Usmak - metallisk ettersmak, ulike øl smaker likt

Arild Tuxen

Norbrygg-medlem
Hei,

Har dei siste brygga fått likere smak og litt metallisk ettersmak enn det jeg liker.
Har ikkje funnet ut kva dette kan være. Har brygget siden 2014 ig aldri hatt dette problemet før de siste åra. Har gått over til fat fra flasker, men vasker med de samme greiene og har ikke fått usmak på flaske de første 7-8 årene. Har også brygget på samme utstyr som tidligere samtidig med nyere utstyr, men samme smak på fatene uavhengig av utstyr.

Kjøpte nye gjærkar til siste batcher i håp om at det er grunnen. De siste batchene er bare noen dager på fat, så de smaker vil jo forandre seg, men nå syns jeg alt smaker metallisk og begynner å bli lei.

Er det noen som har vert borti det samme? Har dere funnet ut hva grunnen er?

Bryggeutstyr og metode osv:
Brewzilla 65 og ombygd bb30 med pumpe.

Gjærer på plast, som sagt er plast byttet innimellom

Vann er lokalt fra eget borhull. Har og egen oppkomme/gamle vannforsyning som er fra bekk. Har brygget med begge vann, sjekket ph. etc.

Brygger stort sett fra allgrain sett som jeg har gjort fra start. Forsøkt de fleste leverandører.
 
Er malten gammel eller lagret på ufordelaktig måte?
Hva sier andre som smaker på ølet ditt, er det samme opplevelse (covid/influensa smak/lukt symptomer)?
Har du bytta vaskemiddel, kanskje noe ikke er skylt godt nok enten flasker, bryggekjele, kjøler eller gjæringskar?
 
Malten/settene for siste fire batcher vart vel 2mnd hjå meg før dei vart brygga. Desse stod lagra i garasje utemperert. Eg har brukt det samme vaskemiddelet og desinfisering som tidligere. Det kan hende at andre ikkje reagerer like mykje men siste batcher er berre prøvd på kona og ho smakte ikkje metall før eg nemnte det etterpå… det ølet er berre nokre dagar gamelt på fat også.
 
Er det bare du som kjenner denne smaken?

Det kan jo være at smakssansen din er påvirka av et eller annet, tenkte jeg. Men i så fall vil alt øl - og antakelig en del annet også - smake metallisk.
 
Er det bare du som kjenner denne smaken?

Det kan jo være at smakssansen din er påvirka av et eller annet, tenkte jeg. Men i så fall vil alt øl - og antakelig en del annet også - smake metallisk.
Det er nok det vanligste tenker jeg også. Har slått ut en del øl bare for å finne ut at det var meg selv det var noe galt med. hehe
 
Det er nok det vanligste tenker jeg også. Har slått ut en del øl bare for å finne ut at det var meg selv det var noe galt med. hehe
Jeg har en del dager da jeg bare kjenner usmakene i ølet mitt:). Merkelige greier. Det er et helt objektivt fenomen, dvs et udiskutabelt faktum - sunt, også, for så drikker jeg ikke mer den dagen.

Det er jo velkjent at covid har påvirka smaken til mange. Og ellers kan mangel på viktige stoffer, som f.eks. sink spille inn - men det hører vel til sjeldenhetene. Jeg har lite greie på sånt, men om det ikke er ølet, men fysiologiske faktorer som gir trådstarter opplevelsen av metallisk smak, er det jo verdt å få sjekka det.
 
Sist redigert:
Jeg har en del dager da jeg bare kjenner usmakene i ølet mitt:). Merkelige greier. Det er et helt objektivt fenomen - sunt, også, for så drikker jeg ikke mer den dagen.
For et par år siden skulle jeg smake på en imperial stout som jeg tenkte var ferdig til å starte konsumering av. Åpna ene etter den andre flaska og det smakte surt. Skumma ikke over, ikke noe tegn på noe som hadde gått galt, men var bare surt. Gikk vel 5-6 flasker i vasken før jeg tenkte at pokker, skal noen andre smake på dette? Ølet var helt fint det. Så kom det plutselig i minnet at jeg hadde brent meg på tunga på noe varm drikke tidligere på dagen.
 
Tilbake
Topp