Kjøleskap for gjæringskar.

Inkbirden har to stikkontakter, en til kjøling og en til varme, som får strøm avhengig av hva temperaturføleren på inkbirden mener du trenger. Koble kjøleskapet til den som går til kjøling og sett kjøleskapet på max. Så fester du temperatursensoren fra inkbirden til gjæringskaret.
Kan jeg bruke en vifteovn I kjøleskapet

Vedlegg

• inbound1071180068418326351.jpg
    inbound1071180068418326351.jpg
    1 MB · Sett: 1
Ikke alle skap starter opp igjen som det burde etter strømbrudd/inkbirdutkobling
ved oppnådd temperatur.
Har et Gram som er på den måten og er derfor ikke egnet med inkbird.

Vifteovn i kjøleskap høres heftig ut.
Men det vil nok gå selv om du får veldig hyppige inn/utkoblinger.
Som regel så trenger man ikke varmekilde.

Jeg oppbevarer øl i et kjøleskap i en uisolert garasje, der har jeg en varmekabel for å sikre at det ikke fryser på vinteren.

Gjæring i kjøleskap som er plassert f.eks frostssikker kjeller bruker jeg ikke varmekilde. Der kunne kabelen blitt kveilet rundt gjæringskaret.

Vifteovn i kjøleskap høres heftig ut.
Men det vil nok gå selv om du får veldig hyppige inn/utkoblinger.
Som regel så trenger man ikke varmekilde.

Å trenger en ikke varmekilde i kjøleskap.
Hvordan får man varme i karet da? Som jeg har skrevet en del ganger så er jeg helt blank på det der.

Vifteovn er ikke egnet, stopper vifta har du en rødglødende ovn, rene galskapen. Et lite varmelement av noe slag er passende.
Som hva da?

Å trenger en ikke varmekilde i kjøleskap.
Hvordan får man varme i karet da? Som jeg har skrevet en del ganger så er jeg helt blank på det der.
Skrur du av kjøling vil temperaturen automatisk stige mot temperaturen som finnes utenfor kjøleskapet.

I tillegg produserer gjær varme under stormgjæring.

Det finnes mange eksempler, frostvakt i forskjellige utgaver. F.eks. kabel som er nevnt i tråden allerede. Lyspære har blitt brukt, men jeg tror det var før LED ble vanlig.

Jeg anbefaler deg å bruke tid å kikke i gamle tråder om temaet. Bruk søkefunksjonen og skriv gjæringsskap.

Det er bra å forberede seg godt, men noe vil du ikke skjønne helt før du har forsøkt minst en gang. Dersom du har noen hjemmebryggere i nærheten kan du spørre om du kan få kikke på deres oppsett. Kanskje du får være med på en bryggedag.

Leser du overhodet hva vi skriver?
Jeg foreslår å lese gjennom tråden.
Ja da.

Bruker varmekabel (den røde på bildet under) med sensoren fra inkbird festet under litt isolasjon. Fungerer brillefint. Finner ikke link til akkurat den samme i farten, men kanskje noe slikt hadde fungert like bra: https://www.olbrygging.no/kegland/104553/varmematte-30w-fermentation-heating-wrap-belt

Vis vedlegget 74046
Takk skal se på det om det passer.

Tilbake
Topp