Andrimne pilsner og gjæring.

Tror du er litt optimistisk med tanke på hvor mye oksygen som egentlig kommer inn under gjæring..
men dette føler jeg vi har diskutert før ;-)

Forsto ikke helt hva du mente med krokene løse..?
Trykkleif:): Skulle vært "korkene". Det er to hull i lokketpå flatbottom'en, og de er stengt med "brusflaskekorker". Så jeg bare løsner dem for å lage en åpning som åpner for diffusjon av gasser i henhold til Daltons lov.

Oksygen vil komme inn i et forsøk på å utligne oksygentrykket inne i tanken og utafor, men hvor stor åpning som trengs for at det skal gi særlig effekt, er jeg usikker på. Men vi må tenke oss ned på størrelsesnivået til gassmolekyler, og siden gassmolekyler ikke regnes å ha volum, er et hull på størrelse med diameteren i gjærlåsen helt enormt:).

Trykkleif:): Skulle vært "korkene". Det er to hull i lokketpå flatbottom'en, og de er stengt med "brusflaskekorker". Så jeg bare løsner dem for å lage en åpning som åpner for diffusjon av gasser i henhold til Daltons lov.

Oksygen vil komme inn i et forsøk på å utligne oksygentrykket inne i tanken og utafor, men hvor stor åpning som trengs for at det skal gi særlig effekt, er jeg usikker på. Men vi må tenke oss ned på størrelsesnivået til gassmolekyler, og siden gassmolekyler ikke regnes å ha volum, er et hull på størrelse med diameteren i gjærlåsen helt enormt:).
men du må huske at molekylene også kolliderer med hverandre. Forsøker du trenge deg inn på en tribune etter kampslutt har du ikke nubbesjans selvom døra er stor nok for deg

men du må huske at molekylene også kolliderer med hverandre. Forsøker du trenge deg inn på en tribune etter kampslutt har du ikke nubbesjans selvom døra er stor nok for deg
De kolliderer med hverandre, det hender det. Men det er ikke sånn at det stakkars oksygenmolekylet som gjerne vil inn, møter en massiv mur av CO2-molekyler. Fotballtilskuere utgjør formodentlig et av universets verste eksempler på massetetthet, ikke langt bak nøytronstjerner og svarte hull. Molekylenes verden er litt romsligere; den består stort sett av tomrom:). Så molekylet vårt har en fair sjanse til å slippe gjennom gjærlåshullet.

Vi har en liten gjeng ekorn som holder til i trærne på andre sida av veien her, men som gjerne smetter over til oss for å naske nøtter fra fuglebrettet. De har ikke akkurat fått med seg så mye trafikkopplæring, men det er helt utrolig hvor lenge de kan holde det gående uten å bli overkjørt. Men det har hendt. Jeg trur de og den ikke veldig heftige trafikken forbi oss utgjør et bedre bilde.

De kolliderer med hverandre, det hender det. Men det er ikke sånn at det stakkars oksygenmolekylet som gjerne vil inn, møter en massiv mur av CO2-molekyler.
Vel, var i begravelse og minnestund for bror min. Min nevø, fortalte en morsom historie i minnestunden. Skulle levere en pakke til partikkel fysikk professoren (min bror) på Fysisk institutt. Et normalt rotete professor kontor sa nevøen min, men han lurte litt på alle disse postit lappene som lå omkring. Med noen kruseduller på. Så han lurte på, får man lønn for å drive med slikt? Så tok han mot til seg og spurte, hva er disse krussedullene og en strek på en postit lapp? Lars svarte, det er en huskelapp. Ønsker å skjønne hva som skjer når ett Boson kommer inn i ett kraftfelt.

Tilbake
Topp