lagre kvernet malt

jeg kjøpte noe malt og fikk det kvernet en gang i fjor sommer. Det ble aldri brukt, men har ligget lagret i plastposen det kom i, i en eske i en sval bod. Kan det fortsatt brukes?

Det vil nok sannsynligvis fungere. Mange ølsett står lenger enn det, men resultatet trenger ikke nødvendigvis å bli optimalt.

jeg kjøpte noe malt og fikk det kvernet en gang i fjor sommer. Det ble aldri brukt, men har ligget lagret i plastposen det kom i, i en eske i en sval bod. Kan det fortsatt brukes?
Du er helt på grensen her, jeg ville kjøpt nytt.

Sjekk om maltet er tørt og "sprøtt", skal ikke være myke og/eller fuktig. Rask luktsjekk må og på plass

Ja, jeg tviler på at det har skjedd noe særlig. Kverna malt oppbevart i tett pose i en sval bod bør holde godt i flere måneder.Så bare brygg i vei:).

Hvor mye er det snakk om? Et helt ølsett eller bare en maltsort som skal en del av i et brygg? Hvilken maltsort er det snakk om? Har posen med malten vært tett?

Det er nokså innlysende at lagringsforholda er avgjørende for holdbarheta. Fuktighet og for høy temperatur er fiendene, og kverna malt vil bli ødelagt fortere, sida innholdet i kornet ligger åpent. Men så lenge jeg var sikker på at maltet var tørt, og hadde ligget svalt (og mørkt), er jeg nokså sikker på at jeg ville få et godt øl med det sjøl om det hadde ligget lenge.

Det er plenty av "anekdotiske bevis" på dette. Her er ett: https://brulosophy.com/2018/10/29/the-impact-of-age-on-crushed-malt-exbeeriment-results/

Jeg prøver ikke å si at holdbarhet ikke er noe vi trenger å bry oss om. Særlig spesialmalt bør ikke bli for gammelt. Jeg har kasta en del etter at jeg smakte (tygde) ferskt og gammelt av samme type mot hverandre. Men her snakker vi om flere år.

Det er forskjell på optimalt og akseptabelt. Det er neppe optimalt å bruke kverna malt som har ligget trekvart år, sjøl om det har vært oppbevart riktig. Men jeg trur det er akseptabelt. Og jeg trur de færreste av oss vil merke noen forskjell:).

Sist redigert:
Nylig publiserte et eller annet malteri en systematisk studie på holdbarhet, de testa både hel og kverna malt, over en hel rekke typer. Det jeg husker fra den var jevnt over lang holdbarhet men med ganske skarp forskjell for enkelte typer. Kanskje noen finner lenka, mener jeg fant den her på forumet.

Uansett er vel noe tap av smak og aroma det første som skjer, og ikke noe som ødelegger ølet. Da jeg starta opp igjen i fjor brygga jeg med masse malt som hadde ligget kaldt/tørt/mørkt en stund. Jeg kan ikke si jeg har notert meg noe hopp i kvalitet etter å ha kjøpt ny malt. Tror ikke ganen min er fin nok til å ta forskjellen.

Sist redigert:
Nylig publiserte et eller annet malteri en systematisk studie på holdbarhet, de testa både hel og kverna malt, over en hel rekke typer. Det jeg husker fra den var jevnt over lang holdbarhet men med ganske skarp forskjell for enkelte typer. Kanskje noen finner lenka, mener jeg fant den her på forumet.

Uansett er vel noe tap av smak og aroma det første som skjer, og ikke noe som ødelegger ølet. Da jeg starta opp igjen i fjor brygga jeg med masse malt som hadde ligget kaldt/tørt/mørkt en stund. Jeg kan ikke si jeg har notert meg noe hopp i kvalitet etter å ha kjøpt ny malt. Tror ikke ganen min er fin nok til å ta forskjellen.
Var i samme situasjon som deg i fjor høst; Hadde en del hel malt som hadde stått i 2-3år.

Brygget en Dry Stout som jeg ikke syns jeg merket noe på, men da jeg brygget nordtysk pils syns jeg den var "tam" ift hva jeg husket. Kjøpte en ny sekk Weyermann og forskjellen ble påtagelig..

Nå er jo Nordtysk Pils et ganske "nakent" humledrevet øl så antageligvis merker man forskjellen lettere på slike øl...

Nylig publiserte et eller annet malteri en systematisk studie på holdbarhet, de testa både hel go kverna malt, over en hel rekke produkter. Det jeg husker fra den var jevnt over lang holdbarhet men med ganske skarp forskjell for enkelte typer. Kanskje noen finner lenka, mener jeg fant den her på forumet.

Trur det var Briess, men jeg finner det ikke igjen nå. Her er noe: https://www.brewingwithbriess.com/blog/a-day-in-the-shelf-life/, men jeg mener jeg fant noe detaljert.

Det du sier om hva du erfarte, stemmer veeldig godt med hva jeg trur. Så da er det nok riktig:).

Ser det greit ut? Ikke noe mugg? Lukter det tilnærmet OK? Smaker det OK? Jeg ville ikke vært bekymret for å bruke det, om enn, brukt ferskt ville det sikkert hatt mere smak. Jeg ville heller sagt, bruk det i et kraftig humlet øl hvor maltsmaken ikke er det viktigeste.

Var i samme situasjon som deg i fjor høst; Hadde en del hel malt som hadde stått i 2-3år.

Brygget en Dry Stout som jeg ikke syns jeg merket noe på, men da jeg brygget nordtysk pils syns jeg den var "tam" ift hva jeg husket. Kjøpte en ny sekk Weyermann og forskjellen ble påtagelig..

Nå er jo Nordtysk Pils et ganske "nakent" humledrevet øl så antageligvis merker man forskjellen lettere på slike øl...
Hvordan hadde du oppbevart det? Og var det samme malt?

Jeg skal ikke avvise at det blir en merkbar forskjell om malt blir stående såpass lenge, og kanskje har du en ganske følsom gane?

Basismalt blir aldri særlig gammelt hos meg, så jeg har ikke noe erfaring med så gammelt malt:).

Basismalt blir aldri særlig gammelt hos meg, så jeg har ikke noe erfaring med så gammelt malt:).
Jeg flyttet i går inn et fat med bock som jeg laga med munich (bf: 2022) og munich dark (bf: 2023). Åpna sekker som har stått sammenbretta i reolen i bryggeriet, ukvernet fram til bryggedagen. Har forhåpninger om at det blir ganske godt jeg altså. :)

Jeg flyttet i går inn et fat med bock som jeg laga med munich (bf: 2022) og munich dark (bf: 2023). Åpna sekker som har stått sammenbretta i reolen i bryggeriet, ukvernet fram til bryggedagen. Har forhåpninger om at det blir ganske godt jeg altså. :)
Ser jeg ingen grunn til å tvile på at det blir:).

Hvordan hadde du oppbevart det? Og var det samme malt?

Jeg skal ikke avvise at det blir en merkbar forskjell om malt blir stående såpass lenge, og kanskje har du en ganske følsom gane?

Kjølig, tørt, mørkt og i originalsekker...
Stouten var på Maris Otter, Pilsen på Weyermann Ekstra Pale.
Det påfallende var forskjellen på pilsen mellom gammel og ny sekk.. på den gamle syns jeg maltaromaen var noe rundere, på den nye crispere.

Pilsoppskriftene mine er rimelig konstante; forekommer det variasjon så er det på humlesiden men på disse to batchene var humleskjemaet likt.

Ja, jeg har nok en ganske følsom gane når det kommer til nordtysk pils.. ;)

Det ene er en blanding for en cream ale, og det andre er en amber ale. Jeg har noe ny malt på vei, og amber alen blir for det meste ny malt, og cream alen vil bli en blanding av hovedsakelig gammel malt.

Tilbake
Topp