Craft co/ Bryggselv konkurs

Jeg dro til BS på Rud - så køen og bestemte meg for å handle på Strømmen istedenfor. Har råd til å betale 30% mer for å helpe til med å beholde de fysiske butikkene. Det er viktig å bruke dem så de kan bestå. Skrekken er fersk gjær og sekker med basemalt fra nettbutikk.
Jeg er i samme båt. Kom til Rud 09.50 å så køen. Snudde å kjørte rett hjem igjen jeg også
 
Å forstå seg på hvordan Petit driver butikk har jeg gitt litt opp. De rabattene de driver med gir jo ikke mening.
Det kan vel enkelt forklares med likviditetsproblemer? Å selge varebeholdningen med tap for å betale regninger er vel ikke akkurat en langsiktig strategi men det holder en jo flytende måned for måned til det ikke går lenger....
 
Det kan vel enkelt forklares med likviditetsproblemer? Å selge varebeholdningen med tap for å betale regninger er vel ikke akkurat en langsiktig strategi men det holder en jo flytende måned for måned til det ikke går lenger....
Tanken har slått meg, ja. Neste mva-termin er 31. august... (Forrige var 3 dager etter Craftco gikk konkurs.)
 
Sist redigert:
Brewshop (brewhouse) overtar bryggselv sine rettighetene til merkevaren, domenet, kundeklubb, kundedata og nettbutikken. De overtar ikke ikke fysiske butikker, ansettelsesforhold, kunde- og leverandørforpliktelser eller gjeld.
se FAQ:
1. Kan kundedata selges?

2. Vil de videreføre produkter som bare bryggselv hadde? F.eks produkter fra Briess og Bestmalz
 
1. Kan kundedata selges?
Dette har jeg stusset litt på også og synes det virker som en tvilsom transaksjon. Bryggselvs personvernerklæring snakker ikke om noen kundeklubb eller annen forretningsenhet som kan selges. Jeg har ikke mottatt Bryggselvs nyhetsbrev en gang, men allikevel ser det ut til at mine personopplysninger er solgt.

Jeg vurderer å klage til Datatilsynet.

Mine uthevinger under.

Personvernerklæring for CraftCo-konsernet

EUs forordning for personvern, The General Data Protection Regulation (GDPR), blir norsk lov i 2018. Det betyr at vi får nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter.

Du kan lese mer her

Er du opptatt av hvordan dine personopplysninger blir behandlet og ivaretatt? Godt å høre, det er vi også. Vi har derfor satt sammen dette dokumentet så du kan ha oversikt over hvilke typer informasjon som behandles av oss, samt hvilke rettigheter du har som kunde hos oss i følge de nye GDPR reglene.

Denne erklæringen er gjeldende for CraftCo. AS, samt de tilhørende datterselskaper. De vil bli referert til under fellesbetegnelsen CraftCo i denne erklæringen.

Behandlingsansvarlig
Eirik Nygård Molund er på vegne av CraftCo behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger.

Personopplysninger som lagres
Ved registrering av kundekonto trenger vi navn, adresse, telefonnummer og epostadresse. Dette er nødvendig for å kunne sende din bestilling til rett adresse, samt holde deg oppdatert med ordrebevegelse og kontakte deg om det skulle være behov i henhold til dine ordre. Her samarbeider vi med Bring og Consignor for å kunne levere dine produkter til deg. De personopplysninger som benyttes i denne prosessen er navn, adresse, telefonnummer og epostadresse.

Ved opprettelse av firmakonto vil vi tillegg ha behov for firmanavn, samt organisasjonsnummer.

Ved betaling i kassen på nett vil våre betalingspartnere ha behov for informasjon relatert til betalingsmåten. Ved bruk av kort vil vår betalingspartner ha behov for din kortinformasjon, dog kun så lenge som det er nødvendig for å effektivt håndtere transaksjonen. CraftCo vil kun ha tilgang til de siste 4 sifrene av kortnummeret, dette for å hjelpe eventuell feilsøking. Av sikkerhetshensyn vil din IP-adresse bli lagret hos vår betalingspartner. For å gjennomføre transaksjoner så samarbeider vi med NETS og Klarna. Når du betaler med kort så vil betalingsopplysningene og kortopplysningene behandles av dem. Denne behandlingen følger den meget strenge standarden til PCI DSS, som blant annet innebærer at all kortdata er kryptert.

For å kunne tilby deg å bruke Klarnas betalingsmetoder, er vi nødt til å dele visse opplysninger om deg med Klarna. Dette skjer bare dersom du velger Klarna som betalingsmetode. Klarna bruker opplysningene til å bedømme om du kvalifiserer til å bruke betalingsmetodene deres. Opplysningene som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk samt bestillingsinformasjon slik som betalingsmetode, frakttype, bestillingsdetaljer og lignende.

Markedsføring
Med ditt samtykke vil vi kunne sende tilbud, informasjon og service relatert til ditt kjøp til din epostadresse. Vi vil passe på å kun sende deg informasjon vi tror du vil finne relevant og interessant. Her benytter vi tjenesten Mailchimp for å sende ut epost. Den informasjonen som lagres hos Mailchimp er epost og navn. Mailchimp er sertifisert i henhold til Privacy Shield avtalen mellom EU og USA. Dette betyr at de følger EU’s strenge reglement for behandling av personinformasjon.

Arkivering av personopplysninger
Vi behandler personopplysninger for å kunne tilby våre kunder de tjenester og produkter de ønsker. Regnskapsloven pålegger oss å lagre transaksjonsdata i 5 år, samt så trenger vi å lagre kjøpshistorikk i 5 år for å kunne ivareta dine rettigheter i forbindelse med garanti og reklamasjonssaker. Etter 5 år så vil kjøpshistorikk i våre systemer bli slettet/anonymisert.

Personopplysninger som deles med våre transportpartnere for å kunne levere varer blir slettet fra deres systemer etter 12 måneder. De personopplysninger som behandles her er navn, epost, telefonnummer og adresse. De transportselskaper vi samarbeider med er Bring, Scantrans, DHL, DSV og Scanfreight.

De opplysninger som behandles på basis av samtykke blir lagret til du trekker dette samtykke tilbake. Dette kan du gjøre enten på våre nettsider eller via lenken som sendes ut med våre eposter. Mer informasjon om dette litt lenger nede under «Dine Rettigheter»


Vårt behandlingsgrunnlag
Vårt behandlingsgrunnlag er i de fleste sammenhenger basert på samtykke. Dette vil si at du selv velger hvorvidt vi skal behandle informasjonen eller ei. Vårt behandlingsgrunnlag for personopplysninger relatert til kjøp av varer i vår nettbutikk er basert på nødvendighet for avtaleinngåelse, samt lovpålagte krav om bokføring.

Bruk av Cookies
CraftCo bruker cookies. Cookies er informasjonskapsler, små tekstfiler som lagres på din enhet når du laster ned en nettside. Disse brukes vanligvis for å forbedre din brukeropplevelse og huske hvem du er, slik at du forblir innlogget. Bruk av cookies er basert på samtykke gjennom cookie-instillinger i din nettleser. Om du ønsker å unngå bruk av cookies så kan du stille inn dette i din nettleser. Se nettleserens hjelpesider for innstillinger.

Mer info om vår bruk av Cookies finner du her

Behandling av informasjon tilnyttet vår dialog med deg
Vi ønsker å være i tett dialog med dere, kundene våre. Og for å gjennomføre den dialogen på en rask og effektiv måte benytter vi tjenesten Zendesk for å behandle kundeforespørsler. Her lagres vår dialog med deg og din epostadresse. Dette hjelper oss å besvare dine spørsmål så raskt og presist som mulig. Zendesk har servere både i Europa og USA, og er sertifisert i henhold til Privacy Shield avtalen mellom EU og USA. Dette betyr at de følger EU’s reglement for behandling av personinformasjon. Dette betyr igjen at alle samtaler med vår kundeservice kun er tilgjengelig for relevant personell i CraftCo, og ingen eksterne har innsyn i denne informasjonen.

Informasjonssikkerhet
Vi i CraftCo har gode rutiner for sikring av personopplysninger. De blir lagret på sikre servere, og vi benytter oss av sikringstiltak som tilgangsstyring, fysiske tiltak, samt arkiveringsrutiner for å hindre at uvedkommende får tak i opplysningene. Du kan være trygg på at de personopplysninger du oppgir til oss forblir hos oss, samt kun benyttes til de avtale formål.

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på noen annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.

Dine rettigheter:
Du har selvfølgelig rett til å slette dine personopplysninger hos oss, og derfor har vi fått utviklet et verktøy du kan bruke for å slette den informasjonen du har lagret hos oss. Om du går inn på min side så finner du en funksjon som heter «slett min konto». Vi vil da slette all informasjon om deg innen 30 dager, forutsatt at vi ikke er forpliktet til å oppbevare disse i henhold til gjeldende lovgivning eller andre forpliktelser. Vær obs på at vi da ikke kan behandle garantisaker eller returer uten at du fremviser relevant kjøpsbevis med ordrenummer og kjøpsdato. Vi er pålagt å oppbevare ordreinformasjon i forbindelse med regnskapsføring og garanti-/returhåndtering i 5 år. Dette er i henhold til lov om bokføring. Denne historikken vil slettes etter 5 år.

Du har også rett til innsyn i hvilke data vi har lagret om deg. Dette har vi også verktøy for på våre nettsider. Om du går inn på min side så finner du en funksjon som heter «Vis lagret informasjon». Her får du ut de personopplysninger vi har om deg i XML format. Denne kan da brukes til å eksportere informasjonen til andre systemer om ønsket.

Om vår informasjon om deg er feil så har du også rett til å be om retting av denne informasjonen. Du kan også her redigere din informasjon på vår nettside under Min Side, «Rediger Konto». Er det likevel noe annet du vil rette så er det bare å ta kontakt med vår behandlingsansvarlig så retter vi det opp for deg.

Du har også rett til å klage på måten opplysningene dine behandles på, eller annet relatert til dine personopplysninger. Dette gjøres i så fall til datatilsynet. Vi håper jo at du tar kontakt med vår behandlingsansvarlig på forhånd, så skal vi gjøre det vi kan for å rette det opp. Kontaktinformasjon finner du ved slutten av dette dokumentet.


Med unntak av informasjon som du gir fra deg i forbindelse med kjøp, er all behandling av personopplysninger hos CraftCo begrunnet i samtykke. Du har rett til å trekke dette tilbake ved enhver anledning. Ta kontakt med behandlingsansvarlig om du ønsker å trekke tilbake ditt samtykke.

Kontaktinformasjon
Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til følgende adresser:

personvern@craftco.no
 
Noen som aner om BruggSelv Oslo har noe igjen, og holder åpent i morgen? Er vel slanke sjanser … :rolleyes:
Trenger noen sekker malt …
 
Dette har jeg stusset litt på også og synes det virker som en tvilsom transaksjon. Bryggselvs personvernerklæring snakker ikke om noen kundeklubb eller annen forretningsenhet som kan selges. Jeg har ikke mottatt Bryggselvs nyhetsbrev en gang, men allikevel ser det ut til at mine personopplysninger er solgt.

Jeg vurderer å klage til Datatilsynet.

Mine uthevinger under.
Nå er ikke jeg jurist, men det er ganske vanlig at et kunderegister selges og det skjer i et stort antall konkurser. Registeret er en verdi bedriften har bygget opp og som konkursboet under gitte forutsetninger kan realisere. Vanlige forutsetninger er ofte at erververen av personopplysningene ikke behandler opplysningene for et formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet.
Det er også vanlig at at det følger noen klausuler med salget som f.eks. at erverver plikter:
  • å informere de registrerte om at kjøperen har overtatt ansvaret for personopplysningene,
  • å behandle opplysningene i samsvar med gjeldende personvernlovgivning,
  • å ikke bruke personopplysningene til noe annet formål enn til det formålet selgeren brukte personopplysningene til, og at dersom en registrert person uten konkursboets viten har bedt om å bli slettet fra registre som inngår i overføringen, å slette den registrerte fra alle registre der den registrerte inngår.
Det som er interessant her er at i Bryggselv skriver:
Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på noen annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.

Dette er en vanlig formulering som er en garanti for at personopplysningene ikke skal brukes som en handelsvare som resulterer i at man mister kontroll på hvem som har personopplysningene. Hvorvidt denne klausulen også vil regulerer konkursboets rett til å selge kunderegisteret er en interessant problemstilling. Som kunne vært interessant å få datatilsynets vurdering av, da det vil påvirke mange slike salg.

Jeg vil tippe at dette allerede er juridsk avklart i perioden GDPR har eksistert (2018), og at boet har anledning til å selge kunderegisteret, men kjøper kan fort tabbe seg ut og komme i brudd med personvernerklæringen og GDPR, ved å plutselig behandle data i strid med vilkårene fra brygg selv. Et eksempel kunne vært dersom Bryggselv skrev at de lagret alle dataene i Norge (noe de ikke skriver), men kjøper laster dataene inn i en database som fysisk er lagret utenfor Norge ville de umiddelbart vært i brudd).

Kjøper må enten forholde seg til 2 personvernerklæringer, eller gå igjennom en prosess med oppdatering av erklæringen, som kan kreve kommunikasjon til den registrerte eller kanskje også kreve nytt samtykke, alt etter omfanget av endringen og ordlyd i opprinnelig erklæring.
 
Sist redigert:
Min kundeinformasjon var lagret hos Bryggselv som reskontroinformasjon. Jeg hadde ikke gitt noe samtykke til markedsføring (noe Bryggselv også overholdt og aldri sendte meg). Behandlingsgrunnlaget som Bryggselv brukte var altså knyttet til regnskapsførsel og mulighet for reklamasjon og retur. Det er ikke noe som tyder på at dette er kundeinformasjon som Bryggselv kunne solgt, og som heller ikke boet har noe grunnlag for å selge. Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er lovlig. Selv om jeg ikke er jurist så hat jeg jobbet mye med GDPR og kan godt greie ut lengre en gang jeg ikke er på mobil.
 
Den enes brød osv. Det kan være en fordel for de gjenværende butikkene at en så stor aktør blir borte, men Craftco var også importør og grosist med salg til mange av de øvrige. Det kan gi følger for produkt-tilgjenglighet.

Det kan jo hende de gjenoppstår, men de har rigget seg vanskelig med butikkene som døtre av Craftco i stedet for et holdingselskap.
 
Brygg selv
Strømmen Hjemmebrygg, Olbrygging.no og brewshop.no er de jeg har brukt i Norge.
Strømmen hjemmebrygg fører en del andre produkter enn BS. Jeg er bk.a. ikke komfortabel med gjæren Strømmen tilbyr.

Men min nærbutikk forsvant da BS lageret ble flyttet til Sverige. Å kjøre til Oslo koster line mye/mer enn å få sendt varene fra Trondheim eller Grimstad. For ikke snakke om å kjøre til Strømmen og passere Oslo to ganger. Det er synd, for mange ansatte har vært kompetente og gitt gode råd.
 
Brygg selv

Strømmen hjemmebrygg fører en del andre produkter enn BS. Jeg er bk.a. ikke komfortabel med gjæren Strømmen tilbyr.

Men min nærbutikk forsvant da BS lageret ble flyttet til Sverige. Å kjøre til Oslo koster line mye/mer enn å få sendt varene fra Trondheim eller Grimstad. For ikke snakke om å kjøre til Strømmen og passere Oslo to ganger. Det er synd, for mange ansatte har vært kompetente og gitt gode råd.
Lett å se seg blind på de store som nevnes ofte. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene, men det er noen i denne tråden som skryter av butikkene i Moss, Sarpsborg og Horten. Du er bedre i stand til å vurdere om er aktuelle for deg.
 
Lett å se seg blind på de store som nevnes ofte. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene, men det er noen i denne tråden som skryter av butikkene i Moss, Sarpsborg og Horten. Du er bedre i stand til å vurdere om er aktuelle for deg.
Jeg har vært i Sarpsborg. Hyggelig fyr, men det er tross at et kjellerlokale som, så vidt jeg forstod, fikk sin leveranse fra Brygg Selv.

Moss kjenner jeg ikke. Visste ikke at det var noen der.
 
Jeg har vært i Sarpsborg. Hyggelig fyr, men det er tross at et kjellerlokale som, så vidt jeg forstod, fikk sin leveranse fra Brygg Selv.

Moss kjenner jeg ikke. Visste ikke at det var noen der.
Varnaveien Mineralvann - ligger øverst i hjørnet i bygget til Rygge Storsenter (egen inngang, egne parkeringsplasser). De har Ølbrygging i Grimstad som hovedleverandør. Meget bra utvalg, eget maltrom. Selger alt du trenger, inkl bra utvalg i ølsett. Det de ikke har, bare ber du dem om å bestille - 100% utmerket service der med andre ord. I tillegg har de meget godt utvalg i butikkstyrkeøl. Jeg tror det tar kortere tid for deg @Børre Aursnes å kjøre dit enn til tidl. BS i Oslo. Ingen bompenger på veien heller. Rett og slett anbefales på det varmeste.
 
Tilbake
Topp