Hvilken maltmølle?

Bruker 2 stk https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/skyvelare/bladmal-mmtommer-2000028588 - en i hver ende av valsene.
Sist brygg satt jeg den til 0,9xmm (husker ikke tallet nøyaktig). Kverner - ser mel, mel, mel, justerer, mel mel, justerer, hele korn ja, litt tilbake.
Har kranglet en del med den fram og tilbake - til slutt kjøper man seg ut av problemene :)

Fugter med en sprayflaske, rører rundt i kornet og prøver å la stå par minutter før jeg kverner med drill. Kunne sikkert droppa vannet, kverner uansett ute så støv har lite å si for meg. Jeg brygger maks 60-70 kg i året, så ~2500 fordelt over 10-15 år skal jeg kunne klare å få inn på et budsjett her.
Mjølet er ikke noe problem i seg sjøl; tvert i mot: det gir raskere og mer total konversjon av stivelsen. Så om du ikke sliter med at mesken går tett, er det ikke noen grunn til å unngå mjøl.

Hvor stor åpning bruker dere på rollercrush mølla ? Etter et par batcher med dårlig utbytte så begynner jeg å lure på om åpningen er for stor. Jeg har 0.75 mm åpning målt med bladføler.
Fant du ut av det der? Med så liten åpning trur jeg ikke kverninga kan være årsaken til dårlig utbytte.

satt jeg den til 0,9xmm (husker ikke tallet nøyaktig). Kverner - ser mel, mel, mel, justerer, mel mel, justerer, hele korn ja, litt tilbake.
Jeg legger 0,9mm bladet nedi og skrur inntil på begge sider og fester så det sitter fast, så napper jeg det ut. Effektivt sikkert 0,85 mm, mens det passer fint for meg. Støv blir det, men cluet er heller å kverne sakte på 60-100 rpm så du ikke river malten i fillebiter.

Det kostet mere i frakt enn selve motoren:
Vis vedlegget 79538
Husker ikke hva vekslingskursen lå på da, men har uansett hatt uproblematisk drift av maltmøllen siden.
(bortsett fra at koblingen mellom motor og kvern har trøblet sist gang..).
Utgiften er for lengst fortrengt, og erstattet av gleden av å ha en sterk og pålitelig motor, om enn med en lett sliten kobling :)
Det anbefales å gjøre et søk, og se om noen leverer billigere.
ville ikke tvilt på at dette ville fungere, Selv greier jeg meg med en dewalt skrue/boremaskin.

Fant du ut av det der? Med så liten åpning trur jeg ikke kverninga kan være årsaken til dårlig utbytte.
Er på ferie nå så jeg får ikke til å sjekke, men mener jeg måtte knipe inn litt på åpningen for å få utbytte der jeg hadde det tidligere.

Tilbake
Topp