Trenger hjelp til en standard bayeroppskrift. Hva er typisk OG, FG, IBU og EBC?
Ikke så langt unna det jeg har tenkt ut nei... GøyBayer eller dunkel eller munchener dunkel. Etter min mening har mange av oppskriftene alt for lite munchenermalt. Bare fargen er riktig så har man en dunkel. Ikke etter min smak. Munchener dunkel brygges først og fremst med munchenermalt. Mørk munchenermalt. Dette gir en lysere øltype enn kjøpebayer, men med en mørkere smak.
Jeg har brygget dette mye og variert endel for å finne maltrikdommen jeg vil ha. 25% pilsner malt 68% mørk munchener og 7% crystalmalt (ca 100 ebc eller caramunchener). Humle er hallertauer magnum og mittelfruh til ca til 22-25 ibu. Magnum som bitterhumle og en fjerdedel av ibuene som mittelfruh tilsatt 15 før kokeslutt. Gjær wlp 833. Vannbehandling på 25 liter 6g cacl. Jeg bruker en singel dekoksjon ( det gir etter min mening en dypere maltsmak men er ikke nødvendig). Mesk på 67-68 grader. OG 1052 Fg 1016-1018.
mvh
Bårdd
Hvor mørk er munchenermalten? Kan du beskrive hvordan du utfører singel dekoksjon, nytt for meg dette.Bayer eller dunkel eller munchener dunkel. Etter min mening har mange av oppskriftene alt for lite munchenermalt. Bare fargen er riktig så har man en dunkel. Ikke etter min smak. Munchener dunkel brygges først og fremst med munchenermalt. Mørk munchenermalt. Dette gir en lysere øltype enn kjøpebayer, men med en mørkere smak.
Jeg har brygget dette mye og variert endel for å finne maltrikdommen jeg vil ha. 25% pilsner malt 68% mørk munchener og 7% crystalmalt (ca 100 ebc eller caramunchener). Humle er hallertauer magnum og mittelfruh til ca til 22-25 ibu. Magnum som bitterhumle og en fjerdedel av ibuene som mittelfruh tilsatt 15 før kokeslutt. Gjær wlp 833. Vannbehandling på 25 liter 6g cacl. Jeg bruker en singel dekoksjon ( det gir etter min mening en dypere maltsmak men er ikke nødvendig). Mesk på 67-68 grader. OG 1052 Fg 1016-1018.
mvh
Bårdd
Det er maillardreaksjonene man er ute etter ved dekoksjon.
Bårdd
Mange takk!Bayer er det norske navnet på en bayersk Dunkles, som også finnes med flere navnevariasjoner. Münchner Dunkles er altså ett av flere navn på dette ølet.
Castle lager både et lett/lyst münchnermalt og et mørkere et, men det lyse har "light" i navnet. Til en dunkles regner jeg med at det er den mørkere varianten, som har 25 EBC, du har fått.
"Egentlig" skal ikke den kunne brukes som basismalt, fordi den ikke har nok enzymer til å konvertere all stivelsen. Men det der er litt som med humla, som i følge fysikkens lover ikke skulle kunne fly, men som flyr likevel, siden den ikke har lest fysikk. Antakelig går det greit - du har jo ett kilo hvetemalt der, også, og det hjelper vel - men jeg ville gi den god tid, og kanskje bruke to steg; si først 15 minutter på 63, og så skru opp til 68 og la den stå der lenge, kanskje opp til 90 minutter.
Jeg brygga en bayer på bare mørk München. Gikk helt fint.La inn oppsrkifta på nytt, ser at jeg kommer jo godt innafor med Castle Dark. Trur jeg må ha lagt inn som CaraMunich tidligere.
Har en del Hallertau Hersbrucker i frysa. 40g Hersbrucker på 60min, pluss litt Saaz på 20 og 5 min gav meg "Typeriktig" IBU ifg. BrewersFriend.Jeg brygga en bayer på bare mørk München. Gikk helt fint.
Takker!
Hva angår humle er vel Mittelfrüh "riktigere" enn saaz, men som bitterhumle er det vel ikke så innmari nøye. Ville passa på å ha nok bitterhet til at den opplevdes balansert, da.
Jeg ville nok prioritert hersbrücker til de seine tilsettingene. Det er der du får smaken fra.Har en del Hallertau Hersbrucker i frysa. 40g Hersbrucker på 60min, pluss litt Saaz på 20 og 5 min gav meg "Typeriktig" IBU ifg. BrewersFriend.
Har jo NULL kunnskap om humle annet enn at lukta gir meg flashbacks til studietida i utlandet.