Grusomme bilder !!!

Vel, jeg bruker vann fra Skullerudanlegget (i Oslo øst) - typisk overflatevann - og de oppgir 3 ppm Cl.
Totalt er det under 80 ppm av (kationer og anioner som stammer fra) salter.
jada, jeg har vært på befaring på vannforsyningsanlegget vårt her og tviler aldri på at vannet er renset skikkelig men virkeligheten kan alltid overraske og tar man prøver hos endebrukeren, gjennom alskens hjemmerør og utstyr kan jeg godt se for meg muligens 1mg med bingo i vannet :p Nå hadde jo dette ikke vørt noe Cl då det var jo en grei ting du tok tak i. Det er godt å se at det fortsatt finnes luringer igjen på denne kampsteinen.
 
Sist redigert:
Kobling som delte seg på kegeratoren. Ca. 8 liter cider inne i kegeratoren og utover gulvet:eek:
Ble litt rengjøring kan du si.Vis vedlegget 59550
8 liter på null og niks? Jøss, det kan man kalle en hurtigkobling, gitt! ,) ja, har en del slike opplevelser.

1. balanserte vørter en gang på en hånd og veltet da kjelen utover kjelleren. hele verktøyrommet måtte få ut verktøy , malingspann osv. og tørke opp. en annen gang glemte jeg a pikniktappen ikke tåler trykket, gikk og la meg og neste dag var øl i flere cm i et rom, måtte tørke veggene i ukesvis :/ den pikniktappen har lurt meg vel 2 ganger til over åra men har lært nå, promise!

Uansett, er det alltid alkoholen jeg gråter mest over i slike stunder.
 
Hentet noen ord fra ølbrygging om Duotight.

"Duotight push-in fittings utviklet av Australske KegLand er de beste hurtigkoblingene på markedet.

Unngå lekkasje, velg Duotight, de beste hurtigkoblingene på markedet.

Ønsker du koblinger og tappelinjer som holder tett skal du velge Duotight hurtigkoblinge fra KegLand. Takler trykk opp til 100psi."


Når det er sagt så har jeg sett bilder her inne av John Guest koblinger som sprakk.
 
Hentet noen ord fra ølbrygging om Duotight.

"Duotight push-in fittings utviklet av Australske KegLand er de beste hurtigkoblingene på markedet.

Unngå lekkasje, velg Duotight, de beste hurtigkoblingene på markedet.

Ønsker du koblinger og tappelinjer som holder tett skal du velge Duotight hurtigkoblinge fra KegLand. Takler trykk opp til 100psi."


Når det er sagt så har jeg sett bilder her inne av John Guest koblinger som sprakk.

Jeg har slike hurtigkoblinger på alt her i hus og det er KUN Duotight som har røket her i hus. et kjapt google søk så ser en st det er flere som har problem med dem. De tåler ikke syre så får de en dusj med starsan må de vaskes grundig med vann etterpå. John Guest og DMFit har vært brukt til industriell bruk i årevis så de vet hva de holder på med. Duofit er et av mange produkter Kegland bare har laget billige kopier av og endret litt på, ikke alltid til det bedre…
 
Jeg har slike hurtigkoblinger på alt her i hus og det er KUN Duotight som har røket her i hus. et kjapt google søk så ser en st det er flere som har problem med dem. De tåler ikke syre så får de en dusj med starsan må de vaskes grundig med vann etterpå. John Guest og DMFit har vært brukt til industriell bruk i årevis så de vet hva de holder på med. Duofit er et av mange produkter Kegland bare har laget billige kopier av og endret litt på, ikke alltid til det bedre…
Ja, lever man lenge nok så innser man det finnes ingen garantier for noe, t.o.m. gode kvalitetssaker kan ryke (og gjør jo det). Dessuten, tid bruk osv. kan jo alltid påvirke noe. John guest er jo utvilsomt gode greier men ting kan skje som med stakkars karen oppforbi :D
 
Ja, lever man lenge nok så innser man det finnes ingen garantier for noe, t.o.m. gode kvalitetssaker kan ryke (og gjør jo det). Dessuten, tid bruk osv. kan jo alltid påvirke noe. John guest er jo utvilsomt gode greier men ting kan skje som med stakkars karen oppforbi :D
P.S. finnes visstnok t.o.m. kvalitetsdamer men som kan likevel ryke, jøss hvem hadde trodd! ,)
 
Der var den andre sodastreamflasken tom på no time.
Glemte å stenge ventilen på manometeret.
Fant lekkasjen .
Andre gang jeg opplever lekkasje på denne rustfrie 3/16 koblingen.
Ikke sikker på om det var samme koblingen som første gangen.
Nå så jeg iallefall tydelig slakke på ringen ytterst . Slik som en kan få på JG koblinger. Og da blir det lekkasje.
Nå gikk den i søpla. Forhåpentligvis så blir det ingen gjentagelse med den nye koblingen jeg fant.
IMG20221212172501-picsay.jpg
 
Der var den andre sodastreamflasken tom på no time.
Glemte å stenge ventilen på manometeret.
Fant lekkasjen .
Andre gang jeg opplever lekkasje på denne rustfrie 3/16 koblingen.
Ikke sikker på om det var samme koblingen som første gangen.
Nå så jeg iallefall tydelig slakke på ringen ytterst . Slik som en kan få på JG koblinger. Og da blir det lekkasje.
Nå gikk den i søpla. Forhåpentligvis så blir det ingen gjentagelse med den nye koblingen jeg fant.
Vis vedlegget 59819
Det kan ikke sies for ofte: John Guest eller DMFit, alt annet lekker før eller senere
 
Og der lekker den andre koblingen også.
Kikket litt nærmere på det.
Så at koblingen laget fort en grad på slangen. Så det kan ha skjedd når en kobler av og på.
Men jeg klippet av slangen og koblet på og fremdeles var det lekkasje. Tok av slangen og så at den hadde allerede fått en grad.
Prøvde en gang til og da var det tett.
Skiftet ut koblingen med JG kobling for sikkerhets skyld.
Får meg ikke til å stole på rustfri koblingenene. Synd. De var jo snertne å bruke.
IMG20221213100037-picsay.jpg
 
Sist redigert:
Har selv mistet resterende gass på siste to sodatreamflaskene som hadde holdt til 2-3 fat mer grunnet lekkasje. Jeg kjøpte selv feil klemringer? For store eller for små, så hadde ikke det da på gassslangen mot gasskoblingen som du. Når jeg tar på og av koblingen av og til så vridde flaska seg og slangen da, slik at mutteen løsnet litt tror jeg .Uansett lekket det ok poff, gassen er vekke. Det ser ut som det lekker ja fra inngangen til de hurtogkoblingene og ja, da er de brukesløse. Ellers kunne man brukt noe som klmeringer hvis slangen gikk over en nippel da. :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Og der lekker den andre koblingen også.

Får meg ikke til å stole på rustfri koblingenene. Synd. De var jo snertne å bruke.

Bruker et par sånne, og de har vært feilfrie her- Viktig å få presset slangen helt inn, som kan være litt tricky når slangen er så liten.
 
Bruker et par sånne, og de har vært feilfrie her- Viktig å få presset slangen helt inn, som kan være litt tricky når slangen er så liten.
Kan selvfølgelig være en brukerfeil med i bildet her. Men mener at jeg har presset den helt inn.
Får forske litt på det .
 
Kan selvfølgelig være en brukerfeil med i bildet her. Men mener at jeg har presset den helt inn.
Får forske litt på det .
På slanger som med jevne mellomrom tas ut og inn av koblinger blir det rimelige stygge fordypninger, så der pleier jeg klippe vekk 1-2 cm etter rundt 5 til 8 av og på koblinger, men det har du sikkert sjekket :)
 
Tilbake
Topp