3D printer for revolusjonerende oppfinnelse

Finnes det noen med 3d printer som vil være med å lage en ny løsning for fylling av fat med lukket løsning og uten søl?

Det er ikke være en stor sak. Ganske enkelt faktisk. Men det enkleste er jo ofte det beste.

Jeg bor i Drøbak, så det er praktisk om du ikke befinner deg alt for langt unna.
 
Den må være så revolusjonerende at jeg ikke kan se den for meg :)
Jeg fyller i lukket sløyfe uten søl via ballock/øl-ut, har 3D printer og designet flere løsninger her, men kan ikke se at jeg mangler noe...
Hvorfor søler du?
 
Den må være så revolusjonerende at jeg ikke kan se den for meg :)
Jeg fyller i lukket sløyfe uten søl via ballock/øl-ut, har 3D printer og designet flere løsninger her, men kan ikke se at jeg mangler noe...
Hvorfor søler du?
Jeg purger fatet med co2 fra gjæringskaret og fyller med selvfall.

Ballock-løsningen gjør at ølet står over CO2 inn røret. Jeg har lært at man skal fylle fatet opp til, men ikke opp over, co2 røret. Det kan jo selvsagt være vranglære. Kanskje det er greit å fylle helt opp under lokket?

Så det jeg tenkte meg var en liten "nettingsrømpe" med en flytende kule i som kunne settes på co2 inn røret. Når fatet er fullt vil kula flyte opp og tette. Dersom det ikke er en kule, men en liten oval sylinder vil den tette litt før. Når det blir trykk nok i headspce, vil selvfall fylling stoppe.

Tetninger må selvsagt ikke være for sterk. Trykk fra co2 tanken må lett kunne dytte kula/sylynderen ned igjen.
 
Når jeg brygger, blir det alltid mer enn 19 liter på fat. Jeg fyller fat 100% med starsanvann og tømmer dem med co2. Jeg har derfor i teorien et O2 tømt fat. Etter at den første 19L er full opp til det lille gass-stigerøret, fyller jeg resten ofte på en 9L som ikke blir helt full. Deretter kobler jeg fatene sammen og trykksetter 19L for tvangskarbonering. Når ca 1L er presset over fra 19L til 9L, kobler jeg fra og har da to fat med 'passe' mye øl i begge hvor ingen av dem er i nærheten av gass-stigerøret.
Det enkle er ofte det beste, men som jeg skrev tidligere kan dette være så revolusjonerende at jeg ikke ser det for meg :)
 
Når jeg brygger, blir det alltid mer enn 19 liter på fat. Jeg fyller fat 100% med starsanvann og tømmer dem med co2. Jeg har derfor i teorien et O2 tømt fat. Etter at den første 19L er full opp til det lille gass-stigerøret, fyller jeg resten ofte på en 9L som ikke blir helt full. Deretter kobler jeg fatene sammen og trykksetter 19L for tvangskarbonering. Når ca 1L er presset over fra 19L til 9L, kobler jeg fra og har da to fat med 'passe' mye øl i begge hvor ingen av dem er i nærheten av gass-stigerøret.
Det enkle er ofte det beste, men som jeg skrev tidligere kan dette være så revolusjonerende at jeg ikke ser det for meg :)
Jeg er litt mer gjerrig. Jeg bruker CO2 fra byggingen. 350-500L CO2 uten trykk. Jeg får derfor ikke presset ut eventuell starsan. Men med såpass mye co2 som strømmer gjennom fatet, bør det være rimelig lite o2 igjen.

Jeg har bare ca 21L så overskytende fra fatet fyller jeg på flasker med en sukkerbit.
 
Jeg er litt mer gjerrig. Jeg bruker CO2 fra byggingen. 350-500L CO2 uten trykk. Jeg får derfor ikke presset ut eventuell starsan. Men med såpass mye co2 som strømmer gjennom fatet, bør det være rimelig lite o2 igjen.

Jeg har bare ca 21L så overskytende fra fatet fyller jeg på flasker med en sukkerbit.
Jeg bruker all rounder(selv om jeg ikke trykkgjærer) og da går det helt fint å bruke gjæring til starsan purging :)
 
Jeg bruker all rounder(selv om jeg ikke trykkgjærer) og da går det helt fint å bruke gjæring til starsan purging :)
Ja, men utfordringen er å fulle Cornelius fatet uten å se hvor mye som er oppe i. Jeg kan bruke vekt, men tenkte det ville være fint om det stanset av seg selv.
 
Ja, men utfordringen er å fulle Cornelius fatet uten å se hvor mye som er oppe i. Jeg kan bruke vekt, men tenkte det ville være fint om det stanset av seg selv.
Kan si meg enig i det, nå er jeg også ganske gnien så jeg må tippe på all rounderen for å fylle fatene, så jeg kan ikke gå noen steder uansett. Fylte 11,8kg på 12 literen og 18,8kg på 19 literen i dag, om det skulle vært plass til mer så er det ikke en veldig betydelig mengde :)

Med det sagt har jeg full respekt for at alle har sin visjon og rutine i sitt bryggeri, og jeg digger all nerding og flisespikking til enhver brygger :)
 
Jeg er litt mer gjerrig. Jeg bruker CO2 fra byggingen. 350-500L CO2 uten trykk. Jeg får derfor ikke presset ut eventuell starsan. Men med såpass mye co2 som strømmer gjennom fatet, bør det være rimelig lite o2 igjen.
Da kan du også vurdere å purge ut starsan med gassen fra tomme fat. Vi sparer en del CO2 på å gjøre nettopp det.
 
Ja, jeg har vurdert det, men er litt redd for kontaminering. Hører mange si det går bra, men likevel noe skeptisk.
Så vanskelig det er å få et øl som har stoppa tidlig med utgjæring i gang igjen, så tviler jeg sterkt på at det er noe levende i gassen i et nært 100% O2 fritt miljø som kan starte ny fermentering i utgjæret øl. Saison er jeg likevel forsiktig med og bruker ikke de fata til dette.
 
Hva med en slik?
FlowStopper for fatfylling
Har en slik og det funker bra det. Det jeg har gjort når jeg ikke ønsker for fullt fat. Er å legge en tommestokk under fatet på motsatt side av co2 porten. Du får da litt mere headspace. Ikke mye men nok til at co2 røret ikke står i ølet.

 
Jeg bruker denne og ser hele tiden hvor nivået ligger, synes den er genial i all sin enkelhet.

 
Jeg kobler både øl og gass til all-round slik at co2 fra fatet returnerer til gjæringskaret.
Siden jeg bruker tyngdekraft, vil øl stige opp i gassrøret når fatet er helt fullt, og deretter stoppe av seg selv. Ingen behov for overvåkning. Ikke tidskritisk siden det er et lukket løp, og jeg kan bytte fat når det passer meg
Når jeg kobler på nytt fat, kobler jeg på gass først for å tømme den slangen. Deretter kobles ølslangen på, og tappingen fortsetter av seg selv.
Bruker du trykk, vil dette ikke fungere...
 
Jeg kobler både øl og gass til all-round slik at co2 fra fatet returnerer til gjæringskaret.
Siden jeg bruker tyngdekraft, vil øl stige opp i gassrøret når fatet er helt fullt, og deretter stoppe av seg selv. Ingen behov for overvåkning. Ikke tidskritisk siden det er et lukket løp, og jeg kan bytte fat når det passer meg
Når jeg kobler på nytt fat, kobler jeg på gass først for å tømme den slangen. Deretter kobles ølslangen på, og tappingen fortsetter av seg selv.
Bruker du trykk, vil dette ikke fungere...
Må du bruke litt trykk for å starte overførselen?
Ølet må vel opp gjennom slangen fra flyteballen først?
 
Må du bruke litt trykk for å starte overførselen?
Ølet må vel opp gjennom slangen fra flyteballen først?
Har man trykktettbgjøringsfat kan man stenge av og bygge opp trykk på slutten av gjæringsforløpet - da får man også karbonert (helt eller delvis), og nok trykk for coldcrash og (starte) overføring.
Uten trykk, og kran nederst i gjæringsfat, kan man tømme vha tyngdekraft (/energipotensialsforskjell).
Ellers er det hevert, men (med litt rigging) kan man jo også få det til.
 
Nå skal ikke jeg ødelegge igjen, men jeg vil påstå lukket overføring er nesten helt bortkasta
Det oksygenet som finner veien inn i gjæringskaret under overføring vil ikke rekke å blande seg med ølet og det vil evt. gjæren ta seg av
I likhet med å fylle flaska helt opp som har vist seg å være meget effektivt, er det viktigste å purge fatet etterpå, hvis det allerede ikke er oksygen tomt
 
Hva med en slik?
FlowStopper for fatfylling
Har en slik og det funker bra det. Det jeg har gjort når jeg ikke ønsker for fullt fat. Er å legge en tommestokk under fatet på motsatt side av co2 porten. Du får da litt mere headspace. Ikke mye men nok til at co2 røret ikke står i ølet.

Jeg har sett på oh vurdert denne, men den stopper ikke før fatet er overfylt. Det var denne som ga meg ideen til å sette en stopper på innsiden i stedet.

Jeg ser noen bikker fatet for å stoppe før fatet er overfylt.
 
Jeg bruker denne og ser hele tiden hvor nivået ligger, synes den er genial i all sin enkelhet.

Den ser ut som et godt alternativ. Da får man jo også fulgt med på tømming av fatet også. Men det krever jo en for hvert fat.

Men det jeg ikke riktig skjønner, hvor for 3 utvendige perler og en innvendig ball?
 
Tilbake
Topp