Laget eple cider. Epler fra Hagen for første gang.

Etter 3 uker etter karboneringsdrops og tapping på flasker er det hvit grums/flak på toppen av flaskene..ikke mye men noe..
hva er dette? Noen som vet?
flaskene har stått kjøligere enn romtemperatur. (stått i blindkjeller)
gjær og alt er fulgt etter oppskrift. Ikke luktet vondt eller noe underveis uten om gjæringslukt.

er den grei å drikkes?
 
Uten å se bilder, kan jeg tippe lactobacillus. Finnes naturlig i skall på det meste av korn, bær og frukt. Løsning for å unngå infeksjon innebærer pasteurisering og/eller tilsetning av sulfitt, campden for å stabilisere.
 
Takk for svar.. la med bilde nå.. Kan den drikkes?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2022-12-18 kl. 21.59.36.png
    Skjermbilde 2022-12-18 kl. 21.59.36.png
    1.005,8 KB · Sett: 28
Takker for svar. Når jeg tappet tappet jeg gjennom kaffefilter for å være helt sikker på å ikke få med grums..
kanskje siste flaske hadde litt.. De er ikke i alle flaskene. flaskene var kokt og rene..
 
Takker for svar. Når jeg tappet tappet jeg gjennom kaffefilter for å være helt sikker på å ikke få med grums..
kanskje siste flaske hadde litt.. De er ikke i alle flaskene. flaskene var kokt og rene..
Søkte litt på forumet. Har ikke brukt karboneringsdrops sjøl så ingen erfaring med det. Hvis flaska skummer over så er det noe muffens som har foregått nedi der.

 
Tusen Takk igjen.
Ser ut som noen av bildene. jeg bruker samme drops så. da er det ikke farlig å drikke da.. Bare så kjedelig.. :D
 
Tilbake
Topp