Tørrhumling

Hei,

Jeg har et spørsmål i forhold til tørrhumling.

Ut fra det jeg ser flere stedet anbefales det å ha i humle for tørrhumling under sekundærgjæringen, eventuelt i primærgjæringen etter at stormgjæring er ferdig.
Det jeg ser er at stormgjæringen "blåser" humlearoma ut av gjæringsbøtta.

Når vi brygger så har vi så langt (30+ brygg) aldri stukket om for sekundærgjæring.
Og når vi tørrhumler så har vi hatt humle i bøtta med en gang, altså før gjæringen starter.
At det medfører et helt annet resultat enn om vi ikke tørrhumler er garantert, men det jeg lurer på er om noen har noe konkret på hvor mye av effekten vi "mister" pga at vi har tørrhumle i mens det stormgjærer.

Øystein
 
Sekundærgjæring trenger vel ikke nødvendigvis ikke bety omstikking?
Jeg har alltid tolket sekundærgjæring som perioden etter stormgjæringen. (1-2 uker etter den verste gjæringen har avtatt, slik at gjæra får tid til å "rydde opp" i div. biprodukter/avfallstoffer som den har produsert).
Men det kan jo være jeg tar feil..

Når det gjelder tørrhumling så har jeg aldri stukket om for å gjøre det. Men jeg har ventet 3-4 dager til stormgjæringen er over før jeg har tørrhumlet. Da er det minimalt med aktivitet og jeg vil tro liten fare for at for mye aroma skal gå til spille..
Lar alltid mine øl stå minimum 2 uker før jeg tapper de. Så da har man allikevel 10+ dager til tørrhumling  :)
 
Sekundærgjæring er egentlig et meget upresist begrep, men det trenger absolutt ikke bety at man stikker om. Når hovedgjæringen er over er det bare å hive humlen i. Jeg tilsetter som regel tørrhumle etter 3-5 dagers gjæring, aøt etter aktiviteten i karet. Da er mesteparten av aktiviteten over, og gjennom gjæringen har man produsert alkohol og fått senket pH-en i ølet slik at det er helt minimal sjanse for å få infeksjoner i ølet som en følge av tørrhumling.

Hvor mye av aromaen som faktisk blir blåst ut av stormgjæringen er ikke godt å si, men du kan jo prøve å sammenlikne. Tror aldri det har vært gjort skikkelige undersøkelser på dette. Men erfaringsmessig har det noe å si, det er nok klart.
 
For å nesten elliminere infeksjonsfaren har eg knust humlepellets og hatt det i 0,5 - 1dl kokende vatn, og ha det straks oppi karet etter humla er blanda ut. Ein slags våt-tørrhumling :).
Usikker på om humla mister så mye aroma av og bli lagt i kokende vatn i så kort tid.

Er det andre som har prøvd dette?

beklager vis dette blei eit sidespor.
 
Har prøvd dette, men jeg benyttet en presskanne for kaffi.
Jeg lot da humlepelletsene trekke i det varme vannet i noen minutter og tilsatte bare ekstaktet, altså ikke humlepelletsene i ølet.
Dette fungerte greit, men følte ikke at resultatet ble typisk tørrhumlet.
Mulig jeg overgjorde litt, for både smak og aroma ble litt i overkant, har bare prøvd det den ene gangen.
 
Humlekarakteren fra tørrhumling kommer av sakte uttrekk av oljer ved lave temperaturer. Om man trekker i varmt vann kort tid, vil man ikke få samme resultat.

Infeksjonsfaren fra tørrhumling er i praksis forsvinnende liten. Hadde det vært forbundet med stor risiko, haddde det neppe vært brukt i særlig stor grad...
 
Jeg har humlet direkte på fatet, etter at jeg har tilsatt CO2. Har ikke vært noe problem, har da humlen i en humlepose og veier den ned med noe tungt, som regel en nippel e.l.
Koker posen og nippelen før jeg har i humle og har det på kornelius fatet. Det synker til bunns, men når jeg slipper ut trykket så kommer den flytende til topps igjen.
Har ikke vært plaget med rusk i ølet. Har kun prøvd med hel humle.
 
Takk for tilbakemeldingene.
Da har jeg i hvertfall fått oppklart litt forvirring for egen del.

Om vi så endrer måten vi tørrhumler på får vi se, men det er i hvert fall et par nyttige innspill å vurdere.
Og så får vi se om det etter hvert kan bli en test av "tørrhumlet når vi starter gjæring" vs "tørrhumling etter 3-4 dager".
Tror jeg venter til vi skal igang med en godt humlet IPA eller tilsvarende igjen, slik at eventuelle forskjeller blir tydelige.
(Regner i hvertfall med at forskjellen blir større om utgangspunktet er en solid dose tørrhumle, enn det vil bli på en moderat humlet øl)
 
Om du tørrhumler direkte i fatet bør du gjøre som Odd-Rune beskriver. Men med tørrhumle på fat er det en fordel å konsumere ølet i løpet av noen få uker, ellers kan humlesmaken bli litt for rå og gressaktig. ved tørrhumlung under sekundærgjæringen foertrekker jeg pellets rett i karet. Det meste synker til bunns i løpet av 10-14 dager, og det er som regel ikke så mye som kommer med på fat/flasker ved tapping.
 
Hvor lenge kan man tørrhumle? Det var en eller annen som hadde en mening om at man bare burde la humla ligge noen dager (3-4?) og så bør man fjerne humla. Enten ved at man da flasker, eller ved at man har brukt en humle pose som kan fjernes f.eks. ved at man var framsynt nok til å feste den til en snor.

Og at hvis man ville ha mye tørrhumling var det bedre å tørrhumle i flere runder á 3-4 dager framfor å la én dose ligge i uke eller mer.

Når jeg tenker på dette nå ser jeg ikke poenget med å tørrhumle flere ganger framfor å øke humlemengden. (40 gram i 3-4 dager vs. 20 gram i 3-4 dager + 20 gram i 3-4 dager).

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?
 
Det var en fyr på Northernbrewer-forument som hadde brygget Denny Conn sin Rye IPA og ikke fått sjansen til å drikke den før etter et halvt år med tørrhumling. Den var god fremdeles. Og de opprinnelige IPA-ene ble vel tørrhumlet på fat under transport til India. Så du kan tørrhumle lenge uten at det skader ølet.

Ellers fins det én potensielt god grunn til å ta ut tørrhumlen og humle i flere omganger: om du vil tørrhumle på ulike temperaturer for å trekke ut forskjellige aromaer av samme type humle. Hvor stor effekt det egentlig har aner jeg ingenting om, men om du hører på podcasten om Epic Pale Ale på Can You Brew It, får du iallfall et eksempel på en mulig fremgangsmåte for det.
 
På fat så tørrhumler jeg noen dager/uker før jeg tar det ut igjen. Derfor jeg skrev kommentaren om at humleposen kom flytende opp igjen når jeg tok av trykket og åpnet fatet.
 
Vi flasketapper alt, så her foregår tørrhumlingen i gjæringsdunken (men så langt fra vi starter gjæringen).
Og erfaringen er som Gahr sier at pellets synker til bunns innen vi stikekr om før flasketappingen.
Men takk for tipset  :)
 
ØysteinM skrev:
Vi flasketapper alt, så her foregår tørrhumlingen i gjæringsdunken (men så langt fra vi starter gjæringen).
Og erfaringen er som Gahr sier at pellets synker til bunns innen vi stikekr om før flasketappingen.
Men takk for tipset  :)

Hei Øystein!
Her kommer en fersking på tørrhumling inn fra sidelinjen. Jeg kunne også godt tenkt meg å prøve å tørrhumle.
Det er et, sentralt spørsmål som dukker opp,  :help:
Jeg regner med at tørrhumlingen er med på å gjøre noe med IBU`n i ølet. Er det da så enkelt som at jeg legger tørrhumlingen inn som aromahumle i regnearket, som jeg bruker da jeg regner ut den totale IBU for ølet.
Jeg legger altid inn Bitterhumle,smakshumle og aromahumle i regnearket mitt for å få den endelige IBU.
Dette  er velldig interesant. Skal forøverig brygge en Tjekkisk pilsner til lørdag og en Brown Ale på søndag, det er en dedikert bryggehelg, :yes: da kona skal på jentetur denne helgen. :hadet:
 
Jeg liker humle aromen bedre en hummle bitterhet så jeg bittrer bare ølet akurat så mye som skal till får å balansere mot sødmen, og så tørrhumler jeg rikelig med humle kongler eller pellets uten pose. humla ser ut til å hjelpe til med å klarne ølet. Jeg tillsatte også humle på noen flasker på forige brygg og de flaskene ble de beste på smak, mest kulsyre og mye klarer en de andre flaskene. Flaska med humle pelets ble best, ikke noe humle partikler i glasset.

Angående all aromaen som forsvinner under gjering, jeg satte en mjød/braket på gjærkaka etter forige ølbrygg og etter andre omstikking tilsatte jeg diverse urter og mere honning. men gjeringa var ikke over så det luktet himelsk av mjødurt i gjærlåsen i et par uker. Nå når jeg smaker på mjøden er all urte aroma borte, den lukter sterkt av honning men lite annet. det ser ut som om jeg bør krydre en gang till nå som den står til klarning, men jeg er litt usikker på om jeg skal for det er alle rede nå en nydelig mjød kansje den beste jeg har brygget, og det kan jo være at noe aroma kommer frem igjen når mjøden har modnet. men lærdommen er definitivt vent til all synlig gjæring er over viss du ønsker aroma av humle eller urter.
 
Heisan! Dette var nyttig informasjon Hole. Jeg står i bryggeriet nå og brygger en Tjekkisk pilsner, den skal jeg jammen prøve og tørrhomle, men som du erfarte, altså vente til den værste gjæringen har gitt seg.
For øverig har jeg en fantastisk brygge dag, med 7 blå grader ute og sola som skinner inn i bryggeriet. Herlig å leve ;D
 
Thrane. Kanskje du skulle være litt forsiktig med tørrhumling av pils. Erfaringene er vel at tørrhumling gir en utpreget gressaktig aroma som vel ikke er typisk for pils. Elles har du valgt en nydelig bryggedag. Ikke alltid sola lyser på himmelen sjøl om brygging gjør livet ganske så lett :)
 
Forsøkte å tørrhumle et pils-ølsett en gang med Saaz. Hadde lest noe om at det var en dårlig idé, men gøy å prøve sjøl likevel :) (men var såpass fornuftig at jeg kun gjorde det på en liten del av brygget). Det blei ganske ufyselig ;)
 
ok. kanskje best å prøve det på et annet brygg. Takk for svar. :skitbra:
Er forøvrig i gang med koking av 50l vørter nå. men lar det være med innkoking av humle i dag. :yes:
 
Tilbake
Topp