Norbrygg Oslo flaskekonkurranse våren 2023. Tema: IPA

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Tradisjonen tro vil Norbrygg Oslo arrangere to årlige bryggekonkurranser. Konkurransene er åpne for Norbrygg-medlemmer i alle fylkeslag.

Tema for vårens konkurranse er klasse 6 India Pale Ale (IPA). Dette er den offisielle forumtråden for denne konkurransen, og vil bli fortløpende oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer.

Følgende ølstiler inngår i klasse 6:
  • 6A Engelsk IPA
  • 6B Amerikansk IPA
  • 6C Imperial IPA
  • 6D Sort IPA
  • 6E New England IPA
Om du har spesielle tilsetninger i ølet, registreres de i klasse 13 som vanlig.


Praktisk informasjon:
  • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen).
  • Det skal leveres to nøytrale flasker eller bokser av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen. Kravene til flasker/bokser er de samme som til NM.
  • Innlevering:
    • Onsdag 3. mai fra kl. 18 i Drammensveien 43 i forbindelse med ølsmakekvelden vi har denne dagen.
    • Mandag 8. mai mellom kl. 17 og 18 til lageret i bakgården i Drammensveien 43.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1.500, 1.000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant.
  • Konkurransen er åpen for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. For medlemmer utenfor Oslo må vi be om at du tar kontakt med et Oslo-medlem for å avtale leveranse hvis du ikke selv kan møte i Drammensveien. Årsak er at vi ikke har mulighet for leveranse via post.
  • Hver person kan delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag.
  • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
Styret i Norbrygg Oslo håper på mange deltagere :)
 
Sist redigert:
Skulle gjerne vært med, men IPA’ne jeg har faller litt mellom to stoler
Tror uansett ikke det passer i kalenderen
 
Skulle gjerne vært med, men IPA’ne jeg har faller litt mellom to stoler
Tror uansett ikke det passer i kalenderen
Ikke la det stoppe deg ;) .

Min engelske IPA ble brygget som en NZ IPA, men jeg fant ut at Pacific Gem ikke var så veldig fruktig. Da ble det Engelsk IPA.

Jeg leverer Kold IPA som Amerikansk IPA nå.

Planlegger en Tysk IPA snart. Usikker på hva humlene gir og om den skal leveres som engelsk eller amerikansk IPA.
 
Hadde nok gått helt fin å levere de jeg har, men man skal jo generelt ikke levere noe som ikke har noe i konkurranse å gjøre
 
Hadde nok gått helt fin å levere de jeg har, men man skal jo generelt ikke levere noe som ikke har noe i konkurranse å gjøre
Var du ikke her en dagen veldig fornøyd med en IPA du har brygget?

Dersom du foretrekker å drikke den selv, forstår jeg jo det.
 
Var du ikke her en dagen veldig fornøyd med en IPA du har brygget?

Dersom du foretrekker å drikke den selv, forstår jeg jo det.

Jo, jeg tenkte generelt. Man skal ikke sende inn øl som ikke hører hjemme i en stilkonkurranse, f.eks Cold IPA ;-)
 
Man skal ikke sende inn øl som ikke hører hjemme i en stilkonkurranse, f.eks Cold IPA ;-)
Uenig. Kold IPA klokker veldig fint inn som amerikansk IPA. Noe også en Norbrygg dommer har bekreftet etter å ha smakt.


Smak
Tydelig humlesmak og tydelig til kraftig humlebitterhet, med karakter av sitrus, blomster, harpiks/furunål, fersken og/eller tropisk frukt. :beercheers: oppfylt

Svak maltsmak som kan ha karakter av karamell. :beercheers: oppfylt

Fraværende til svake fruktestere som skal overdøves av humle. :beercheers: oppfylt

Tydelig til kraftig bitter ettersmak. :beercheers: oppfylt

Kan være fra meget tørre til lett søte. :beercheers: oppfylt

Hva er det i definisjonen som tilsier at en Kold IPA ikke kan leveres som amerikansk IPA?
 
Uenig. Kold IPA klokker veldig fint inn som amerikansk IPA. Noe også en Norbrygg dommer har bekreftet etter å ha smakt.


Smak
Tydelig humlesmak og tydelig til kraftig humlebitterhet, med karakter av sitrus, blomster, harpiks/furunål, fersken og/eller tropisk frukt. :beercheers: oppfylt

Svak maltsmak som kan ha karakter av karamell. :beercheers: oppfylt

Fraværende til svake fruktestere som skal overdøves av humle. :beercheers: oppfylt

Tydelig til kraftig bitter ettersmak. :beercheers: oppfylt

Kan være fra meget tørre til lett søte. :beercheers: oppfylt

Hva er det i definisjonen som tilsier at en Kold IPA ikke kan leveres som amerikansk IPA?
Men er egentlig en cold IPA en IPA, eller er det strengt tatt en IPL? Personlig stor fan av IPL/moderne lager, men om jeg f.eks. gjærer med 34/70 på 20 grader er det vel fortsatt en IPL? En øl med lagergjær blir nok aldri en ale vil jeg mene…
 
Nettopp, hvorfor brygge en «cold ipa/ IPL) hvis du mener det smaker og ser ut som en annen IPA..
 
Men er egentlig en cold IPA en IPA, eller er det strengt tatt en IPL? Personlig stor fan av IPL/moderne lager, men om jeg f.eks. gjærer med 34/70 på 20 grader er det vel fortsatt en IPL? En øl med lagergjær blir nok aldri en ale vil jeg mene…
Moderne lager og ILP er ikke det samme slik jeg har forstått det.
Slik jeg har skjønt det, enkelt forklart.
Moderne lager, maltbase som en lys lager, humlet som en APA.
ILP, Klassisk WC med lagergjær. Gjæret på tradisjonell lagertemp.
Cold IPA, Lys maltbase med Pils/ Pale + 20-30% mais/ris.

Det er ikke vanntette skott mellom stiler, og flere øl kunne blitt levert i flere klasser, dersom dette var lov.

Nettopp, hvorfor brygge en «cold ipa/ IPL) hvis du mener det smaker og ser ut som en annen IPA..
Fordi stilen finnes, og jeg forfengelig nok til å synes det er morsomt at en stil er "oppkalt" etter bryggeriet mitt ;). Jeg hadde lyst til å teste en hjemmebrygget Cold IPA. Så hvorfor ikke?

Den nye Norbrygg definisjonen av Amerikansk IPA har tatt høyde for utvikling av WC IPA (moderne WC), som er mindre bitter, lysere og lettere enn klassisk WC.

Moderne lys og mørk lager ble fjernet før 2022, her kan jeg ha misforstått eller huske feil. Det kan ha vært @gustavf som har skrevet at for denne type øl er det enkelt å finne en annen stil hvor de kan konkurrere. Deltaker må bare smake seg fram til hva som er riktig klasse å melde på.

Det er ikke hvilke ingredienser som er viktig, men hvordan det smaker opp om defensjonen til påmeldt klasse.
 
Ikke la det stoppe deg ;) .

Min engelske IPA ble brygget som en NZ IPA, men jeg fant ut at Pacific Gem ikke var så veldig fruktig. Da ble det Engelsk IPA.

Jeg leverer Kold IPA som Amerikansk IPA nå.

Planlegger en Tysk IPA snart. Usikker på hva humlene gir og om den skal leveres som engelsk eller amerikansk IPA.
Tysk IPA: Snakker du om noe i likhet med Kinns Bygdeoriginal? Det er et nydelig øl, og kan sikkert leveres inn som engelsk IPA.
 
Sist redigert:
Jeg synes denne diskusjonen viser hvor håpløst det er å begynne å trevle opp en ølstil i for mange understiler. I Experimental Brewing har de sendt ut en invitasjon til lytterne om å sende inn sin oppfatning av hva definisjonen på en "cold IPA" er - og de forventer å få like mange ulike svar som det er innsendere:).

I forhold til konkurranser er det tross alt såre enkelt. Det spiller jo ingen rolle hvilken "stil" du tror du brygger. Det er definisjonen ølet ditt skal måles opp mot, og det kan ikke være så vanskelig å vite hvilket av alternativene ølet ditt passer best til, sjøl om det sikkert finnes grensetilfeller.
 
Tysk IPA: Snakker du om noe i likhet med Kinns Bygdeoriginal? Det er et nydelig øl, og kan sikkert leveres inn som engelsk IPA.
Jeg skal ha Opal, Huell Melon og Ariana. Jeg forventer at disse er mer fruktige enn Northern Brewer og Tettnang. Men synes i grunn det er sjelden at europeiske "Amerika humler" klarer å levere fruktighet på nivå med de der borte.

Jeg må smake ølet først og se hvor det hører hjemme.
Gristen blir
Pils 78%
München 14%
Carahell 4%
Caramünchen 1 4%

K-97
 
Jeg skal ha Opal, Huell Melon og Ariana. Jeg forventer at disse er mer fruktige enn Northern Brewer og Tettnang. Men synes i grunn det er sjelden at europeiske "Amerika humler" klarer å levere fruktighet på nivå med de der borte.

Jeg må smake ølet først og se hvor det hører hjemme.
Gristen blir
Pils 78%
München 14%
Carahell 4%
Caramünchen 1 4%

K-97
Artig! Skal brygge den Tysk IPA nå på fredag kveld, (eller søn morgen), helt tilfeldig, har ikke lest denne tråden før nå.

Eine Hopfen Bier; IBB (Indisches Blass Bier), 12l
3 kg (90.9%) — Weyermann Extra Pale Premium Pilsner — Grain — 3 EBC
300 g (9.1%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 5 EBC
12 g (29 IBU) — Magnum 11.9% — First Wort
10 g (10 IBU) — Hallertauer Tradition 6.8% — Boil — 30 min
10 g
(3 IBU) — Hallertauer Tradition 6.8% — Boil — 2 min
25 g
(6 IBU) — Mandarina Bavaria 8.1% — Aroma — 15 min hopstand @ 85 °C
25 g
(4 IBU) — Smaragd (Emerald) 6% — Aroma — 15 min hopstand @ 85 °C
75 g
— Mandarina Bavaria 8.1% — Dry Hop — day 6
75 g
— Smaragd (Emerald) 6% — Dry Hop — day 6
Imperial Yeast Stefon


Har også en pose Opal liggende, men tror det blir overkill å slenge den også oppi.
 
Moro. Din bør definitivt passere som Engelsk IPA.

Opal i tillegg blir mye, om noe kan du vurdere å bytte Smaragd. Usikker på hvor forskjellen blir i praksis.
Ja, Opal og Smaragd ligger litt i samme gata. Vil ikke bruke for mye humle, heller, synes ikke det er vits å bruke mer enn 8-1g/l . Kan være at jeg øker til 20l, og hiver i alt.
 
Tilbake
Topp