Spedel Braumeister Plus 20 liter

Kjøpte en slik brukt i forrige uke - fantastisk enkel bryggedag (bortsett fra den lange nedkjølingen med kjølekappen) og topp utbytte!

Men, er det noen som har gode løsninger for å lese av volum i kjelen annet enn hakkene i stangen? Syns det er uoversiktlig og tungvint.
Og hvor lang tid pleier folket å bruke på nedkjøling etter kok?
 
Kjøpte en slik brukt i forrige uke - fantastisk enkel bryggedag (bortsett fra den lange nedkjølingen med kjølekappen) og topp utbytte!

Men, er det noen som har gode løsninger for å lese av volum i kjelen annet enn hakkene i stangen? Syns det er uoversiktlig og tungvint.
Og hvor lang tid pleier folket å bruke på nedkjøling etter kok?
Jeg bruker tommestokk til å lese av væskemengde. Laga meg en liste når det var bare vann i den
 
Når jeg brukte kjeler, laget jeg denne for de forskjellige grytene mine.
Pi*r^2*h
Hvor h = total høyde - topp av gryte til topp av vørter
Vanligvis kan du sette et merke i meskespaden din for de to - tre volumene du bruker mest
Jeg gjør vel omtrent det samme, men regner ut hva fribord skal være. Så setter jeg bare en tommestokk fast med en limklemme på riktig fribord høyde og fyller opp til bunnen av tommestokken;)
 
Jeg gjør vel omtrent det samme, men regner ut hva fribord skal være. Så setter jeg bare en tommestokk fast med en limklemme på riktig fribord høyde og fyller opp til bunnen av tommestokken;)
Det blir vel til å gjøre noe slikt. Merkelig at de ikke har en bedre løsning på dette.. Selv Brewzilla har tydelige merkinger på innsiden av kjelen. Når man skyller, ser man jo ingenting av volumet om man ikke løfter ut hele maltrøret kontinuerlig.
 
Dersom du har en silikonslange festet på kranen og lar den gå opp langs kjelen (trenger ikke være rett eller likt hver gang), kan du fylle 20, 22, 24… med vann og sette flere tape biter på kjelen for nivåmarkering. Dette blir da et fullverdig siktglass. Viktig at du setter merke på kjelen og ikke på slangen :cool:
 
Kjøpte en slik brukt i forrige uke - fantastisk enkel bryggedag (bortsett fra den lange nedkjølingen med kjølekappen) og topp utbytte!

Men, er det noen som har gode løsninger for å lese av volum i kjelen annet enn hakkene i stangen? Syns det er uoversiktlig og tungvint.
Og hvor lang tid pleier folket å bruke på nedkjøling etter kok?
 
Jeg tar tilbake min kritikk av nedkjølingen til Speidel Plus. Plugget vannet inn i den nederste inngangen og satte på pumpa - 85 til 18 grader på 31 minutter! Det lever jeg svært godt med! Mulig brukerfeil der altså
 
Tilbake
Topp