Du er helt på grensen her, jeg ville kjøpt nytt.jeg kjøpte noe malt og fikk det kvernet en gang i fjor sommer. Det ble aldri brukt, men har ligget lagret i plastposen det kom i, i en eske i en sval bod. Kan det fortsatt brukes?
Smak og aroma forringeshva er egentlig som kan gå galt?
Ja, jeg tviler på at det har skjedd noe særlig. Kverna malt oppbevart i tett pose i en sval bod bør holde godt i flere måneder.Så bare brygg i veijeg kjøpte noe malt og fikk det kvernet en gang i fjor sommer. Det ble aldri brukt, men har ligget lagret i plastposen det kom i, i en eske i en sval bod. Kan det fortsatt brukes?
Hvor mye er det snakk om? Et helt ølsett eller bare en maltsort som skal en del av i et brygg? Hvilken maltsort er det snakk om? Har posen med malten vært tett?jeg kjøpte noe malt og fikk det kvernet en gang i fjor sommer. Det ble aldri brukt, men har ligget lagret i plastposen det kom i, i en eske i en sval bod. Kan det fortsatt brukes?
Var i samme situasjon som deg i fjor høst; Hadde en del hel malt som hadde stått i 2-3år.Nylig publiserte et eller annet malteri en systematisk studie på holdbarhet, de testa både hel og kverna malt, over en hel rekke typer. Det jeg husker fra den var jevnt over lang holdbarhet men med ganske skarp forskjell for enkelte typer. Kanskje noen finner lenka, mener jeg fant den her på forumet.
Uansett er vel noe tap av smak og aroma det første som skjer, og ikke noe som ødelegger ølet. Da jeg starta opp igjen i fjor brygga jeg med masse malt som hadde ligget kaldt/tørt/mørkt en stund. Jeg kan ikke si jeg har notert meg noe hopp i kvalitet etter å ha kjøpt ny malt. Tror ikke ganen min er fin nok til å ta forskjellen.
Trur det var Briess, men jeg finner det ikke igjen nå. Her er noe: https://www.brewingwithbriess.com/blog/a-day-in-the-shelf-life/, men jeg mener jeg fant noe detaljert.Nylig publiserte et eller annet malteri en systematisk studie på holdbarhet, de testa både hel go kverna malt, over en hel rekke produkter. Det jeg husker fra den var jevnt over lang holdbarhet men med ganske skarp forskjell for enkelte typer. Kanskje noen finner lenka, mener jeg fant den her på forumet.
Uansett er vel noe tap av smak og aroma det første som skjer, og ikke noe som ødelegger ølet. Da jeg starta opp igjen i fjor brygga jeg med masse malt som hadde ligget kaldt/tørt/mørkt en stund. Jeg kan ikke si jeg har notert meg noe hopp i kvalitet etter å ha kjøpt ny malt. Tror ikke ganen min er fin nok til å ta forskjellen.
Hvordan hadde du oppbevart det? Og var det samme malt?Var i samme situasjon som deg i fjor høst; Hadde en del hel malt som hadde stått i 2-3år.
Brygget en Dry Stout som jeg ikke syns jeg merket noe på, men da jeg brygget nordtysk pils syns jeg den var "tam" ift hva jeg husket. Kjøpte en ny sekk Weyermann og forskjellen ble påtagelig..
Nå er jo Nordtysk Pils et ganske "nakent" humledrevet øl så antageligvis merker man forskjellen lettere på slike øl...
Jeg flyttet i går inn et fat med bock som jeg laga med munich (bf: 2022) og munich dark (bf: 2023). Åpna sekker som har stått sammenbretta i reolen i bryggeriet, ukvernet fram til bryggedagen. Har forhåpninger om at det blir ganske godt jeg altså.Basismalt blir aldri særlig gammelt hos meg, så jeg har ikke noe erfaring med så gammelt malt.
Ser jeg ingen grunn til å tvile på at det blirJeg flyttet i går inn et fat med bock som jeg laga med munich (bf: 2022) og munich dark (bf: 2023). Åpna sekker som har stått sammenbretta i reolen i bryggeriet, ukvernet fram til bryggedagen. Har forhåpninger om at det blir ganske godt jeg altså.![]()
Kjølig, tørt, mørkt og i originalsekker...Hvordan hadde du oppbevart det? Og var det samme malt?
Jeg skal ikke avvise at det blir en merkbar forskjell om malt blir stående såpass lenge, og kanskje har du en ganske følsom gane?
Basismalt blir aldri særlig gammelt hos meg, så jeg har ikke noe erfaring med så gammelt malt.
Hvis det er mais i maltblandinga hadde jeg kasta det.cream ale