Klassisk Tjekkisk Pilsner, hurtigbrygging eller tradisjonelt gjæringsforløp

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger å brygge en klassisk Tjekkisk Pilsner.

Vil jeg få en klassisk pilsner med hurtigbrygging, ala Hurtigbrygging av lager?
Eller bør jeg følge et tradisjonelt (langt) gjæringsforløp?

Jeg vil lage en typeriktig Tjekkisk Pils, som ledd i å lære de ulike øltypene.
Akkurat slik @Gahr sier man skal til å begynne med. Og Gahr sitt øl smaker godt!, så akkurat det rådet har jeg tenkt å følge.
 
Mine erfaringer er iallefall at hurtigbrygging gir vel så bra resultat. Har du skikkelig tempkontroll så kan du like godt følge den moderne algoritmen.
 
Jeg har brukt hurtig-gjæring på to mørke lagere. Er ikke helt fornøyd, men usikker på årsak. Kommer til å gjære noe lenger neste gang.
 
Jeg har ikke flasket så tidlig jeg heller, men har gjennomført gjæringen etter Hurtigbrygging-metoden og så latt temperaturen falle sakte i et par uker på klassisk måte, ca en grad om dagen ned til lageringtemp.
 
Jeg planlegger å brygge en klassisk Tjekkisk Pilsner.

Vil jeg få en klassisk pilsner med hurtigbrygging, ala Hurtigbrygging av lager?
Eller bør jeg følge et tradisjonelt (langt) gjæringsforløp?

Jeg vil lage en typeriktig Tjekkisk Pils, som ledd i å lære de ulike øltypene.
Akkurat slik @Gahr sier man skal til å begynne med. Og Gahr sitt øl smaker godt!, så akkurat det rådet har jeg tenkt å følge.

Testet du metoden med hurtiggjæring, og ble det bra? Skal brygge Bohemian pilsner for første gang og tenkte prøve meg på hurtigvarianten...
 
Testet du metoden med hurtiggjæring, og ble det bra? Skal brygge Bohemian pilsner for første gang og tenkte prøve meg på hurtigvarianten...

Kan finne fram detaljer i morgen :)
Oi! :eek:
Dette har jeg jo helt glemt å svare på! :oops:
Og nå er det jo aktuelt som bare fy, siden du HAR brygget og holder på å gjære øllen.

Må nok finne notatene (spent på hvor detaljert de er, det var brygg nummer 4 for min del) og gi deg et skikkelig svar.

Svarer litt i denne tråden også: Pils - pitche gjær eller vente
 
Tilbake
Topp