiltakene, som å starte X:30, for å unngå dette; så regner ikke med det faktisk blir så mye dyrere; men snodig at den valgte løsningen tillater den type "trinn-vasking", evt at det er noe jeg må tenke på for å redusere kostnad
Du kan jo se om det hjelper å droppe den dyppvarmeren. Den drar jo ganske mye.
 
Og dette skal legfolk forstå og tilpasse seg. Mørenett har denne tabellen, som gjorde det litt meir forståelig.

Vis vedlegget 57589
Ser at det er store forskjell på prishoppene mellom trinnene o_O
Hos meg vil det koste meg 125 ekstra i måneden om jeg skal opp fra 2-5 og til 5-10 :rolleyes:
Mens Mørenett tar kun 43,- :rolleyes:

jaja, får starte med nattbrygging, så sparer man noen øre i alle fall ;)
 
Vi har og vil få ulike priser på nettleia avh hvem som er leverandør.
Her øker vi fra fastledd kr 3500 til 3600 pr år. Og det med forbruk på 0 til 2 kWh.
Tipper jeg kommer opp i 10-15 kWh og da er prisen 7200 pr år.
Hovedårsak til høyere pris er ifølge leverandør høy pris på strømmen som går tapt i linjene.
 
Vi har og vil få ulike priser på nettleia avh hvem som er leverandør.
...
Ja og nei. Nettleie fastsettes av RME (Reguleringsmyndigheten for Energi), som er et organ som formelt ligger under NVE, men som vel egentlig må oppfattes som den norske forvalteren av EUs energidirektiver, som vi jo har slutta oss til (de såkalte "energipakkene", som er bakt inn i den norske Energiloven). Det er altså et tak på hvor mye nettleie den enkelte leverandør kan ta.

Det nye systemet for nettleie er også laga etter forskrifter fra RME. RME kan ikke instrueres av norske myndigheter, det skal være uavhengig både av offentlige og private interesser. RME er bundet til å følge ACERs tolkninger av EUs direktiver, og skal altså nettopp ikke være et organ for norske myndigheter. Det betyr imidlertid ikke at det er ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) som er årsaken til hverken nettleiesystemet eller de høye strømprisene. ACERs oppgave er å koordinere samarbeidet mellom de ulike landenes reguleringsmyndigheter slik at alle følger reglene - som da må tolkes på samme måte i alle land.

Energiutgiftene til brygginga vår bestemmes dels av det europeiske energimarkedet, og dels av det regelverket som EU har utarbeida for å regulere dette markedet, og som vi (=Stortinget, dvs. oss) har valgt å forbinde oss med dette markedet gjennom - og så sjølsagt av den infrastrukturen som bestemmer hvordan energien kan flyte rundt. Markedsstyring av strømprisen er ellers ikke noe nytt; vi innførte det allerede i 1991 (om jeg ikke husker feil i farten).

Jeg skal ikke ta noe standpunkt til hverken EU, EØS eller norsk energipolitikk her. De diskusjonene bør tas andre steder enn på Norbryggs forum for hjemmebrygging:)!. Jeg bare syntes at ramma rundt det som påvirker brygginga vår godt kunne tegnes opp, også. Og så er det sikkert mange her som kan dette vel så godt som meg.
 
Sist redigert:
De grove linjene jeg sitter igjen med er at den nye modellen treffer de som har høyt forbruk over korte perioder, som en del bryggere er; men man kan i stor grad unngå ekstrakostnaddene ved å være litt smart med når man slår på de energitunge prosessene som vann-varming, og kok.
 
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nWdAjQ/naa-kommer-den-nye-nettleien har en grei gjennomgang.

Opprinnelig ville kapasitetsleddet være basert på den éne enkelttimen i måneden da du brukte aller mest strøm samtidig. Det opplevde mange som urettferdig.

Huseierne er blant organisasjonene som jubler over å ha blitt lyttet til slik at kapasitetsleddet nå skal baseres på flere topper eller enkelttimer en måned.
Opplegget med den ene timen som avgjørende var så himmelropende vanvittig at en nesten kan lure på om det blei lansert for at det systemet vi har endt opp med skal framstå som moderat:).
 
Opplegget med den ene timen som avgjørende var så himmelropende vanvittig at en nesten kan lure på om det blei lansert for at det systemet vi har endt opp med skal framstå som moderat:).
Ja det ble en mye bedre modell nå, med den forrige modellen hadde det kosta 1700kr å starta opp bryggeriet vårt, og vi har strømregning nå rundt 1000kr mnd. Blir spennede å se hvordan det slår ut. Forrige bryggedag var vi oppe i 47kw på det meste:rolleyes:. Fått lagt ny strømkabel siden den gamle ikke greide å levere nok
 
I Adressa for et par dager siden var dette med brannsikkerhet og den nye nettleiemodellen tatt opp, spesielt i forhold til lading av elbil.

Der var det anslått en besparelse på mellom og 4000 og 7000 kroner i året ved å lade bilen sakte om natta i stedet for med høy effekt over kort tid. Så det er lite tvil om at den nye modellen gir dårligere brannsikkerhet.

Vis vedlegget 57605Vis vedlegget 57604
Nei det blir jo bedre brannsikkerhet med den nye modellen fordi den belønner et lavere og jevnere forbruk. Den gir insentiv til å få ned strømtoppene. Det er nærmest storm i et vannglass den diskusjonen som er angående den nye nettleien. Hvis man ikke bryr seg og setter på alt samtidig så kan man risikere å måtte betale 200 kr mer i nettleie i neste måned. Dette er forøvrig samme modell som store bedrifter har hatt i 50 år eller mer.
 
Nei det blir jo bedre brannsikkerhet med den nye modellen fordi den belønner et lavere og jevnere forbruk. Den gir insentiv til å få ned strømtoppene. Det er nærmest storm i et vannglass den diskusjonen som er angående den nye nettleien. Hvis man ikke bryr seg og setter på alt samtidig så kan man risikere å måtte betale 200 kr mer i nettleie i neste måned. Dette er forøvrig samme modell som store bedrifter har hatt i 50 år eller mer.

Det som bekymrer enkelte er at mer strøm vil bli brukt på natt når folk sover. Vi blir jo fortalt at vi ikke skal sette på f.eks vaskemaskin på natt i tilfelle det tar fyr. Nå blir det mer fristende å gjøre dette når strømforbruket i resten av huset er lavt.
 
Det som bekymrer enkelte er at mer strøm vil bli brukt på natt når folk sover. Vi blir jo fortalt at vi ikke skal sette på f.eks vaskemaskin på natt i tilfelle det tar fyr. Nå blir det mer fristende å gjøre dette når strømforbruket i resten av huset er lavt.
Jo det er et poeng. Det må veies opp mot lavere toppbelastning. Hva gir størst risiko for brann? Høy belastning over kort tid, eller lav belastning over lang tid? Uansett er et godt vedlikeholdt elektrisk anlegg med tilstrekkelig antall kurser en god forsikring. Egen kurs til alle apparater som trekker over 1500 watt er en god tommelfingerregel. Feil bruk av apparater er en annen potensiell brannårsak. Unnlate å fjerne lo på en tørketrommel for eksempel.
 
Jo det er et poeng. Det må veies opp mot lavere toppbelastning. Hva gir størst risiko for brann? Høy belastning over kort tid, eller lav belastning over lang tid? Uansett er et godt vedlikeholdt elektrisk anlegg med tilstrekkelig antall kurser en god forsikring. Egen kurs til alle apparater som trekker over 1500 watt er en god tommelfingerregel. Feil bruk av apparater er en annen potensiell brannårsak. Unnlate å fjerne lo på en tørketrommel for eksempel.
Men det er vel innafor å kverne malt i food processor'n;)?
 
Tilbake
Topp