Bryggedag 8,5 timer.

Er det normalt med 8,5 time på en bryggedag? Fra start (varming av meskevann) til vørter står til gjæring.
Hvis du måler opp meskevann og skyllevann og varmer dette opp kvelden i forveg, hvis du skal brygge fra morgenen, sparer du litt tid selve bryggedagen, tempen synker ikke så mye i løpet av natten, selv om du slår av varme.
Edit. Nå brygger jeg i romtemp, hvis du brygger ute i uoppvarmet bod,garasje eller annet kaldt sted er det nok en del varmetap i løpet av natten.
 
Sist redigert:
Jeg bruker mellom 5-6 timer på en bryggedag. Det er oppvarming og nedkjøling som tar tid. Hvis disse prosessene blir effektivisert, så kan en korte ned bryggedagen med minst 30min til.
 
Helt innafor med 8+ timer for en bryggedag, men ting som kan korte ned tiden noe:

1. Fyll opp meskevann/skyllevann dagen/kvelden før bryggedag, så starter du i alle fall oppvarminga fra romtemp og ikke 7-8 grader som det fort kan bli på vinteren.

2. Mens du venter på at vørteren skal komme opp på kok, kvitt deg med mesken og rengjør silkar (om du bruker det), så er det gjort.

3. Motstrøms- eller plate-kjøler vil korte ned kjøletid betraktelig, og man kjører som regel vørteren direkte fra kjøler til gjæringskar. (Jeg bruker dyppkjøler/spiralkjøler med whirlpool, og lar gjerne vørteren hvile 1 times tid etter det for å bunnfelle mest mulig - mens jeg tar en øl og rehydrerer tørgjæra)
 
Tja,det går på vv-tank m/maltrør,vinsj i taket,fyrer med gass.
Mesk og kok i samme kar.
Rengjøring med høytrykk m/varme.Heiser opp hele greia og tapper rett i gjærdunken med kjøleren i.
 
Tilbake
Topp