Starter

Tenkte å brygge til uken/ helgen men vet ikke når enda. Tenkte på muligheten til å sette en starter i dag så alt var klart om det plutselig ble en åpning.. Vil denne ta skade om den blir stående til helgen evt?

Et annet spm: tenkte å brygge igjen om en tre ukers tid, vil det gå bra å sette en litt stor starter nå, og ikke bruke alt i byggingen til uken, og lage en ny starter på rest-starteren om tre uke om den står i kjøleskapet?

(Lager startere med magnetrører og gjærnæring etter tips i medlemsseksjonen)
 
jeg syntes personlig at det er best å lage starter så den er klar til den skal i ilden, men om du lager en starter å setter den kaldt etter gjæringen er ferdig. Så kan du la den bunnfelle.
Når bryggedagen kommer ( her snakker vi innen noen få dager etter starter er satt på kjøl) tar du å koker litt ny vørter av feks. malt ekstrakt å tilsetter( selvfølgelig, avkjølt) den gamle starteren som du nå har dekantert. Det som er fordelen her er at når du skal pitche gjære så ønsker en å pitche aktiv gjær å ikke kald gjær som er nermest i dvale etter opphåldet i kjøla.

I teorien går det nok, men det er nok litt upraktisk spesielt med tanke på at du da må vite på forhånd hva du skal brygge, hvor mye og hvor høy egenvekt på kommende brygg.
Litt av hennsikten med å lage en starter er jo å tillsette korrekt mengde sunn, frisk å aktiv gjær. Å det syntes jeg forsvinner her.
Men det er ikke umulig, bare ulogisk å lage en svært stor starter på "spekulasjon" .

Jeg personlig pleier å lage startere intill 1,5 liter dagen i forveien da jeg dumper hele morroa i gjær karet. På større startere beregner jeg et ekstra døgn til bunnfelling på kjøl.

Håper dette ikke bare skaper rot i hodet  ;D
 
Brygget lørdag ett sett me Santas self medicasion på gf, forholdsvis dårlig meske utbytte tross 1,5 time mesk og 30min utmesk. Fikk OG 1070 24 liter i kar, men det er god gang, us04 i gang på 4 t og full fres nå på 18,5°C. Fikk ikke laste video pga. Feil fil endelse (iphone), men det er maskingevær
 
Tilbake
Topp