Bryggeplan 2025

Såpass, er fornøyd om jeg får til 1 i mnd jeg
Mitt neste brygg blir mitt #100 og det har tatt 107 måneder så ikke så langt i fra et brygg i måneden i snitt. Ikke helt på @Finn Berger nivå der altså.... :p

Men jeg starta ølbryggehobbyen med unger på 5 og 2 år og i full jobb så jeg sjonglerer stort sett bryggedagene inn i mellom en travel hverdag og ofrer ofte nattesøvn for å tid til alt bryggingen krever. Egentlig så er vel dette en vaskehobby....

@Finn Berger har tross alt brygginga som hovedgeskjeft, så blir litt uoppnåelig å måle seg opp mot for oss vanlige arbeidsmaur. Jeg ser frem til pensjonisttilværelsen om en 25 års tid... :beercheers:

Mitt neste brygg blir mitt #100 og det har tatt 107 måneder så ikke så langt i fra et brygg i måneden i snitt. Ikke helt på @Finn Berger nivå der altså.... :p

Men jeg starta ølbryggehobbyen med unger på 5 og 2 år og i full jobb så jeg sjonglerer stort sett bryggedagene inn i mellom en travel hverdag og ofrer ofte nattesøvn for å tid til alt bryggingen krever. Egentlig så er vel dette en vaskehobby....

@Finn Berger har tross alt brygginga som hovedgeskjeft, så blir litt uoppnåelig å måle seg opp mot for oss vanlige arbeidsmaur. Jeg ser frem til pensjonisttilværelsen om en 25 års tid... :beercheers:
Er på #131 etter 12 år, det er 11 i året, så ser ut som jeg har unnet meg sommerferie i det minste, ungene er nå 20, 16 og 13, så skjønner godt hva du mener. Kun 15 år til pensjon, får ta det igjen da :)

Uke 39 i dag... og da ligger du an til 52 batcher i løpet av året :cool:
Skulle vært på 60 ved nyttår:(.
Er på #131 etter 12 år, det er 11 i året, så ser ut som jeg har unnet meg sommerferie i det minste, ungene er nå 20, 16 og 13, så skjønner godt hva du mener. Kun 15 år til pensjon, får ta det igjen da :)
Pensjonisttilværelsen er tøff. Sto opp klokka 6, og starta dagens flasking. Da den var unnagjort , var det ut på sopptur, og da dagens fangst var i hus, måtte den jo tas vare på. Nå, snart klokka 7, kan jeg endelig sette meg ned. Gjenstår bare litt middagslaging. (Stekt steinsopp og bacon i fløtesaus, serveres med fusili. Det er itte gæli:).)

Så er det på'n igjen i morra. Mer pils må flaskes. men så får jeg jo mer gjær til brygging av mer øl, så jeg har ikke helt gitt opp planmålet:).

Neste brygg blir nr. 200.
Startet i 2016.
Har gått å tenkt lenge på hva jeg skal brygge.
Vært innom alt av øltyper og vinglet hit og dit til jeg kom på den ene typen som jeg egentlig har tenkt lenge på å brygge.
Nemlig.......(Trommevirvel)

Et alkoholfritt øl !
Jepp. Det blir det.
Skal prøve noe ala det Petter gjorde sist.
Men Natriumcitrat ? Hvor kjøper en det i nærmiljøet ?
Sikkert ikke på Rema.
Brewshop har, men da må jeg vente litt til jeg får samlet sammen til en bestilling med fri frakt.

Så var det med pasteurisering.
På flaske går det greit tror jeg. Det har jeg prøvd før. Men på fat ?
Ser for meg et Corneliusfat med montert varmeelement i lokket og en termowell montert i øl ut .
Og så flushe med gass inn mens lokket blir skiftet.
Eller la lokket bare bli stående.
Det er vel ikke så ofte en pasteuriserer øl.

Neste brygg blir nr. 200.
Startet i 2016.
Har gått å tenkt lenge på hva jeg skal brygge.
Vært innom alt av øltyper og vinglet hit og dit til jeg kom på den ene typen som jeg egentlig har tenkt lenge på å brygge.
Nemlig.......(Trommevirvel)

Et alkoholfritt øl !
Jepp. Det blir det.
Skal prøve noe ala det Petter gjorde sist.
Men Natriumcitrat ? Hvor kjøper en det i nærmiljøet ?
Sikkert ikke på Rema.
Brewshop har, men da må jeg vente litt til jeg får samlet sammen til en bestilling med fri frakt.

Så var det med pasteurisering.
På flaske går det greit tror jeg. Det har jeg prøvd før. Men på fat ?
Ser for meg et Corneliusfat med montert varmeelement i lokket og en termowell montert i øl ut .
Og så flushe med gass inn mens lokket blir skiftet.
Eller la lokket bare bli stående.
Det er vel ikke så ofte en pasteuriserer øl.
Jeg pasteuriserer ikke og det har gått helt fint til nå alle ganger :) så lenge du er obs på det og ekstra nøye med renslighet skal det gå fint. Skulle du solgt ølet ditt på en romtemperert Rema butikk til masse uvitende kunder hadde saken vært en annen.

Det blir nok bra og mye enklere.
Men det hadde vært morsomt å hadde et fat som kunne pasteurisert ølet.
Men kanskje et tørrelement montert på undersiden av fatet (uten gummien) hadde vært en enklere løsning. Da er det bare en termowell i øl ut som mangler.
Men nå har jeg sporet av denne tråden.

Tilbake
Topp