Beercalc

Har opplevd at ølet mitt blir litt vel bittert, bruker Beercalc til å regne ut mengde humle. Oppdaget i går at like over der en velger humlesort er det eit valg som heter Tinseth eller original. Ved bruk av pellets, er da rett innstilling original?

Mvh
Brede
 
Hvis du synes ølet er litt bittert med den utregningen du får, bare juster litt ned på bitterhumle neste gang (f.eks fra 40 til 35 IBU).

Det finnes flere utregningsformler (blant annet Tinseth, Rager og Garentz) for bitterhet, og alle gir litt forskjellige resultater, og har tidvis litt avvik fra faktisk målt bitterhet.

Ved litt tilfeldighet begynte vi å bruke "Orginal" (hva nå det er slags formel..) til utregningen, og justerer ut ifra opplevd praksis.
 
Lars skrev:
Det finnes flere utregningsformler (blant annet Tinseth, Rager og Garentz) for bitterhet, og alle gir litt forskjellige resultater, og har tidvis litt avvik fra faktisk målt bitterhet.

Her kan du lese litt om de forskjellige formlene: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,703.0.html
Essensen er vel at man stort sett ALDRI treffer nøyaktig med beregninger, men så lenge man bruker samme utregning fra gang til gang, vil man kunne treffe den bitterheten man vil (selv om ikke selve IBU-tallet er reelt). Som Lars sier: Er ølet for bittert, bruk mindre humle meste gang. for tiden er vel Rager den mest brukte formelen, i alle fall i USA, tett fulgt av Tinseth.
 
Beregning av humlebitterhet er litt black box :) Det er ingen god fysisk modell som ligger til grunn for noen av formlene (Tindseth eller Rager), men heller en regresjon av målte verdier for IBU under forskjellige betingelser i et bestemt bryggeri. Tindseths formel gjelder bare i hans eget bryggeri sier han selv (http://www.thebrewingnetwork.com/membersarchive/bs_hopcalc121409.mp3) :)

Den mest pragmatiske måten å angripe det på er å bestemme seg for å bruke en formel og hvis du får for bittert øl med feks 50 IBU i oppskriften så må du gå ned til 40 eller 35 i ditt bryggeri :) Tallet i formelen er ikke lik det som er i ølet uansett :)

Her var noen litt før meg ja... :)
 
Men du har jo helt rett! :)
En annen sak når det gjelder IBU er at det ikke bare er innholdet av iso-alfasyre i ølet som måles når man måler IBU. I følge John Palmer (fra et annet show på TBN, husker i farten ikke hvilket, men jeg mener det er en Brew Strong episode) er det en hel del annet "bitter stuff" som også bidrar til målt IBU, f.eks. oksiderte betasyrer. Når vi beregner legger vi derimot bare til grunn humlens alfasyreinnhold (og til og med bare tallet som ble målt da humlen var helt fersk...). Men, whatever works, works!
 
Noen som vet hvilken referanse bryggeriene bruker, f.eks Nøgne Ø og Haandbryggeriet? Disse oppgir vel IBU på ølene sine.
Tinseth, Original eller Rager.
 
roy-sv skrev:
Noen som vet hvilken referanse bryggeriene bruker, f.eks Nøgne Ø og Haandbryggeriet? Disse oppgir vel IBU på ølene sine.
Tinseth, Original eller Rager.

Tipper det er tonnevis med erfaring jeg :yes:
 
Tilbake
Topp