Corneliusfatproblem

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt Corneliusfat i flere år uten problemer. Tidligere brukte jeg klorin til å desinfisere tankene som ble deretter skylt i kaldt vann og så brukt. Dette har gått bra i flere år. Nå har jeg begynt å bruke StarSan slik at jeg unngår risken med å skylde i kaldt vann, men det har skapt et problem. Jeg fylte en klar pilsner på et 11 liters fat som var desinfisert med StarSan. Pilsneren ble imidlertid helt grumset og ser ut som en Weisenbeer. Er det noen som har en forklaring på dette? Det ble nok noe StarSan igjen i tanken etter desinfisering, men minimalt. Rørene var også godt skrubbet med rørbørste.
 
Jeg fikk kjøletåke lignende på en ale jeg hadde for noen måneder siden. Den var også helt tåkete men dette forsvant etter litt lagring i kjøleskapet.
 
Tror ikke at det er kjøletåke. Har samme øl på flasker i samme rom som tanken og flaskeølet er helt klart.
 
Blandet du ut starsan etter instruksene på flaska? Ca hvor mye starsan ble igjen?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
1 oz StarSan er blandet med 19L vann ifølge innstruks. I tanken var det kun noen rester av skum igjen, men jeg lurer på om det var noe igjen i tapperøret pga vacuum.
 
Husk at du må vaske fatet med bryggerens først. Starsan er kun for overflate desinfisering når fatet er rent. Ellers kan du få belegg/mikrofilm som starsan ikke trenger igjennom og som kan gi infeksjon.
 
Jeg tror ikke dette er infeksjon heller. Ølet smaker godt selv om det er tåkete.
Mitt vaskeregime baseres på bruk av PBW. Jeg bruker en flaskebørste til å skrubbe tanken når tanken er fyllt med PBW oppløst i varmt vann og en egen rørbørste til å skrubbe inn og utrørene. Tanken står et par timer med PBW oppløsningen og deretter skylder jeg godt med varmt vann og så bruker jeg StarSan. De andre delene er også vasket med PBW og varmt vann og deretter sanitert med StarSan.
 
Da skulle du være godt innafor når det gjelder vasking, så jeg tviler også på at det er grunnen til at ølet ble uklart. Regner med at du bruker gass og skyller ut av stigerøret også? Når du bløtlegger så lenge med PBW skal du heller ikke trenger å bruke flaskebørste, det skal løse opp alt så godt at du bare kan skylle. Som nevt over trenger du ikke å bry deg om at det er litt skum igjen i fatet, det er meningen og gjør ikke noe med ølet.
 
Det tar vel litt mer tid for at et øl på fat skal bli helt klart enn på flaske (siden partiklene har en lengre vei å gå for å treffe bunn), men det har du vel tatt høyde for?
 
Ølet bunnfeller på fatet over tid etter at det er tappet. Når du tapper trykkes ølet inn i stigerøret og drar med seg bunnfallet ut. Skikkelig coldcrash før tapping på fat vil hjelpe.
 
Da jeg tappet min første keg ipa så tok det litt over 2 uker før jeg bjynte og se at det startet og klarne
 
Takk for alle svar.
Jeg tror ikke problemet kommer fra renjøring eller bunnfall, men heller at det var StarSan igjen i stigerøret. Jeg hadde skrudd igjen ventilene før jeg saniterte med StarSan og det kan ha skapt et vacuum i stigerøret som dermed har beholdt endel StarSan.
Jeg har nettopp åpnet en flaske med samme øl som er klart og blandet litt øl og StarSan i et ølglass. Etter ca. et minutt ble ølet tåkete.
Lærdommen er mao at vi må påse at stigerøret også er tømt for StarSan før vi bruker fatet.
 
Synes det tar veldig lite energi å skru løs begge inn og ut postene, legge de i en liten balje med pbw, sammen med lokk etc. Stigrøret legger jeg bare løst inni fatet, har også en syltynn skrubb på vajer ala flaskeskrubbene som faktisk lett går inn i stigrøret.

Med pbw i fatene setter jeg på lokk, litt trykk og kjører gjennom tappelinjene, dermed får ting stå tiden sin før det skylles rent med varmt vann, ca samme temp som det som ble satt til med pbw, dermed bruker jeg petit agentur sin 75% fosforsyre (noen kaller det sterkrens 1), samme fremgangsmåte, men drenerer tappe linjene denne gangen etter litt skylling med forsforsyre løsningen.

Pbw får kose seg i 20-30 min og fosforsyren litt kortere 10-15min ca kommer an på kaffekoppen sin, rister og skyller og styrer, renser oringer og luber innsiden av "lokk ringen" før alt monteres, øl tappes på, lukkes og trykksettes for karbonering og inn i kjøla på inntill videre 2-4 grader.

Fungerer flott så langt, denne fosforsyren skummer forresten ikke, veldig kjekt synes jeg.

Lar fatene stå på hodet en stund før jeg rister de som om de var snabben etter toalett besøk, før ferdig øl tappes som nevnt. :)

Ikke opplevd noe urovekkende uklarhet, men merker det som er blitt nevnt om klarning, ting tar sin tid, virker og som at isinglass jobber sent når ting står såpass kjølig. Jeg tapper som regel direkte fra coldcrash, rett i rent fat så åker ting rett i kjøla etter en tår isinglass og trykksettes.

Skål og god helg folkens!
 
Tilbake
Topp