Hvor lenge skal øl lagres på flasker, før de kan konsumeres?

TomS

 
Hei!
Kjøpte Bavarian Lager fra Bryggselv.no, men gjæret med Ale-gjær us-05. Øllen ser bra ut, der de nå står og godgjør seg på de kjempefine pet-flaskene fra Cooper. De har nå stått ca 3 uker på flasker (2 uker i rom-temp, og 1 uke i kjøleskap).

Er det noen "tommelfingerregel" som sier hvor lenge man bør/skal lagre øl på flasker før de kan konsumeres? Tenker da selvsagt på om smaken har fått uviklet seg slik den skal.

Takk for svar.
 
Jeg har pleid å begynt å konsumere etter en 2 ukes tid. Men da merkes det at den ikke er helt ferdig. Etter en mnds tid på flaske(2 uker med karbonering 2 uker med lagring) så er det vell så si ferdig etter hva jeg har erfart :) så min tommelfingeregel sier bare at den siste flaska er alltid den beste ;)
 
Kvenild skrev:
Jeg har pleid å begynt å konsumere etter en 2 ukes tid. Men da merkes det at den ikke er helt ferdig. Etter en mnds tid på flaske(2 uker med karbonering 2 uker med lagring) så er det vell så si ferdig etter hva jeg har erfart :) så min tommelfingeregel sier bare at den siste flaska er alltid den beste ;)

:ilike: Godt sagt
 
Ja - veldig bra sagt. Ok; fire uker på flaske altsåååå....

Har dere/noen forresten erfaring med Bavarian Lager fra Bryggselv.no? Tenker altså på ølsettet...
 
jeg tar en test etter  en uke.
men etter 2 uker så blir det mer.
men litt lengre lagring blir bra
 
Jeg flasket en batch i februar, og det er ikke tvil om at den utvikler seg fremdeles. Har forseglet en kasse på 15 flasker som skal åpnes til Jul, og den må gjemmes stadig bedre.
 
TomS skrev:
Hei!
Kjøpte Bavarian Lager fra Bryggselv.no, men gjæret med Ale-gjær us-05. Øllen ser bra ut, der de nå står og godgjør seg på de kjempefine pet-flaskene fra Cooper. De har nå stått ca 3 uker på flasker (2 uker i rom-temp, og 1 uke i kjøleskap).

Er det noen "tommelfingerregel" som sier hvor lenge man bør/skal lagre øl på flasker før de kan konsumeres? Tenker da selvsagt på om smaken har fått uviklet seg slik den skal.

Takk for svar.

Minner litt om ein post eg laga i dagtidelig. Som eg sa der, min tommelfingerregel er 1 mnd lagring. + 1 mnd for hvert % over 4%. Synes det er ein fin regel, men som noen over sa.. den siste flaska er den beste....
 
Etter min erfaring krever alle disse reglene mer lagring enn nødvendig. Svært sterke øl som imperial stout kan trenge noen måneder.

Smak på ølet når det er karbonert, en flaske nå og da, og erklær det for drikkeklart når du synes det er godt. Det er ingen vits i å vente på noe som allerede er ferdig.
 
Kjetil S skrev:
Etter min erfaring krever alle disse reglene mer lagring enn nødvendig. Svært sterke øl som imperial stout kan trenge noen måneder.

Smak på ølet når det er karbonert, en flaske nå og da, og erklær det for drikkeklart når du synes det er godt. Det er ingen vits i å vente på noe som allerede er ferdig.

+1
 
Jeg satte mitt første brygg på flasker på lørdag, dvs. for seks dager siden. Jeg smakte på en flaske i går, og det var (mer enn) nok kullsyre. Er de da i utgangspunktet klare til å drikkes, eller er det fremdeles en utvikling i smaken som gjør at jeg burde la de stå minst en uke til? Det er snakk om en hveteøl, tørrgjær av typen Safbrew WB-06.

Ut fra de tidligere svarene i tråden her virker det som at man rett og slett må smake seg frem, men jeg er noe usikker på hvordan det egentlig skal smake. Er for øvrig noe usikker på om alle de tidligere svarene retter seg mot hvorvidt det er ferdig karbonert eller om smaken er "ferdig".

Synes også å huske å ha lest at hveteøl er tidligere ferdig, og har kortere holdbarhet, enn andre øltyper.
 
Ut fra de tidligere svarene i tråden her virker det som at man rett og slett må smake seg frem, men jeg er noe usikker på hvordan det egentlig skal smake. Er for øvrig noe usikker på om alle de tidligere svarene retter seg mot hvorvidt det er ferdig karbonert eller om smaken er "ferdig".
Det er vel egentlig bare en måte å gjøre det på. Du drikker ditt eget øl jevnlig gjennom modningsprpsessen og merker deg hvordan det blir bedre og bedre, og så, når du tar den siste flaska skjønner du hvordan det egentlig skulle smakt. Da kan du angre på alle flaskene du drakk før det var ferdig, og neste gang er du kanskje klokere. :)
 
  • Like
Reaksjoner: JBK
Litt avhengig av ølstil så klart, men hvis du må lagre vekk usmaker eller lignende så betyr det at det er noe i prosessen som kan forbedres.

Ikke no feil med å drikke ølen når den er best, men ville justert prosess eller oppskrift dersom ølen må lagres i et par måneder før den blir god :)

Dette gjelder kanskje hovedsaklig for øl som skal være best ferske :)
 
For en fyr som har satt sin første batch så tror jeg erikraude sitt svar er best. Drikk det underveis, så ser du hvordan det utvikles så lærer du litt av det og, det finnes ikke noe fasitsvar, så vet du mer til neste gang du brygger samme øl :)
 
For en fyr som har satt sin første batch så tror jeg erikraude sitt svar er best. Drikk det underveis, så ser du hvordan det utvikles så lærer du litt av det og, det finnes ikke noe fasitsvar, så vet du mer til neste gang du brygger samme øl :)

Helt enig :) Visste ikke at det var første batch det var snakk om :)
 
Tilbake
Topp