Trinnmesking på en BB60

Heisann,

har bare lagt få og enkle brygg bak meg. Foreløpig er vi tilfreds med resultatene. Nå skal vi avansere. Det er jo viktig å gjøre. Vi skal til med trinnmesking, og da kommer noen spørsmål. Er det slik at man da skal starte med mindre vann pr kg malt? Siden denne selv kan øke temp underveis, da meskingen skjer i kokeren fra før. Altså, kan man kaste i malten på 50-55 graderi X-antall minutter og så bare varme den opp til ca 65 grader (sjekker med tempmåler rundt omkring i mesken) la det stå i X-antall minutter og så bare varme opp videre til 75 grader, eller hva det nå skal være, i x-antall minutter før man tapper det ut og skyller? Eller skal man starte med mindre vann og tilsette kokende vann underveis for å øke temp på mesken?

Moro for oss som er mer en gjennomsnittet glad i drekking!
 
Hei
Jeg har forsøkt flere ting i min BB60 som jeg ikke har fått til. Å ha kontroll med å bare øke temperatur med termostat er vanskelig.
Men etter at jeg kjøpte en billig pumpe hos ølbrygging.no ble verden mye lettere. kjøpte også et lite kobberrør som jeg lagde en kveil av som passer i gryta med skyllevann, så bruker jeg det som en fattigmanns HERMS. Fungerer fint. Sirkulerer nesten hele tiden, og i alle fall ved endring av meskesteg. Bruker også elementene i BBen ved heving av temperatur, men skrur av litt før jeg når ønsket temp og tar de siste gradene med HERMSen .

Varianten med å tilsette varmt vann underveis har jeg ikke prøvd, men vil tro at det gir bedre kontroll enn å fyre i kjelen.

Øyvind
 
Jeg sliter med dette. Det skal ganske mye kokende vann til for å øke temperaturen så det monner, f.eks. opp til utmesk. Jeg vet ikke hvor bra det er å gjøre det på den måten, heller? Så jeg holder meg til elementet, sirkulerer med pumpe, og tar tida til hjelp. Det er treigt, og jeg føler ikke at jeg har full kontroll:(.
 
Tilbake
Topp