Tørrhumling

Thrane prøv på et par-tre flasker så lærer du litt mere en "det har jeg hørt". men du kan jo brygge en hybrid, foreksempel gjære pilsen ved ale temperatur og tørrhumle den. Selv er jeg ikke serlig glad i pilsner øl, og saaz er ikke min favoritt humle. Men de andre har nok rett humle aroma kommer mere til sin rett i en ale en i en pilsner
Det beste undergjærede ølet jeg har smakt er Köstriker swarts bier, det er et øl i verdensklasse. Men swarts bier er vistnok ikke den enkleste øl typen å brygge så drøyer nok lenge før jeg prøver meg på noe innen den sjangeren.
 
hole skrev:
Det beste undergjærede ølet jeg har smakt er Köstriker swarts bier, det er et øl i verdensklasse. Men swarts bier er vistnok ikke den enkleste øl typen å brygge så drøyer nok lenge før jeg prøver meg på noe innen den sjangeren.

Jeg har brygget et par schwarzbier med utgangspunkt i et ølsett for "pils" og litt carafa special for farge. Resultatet ble bra, men forskjellig fra Köstritzer. Jeg synes ikke det var en spesielt vanskelig stil å brygge, men å klone Köstritzer kan nok kreve en del prøving og feiling.
 
Har tørrhumlet med pellets for første gang. Har brukt blomst tidligere. Hadde pelletsene i etter omstikking og tenkte å la dem ligge der i en ukes tid før det bærer over på fat.

Pelletsene ble fort om til en slags grøt. Men det ligger i toppen. Vil dette legges seg på bunnen av gjæringsfatet etterhvert, slik at jeg slipper å få med humlegrøten over i fatet? Eventulet tilsette isenglass i sekundærkaret før det bærer i fatet?
 
Odland skrev:
Har tørrhumlet med pellets for første gang. Har brukt blomst tidligere. Hadde pelletsene i etter omstikking og tenkte å la dem ligge der i en ukes tid før det bærer over på fat.

Pelletsene ble fort om til en slags grøt. Men det ligger i toppen. Vil dette legges seg på bunnen av gjæringsfatet etterhvert, slik at jeg slipper å få med humlegrøten over i fatet? Eventulet tilsette isenglass i sekundærkaret før det bærer i fatet?

Min erfaring er at det synker itl bunns ganske raskt.
 
Odland skrev:
Humla ble tilsatt forrige torsdag, og er enda i toppskiktet. Ikke helt øverst.

De tre gangene jeg har tørrhumla med pellets har humla synket til bunns i løpet av 7 - 8 dager. (Bruker droppe pellets i etter 5 - 6 dagers gjæring.) Om du likevel skulle få litt med i flaskene (sjansen er der) så vil pellets legge seg fint til bunns under kjølinga, etter fullført karbonering.
 
FrodeSy skrev:
Odland skrev:
Humla ble tilsatt forrige torsdag, og er enda i toppskiktet. Ikke helt øverst.

De tre gangene jeg har tørrhumla med pellets har humla synket til bunns i løpet av 7 - 8 dager. (Bruker droppe pellets i etter 5 - 6 dagers gjæring.) Om du likevel skulle få litt med i flaskene (sjansen er der) så vil pellets legge seg fint til bunns under kjølinga, etter fullført karbonering.

Jeg tørrhumla en IPA og det fløt litt humle rundt når jeg tappet over på fat. Fikk litt humle i de første glassene, resten av humlen hadde lagt seg pent på bunnen av fatet. Ikke no problem.
 
Jeg tørrumla for første gang. Dette er en APA. La i humlen etter det hadde gjæret i 4 døgn. Men jeg la humlen i en humlepose. Så den flyter på toppen. Er det like greit å slenge i humlen løst? Jeg bruker vanlig humle, altså ikke pellets. Lest også at noen bruker klinkekuler i posen så posen synker litt ned i brygget.

Brukte 30g 6,8% Cascade på 35 liter brygg
 
Jeg brukte en malt/meske pose jeg hadde liggende og la nedi en desinfisert kopp. Posen sank til bunns og mesteparten av humlen ble holdt tilbake, men en del ble flytende rundt oppi der. Kunne kanskje brukt en finere masket nett...
 
Dalaker skrev:
Du kan koke noen klinkekuler e.l. til å tynge ned humlepungen så den synker.

Pass på at klinkekulene ikke er varme når du har dem i ølet... Jeg har pleid å bruke stålbestikk fra kjøkkenet til formålet (men nå bruker jeg bare pellets rett i karet).
 
Det er like greit å ha humla oppi løst den synker etter ca en uke, du får bitte lit partikler i flaska men ikke i glasset, det er i alle fall min erfaring. og pellets eller kongler spiller heller ingen rolle spør du meg
 
nå begynner denne tråden å bli litt gammel men jeg lurer på om man skal/kan ta hensyn til hvilken gravity man har i karet i forhold til å tørr humle? det sies det at man skal tillsette humle etter 3-5 dager etter stormgjeringen men har det ikke vært en fordel å vite hvilken gravity man har slik at man kan beregne hvor lenge humlen ligger i gjæringskaret?
 
om du allikevel lar den gjære i 2 uker for å fremme at gjæren rydder opp er det vel ikke så viktig å vite gravity?
 
Hvis du skal gå fra brygg til flaske/fat er en uke nesten litt lite tid, iallefall hvis humla skal få til til å bunnfelle noe.

Tørrhumler du tidlig blir en del av aromaen blåst ut av karet. Tørrhumler du senere blir mindre blåst ut men det er ikke sikkert du får nok kontakttid til å trekke ut nok godsaker. Du får trukket ut noe men mye er igjen virker det som med to dager kontakttid. Hvis du også coldcrasher tar det lengre tid å trekke ut oljer.
 
Jeg hadde planer om en gjærings tid på 1. Uke inkl tørrhumling.
Hvor lang tid tar det før tørrhumlen bunnfaller?
Etter 4 dagers gjæring så er gravity slik OG 1043, SG 1011. Med fult liv i gjær låsen. Det var da jeg tilsatte tørrhumlen.
Skal jeg holde tempen stabil nå eller la den gradvis gå ned ?
 
For ølsmaken sin skyld ville jeg ikke senket tempen, den er nok langt fra ferdig, så du vil ha gjæren gående.

Du får vel egentlig bare lukte og se hva som skjer med tørrhumla og under tapping. Har dessverre ingen gode tips.
 
Jeg har forstått det slik at hvis man gjærer for lenge så vil det bli usmak I ølet. Hva skal til for at gjæren rydder opp?
er det ikke OG som bestemmer om gjæringen er ferdig? Hvordan klare man å bestem e hvor langt gjærings forløp man trenger? Mange spørsmål hær I forbindelse med at man skal unngå gress smak fra tørrhumling hvis den blir for lenge I gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp