Lakris stout

Hans K

Dommer
Jeg har lyst til å brygge en stout med lakris i. Ser det florerer av oppskrifter som inneholder lakrisrot.

Kona liker å lage godteri og bruker da disse :http://www.pandurohobby.no/Catalogue/90-Pakk-inn-Gi-bort/9010-Godteri/901015-Naringsmiddelaroma/1/290185-Lakrisrot-pulver-50-g - http://www.pandurohobby.no/Catalogu...aroma/1/290164-Lakrisekstrakt-K-pulver-100-g
Er det det samme som brukes i øl?  :jaha:

Hvis noen har noen gode erfaringer med oppskrifter med lakris så del gjerne  :yes:
 
Har ingen erfaring med det, men lurer på det selv.

Er det noen i det hele tatt som har prøvd, eller er dette upløyd mark?
Jeg vurderer å lage en lakrissirup til karbonering...
 
Jeg har laget lakrisstout flere ganger. Har en stout oppskrift som jeg bruker både med og uten lakris. Har kjøpt den knuste/hakkede lakrissen til Petit og den funker som snus. (Altså ikke under leppa da).


Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Jeg har laget lakrisstout flere ganger. Har en stout oppskrift som jeg bruker både med og uten lakris. Har kjøpt den knuste/hakkede lakrissen til Petit og den funker som snus. (Altså ikke under leppa da).


Sabeltann

Noen sjans for at du vil dele denne oppskriften? :)

Mvh Martin
 
Ja jeg kan vel alltids dele den.

Den er basert på 25 liter ferdig vørter på en 20 speidel.

5 kg Pale ale
0,25 kg Roasted barley
0,25 kg Svart malt
0,15 kg Sjokolademalt
0,3 kg Bjørn's havregryn

55 gr Challenger 60 min.
25 gr Fuggles 10 min
10 gr Willamette 10 min
25 gr knust lakris for eksempel fra Petit

WLP004 Jeg bruker 1 rør da det gjærer voldsomt hos meg.

Jeg skyller med 11 liter da det passer mitt kokeopplegg. Koker 10 min før jeg begynner humling.

Mesking:

Inn på 38
15 min på 52
35 min på 63
35 min på 73
10 min på 78

Gjæring:

6 dager på 19,5
2 dager på 20
Resten på 21 til 14 dager.

140 gram rørsukker til karbonering på flaske.

Og til slutt: jeg synes det blir en god ale....

Håper det kan brukes til noe.

Sabeltann
 
Oi det glemte jeg visst å skrive.
Jeg tilsetter den på 15 minutter. Da hiver jeg også oppi litt gjærnæring og litt Irish Moss.

Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Oi det glemte jeg visst å skrive.
Jeg tilsetter den på 15 minutter. Da hiver jeg også oppi litt gjærnæring og litt Irish Moss.

Sabeltann

Gode greier!

Blir det mye lakrissmak med 25g på 25l? Ser andre bruker mer, men det kommer jo an på hvilken type antar jeg. Går vel for den fra Petite.

Tenkte også å dele batchen i to og lage en sjokolade+chili variant av andre halvdelen, så tenkte å koke lakrisen i en liter vann som avkjøles og tilsettet sammen med gjæren. Burde vel funke det?


Mvh Martin
 
Jeg synes lakrissen kommer godt frem og vil ikke ha oppi mere.
Deling på den måten du beskriver har jeg nada greie på så det får noen andre svare på.

Jeg har med hell brukt mindre mengder lakriss i en røkporter for å fremdrive fylde. Røkporteren forsvinner like fort som lakriss stouten. Tror jeg må kvitte meg med noen tørste venner....

Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Jeg synes lakrissen kommer godt frem og vil ikke ha oppi mere.

Riktig riktig. Er litt bekymra for å få for kraftig lakrisksmak også, men høres vel da ut som om det er passe med 1g/liter.

Noen forskjell på lakrisen fra Petit og Bryggselv? Er vel hakket lakrisrot begge deler...? Ser du skriver knust, så får det ikke helt til å stemme med det Petit har for salg nå ihvertfall...  :jaha:

Mvh Martin
 
Sabeltann skrev:
Jeg gjør ingen ting med Petit sin, så kan mann kalle det hakket eller knust....
Har ikke prøvd andre enn Petit sin....

Sabeltann

Gullegodt! Da regner jeg med at det er same same :)

Takk for god hjelp! Nå blir det brygging!

Mvh Martin
 
Sabeltann skrev:
Det er bra. Tar gjerne en tilbakemelding på hva du syns om den, hvis du går for min oppskrift....

Sabeltann

Heller nok mer mot den danske varianten, men forskjellen ligger vel mest i humlebruken, der jeg trenger å få brukt opp litt EKG ;)

Men kommer nok en oppdatering uansett. :)


Mvh Martin
 
Hva ble resultatet maim? En kompis som har lyst på lakris øl, så blir vel å dra igang liten 1 gallon batch.
Jeg har også litt EKG jeg kunne tenkt med å få brukt opp :)
 
Ble dårlig med oppdatering ser jeg, men det ble en riktig så god Stout, selvom lakrissmaken ikke ble veldig pregende. Gjorde en split-batch med lakris i ene og chipotle og 80% sjokolade i den andre, og lakrisen var vel en anelse søtere, men ingen av smakene ble veldig fremtredende. Så neste gang vil jeg bruke mer av både chipotlen og lakrisen (tror fakisk jeg da skal slå disse ingrediensene samme og droppe sjokkisen for den ødela skummet noe), samt supplere med litt ovnsbakt fersk chilly som beskrevet et annet sted.

Oppskriften tilpasset BB30'n var da:

5,9kg Maris Otter(5 EBC)
600g Chacolate malt (1000 EBC)
400g Carafa III (1500 EBC)
250g Havregryn (4 EBC)

10g CaSO4 (før mesk)
2,5g CaCO3 (etter mesk)

Mesking på 67C i 90min med regelmessig romstering og delvis gjennomstrømmning med pumpa
10min mash out på 77C

Kote i 60 min med:
50g East Kent Golding (60min)
50g East Kent Golding (30min)
27g East Kent Golding (10min)

ca 15g lakris (ca en halv stang fra Bryggselv) ble kokt i 5min i 1,5 liter vann som ble tilsatt 1/2 vørteren før gjæring.

OG: 1.065 (tynnet ut til 1.059 med lakrisvannet)
FG: 1.020

Fikk da ut 2x14 liter her :)

Mvh Martin
 
Ikke no å si når det kom så kjapp og bra respons når jeg først spurte.
Da er det ikke umulig det snart er 2 stk BB30 på CB som står å koker lakris! :D

Takk til både sabeltann og malm for deling av oppskrift, begge blir nok brukt til inspirasjon ingen av de vil bli fulgt til punkt og prikke.
Så skal jeg også prøve å komme med en tilbakemelding etterhvert og hvis den ikke kommer får neste mann som vurderer denne purre :p
 
Veldig bra!

Ville ihvertfall doblet mengden lakris her, altså 30g til 14-15 liter og 60g på full batch. Tenker jeg lar deg prøve det først, så purrer jeg nok på oppdatering når det blir min tur igjen (er så mye annet som skal brugges også...)  :biersmile:

Mvh Martin
 
Tilbake
Topp