Gjær som er best før.

Hei!
Jeg vil sette min første Witbier og til det har jeg fått tilsendt gjær, WLP 380, ville hatt WLP 400 men den var ikke i lager.
På flasken står det best før, june 12-11, da er jeg litt i tvil om hvordan jeg skal lage og hvor mye starter. Wyest har jo produksjonsdato som legges inn i gjæringskalkulator.
Noen som kan si noe om gjæra er ok til Wit og behandling av starter?
 
Brede skrev:
mener White Labs har 4 måneder fra produksjonsdato til best før dato. dvs du kan legge inn 12 februar i mrmalty
i følge http://www.whitelabs.com/beer/homebrew_FAQ.html
Ser ut til at du har fått tysk hvetølgjær, så kanske du må ta wit  neste gang. (hveteøl er godt)

Ja, det står Hefeweizen på flaska. Men nå har jeg bare 2 kg hveteflak og det blir vel ikke noe hveteøl av det.
Har du noe tips hva jeg bør gjøre, jeg ale og pilsnermalt. Eller bestille ny gjær til witbier??
 
Hefeweizen-gjær er en såpass særegen gjærtype at jeg bare ville kun ha brukt den til tysk hveteøl (weissbier), iallefall om du skal lage noe som er typeriktig. Ikke bruk den dersom du skal lage en witbier, da ender du ikke opp med en klassisk witbier.
 
Grove skrev:
Hefeweizen-gjær er en såpass særegen gjærtype at jeg bare ville kun ha brukt den til tysk hveteøl (weissbier), iallefall om du skal lage noe som er typeriktig. Ikke bruk den dersom du skal lage en witbier, da ender du ikke opp med en klassisk witbier.

Jeg vil brygge så typeriktig som mulig, fordi min erfaring med øl nok er på begynnerstadiet, men på et tidspunkt må alt ha en begynnelse. Slik jeg ser det, må man om man skal å få erfaring, brygge typeriktig. Senere kan jeg brygge feks et tyttebær øl.
Jeg antar da, at det beste er å bestille en ny gjær? Eller mer hvete?  :jaha:
 
Det blir litt smak og behag, personlig synes jeg wit er veldig godt, og kona er også veldig happy hver gang jeg brygger det. Happy kone=happy mann :brygging:
 
Erik Schønsee skrev:
Det blir litt smak og behag, personlig synes jeg wit er veldig godt, og kona er også veldig happy hver gang jeg brygger det. Happy kone=happy mann :brygging:


;D
 
Bruk fersk appelsinskall, smaker mye bedre enn tørket synes nå jeg. Pleier også å steke korianderfrøene i tørr panne til de blir gyllene. Gir en ekstra god toastet smak og de blir mye lettere å knuse etetrpå. ;)
 
Erik Schønsee skrev:
Bruk fersk appelsinskall, smaker mye bedre enn tørket synes nå jeg. Pleier også å steke korianderfrøene i tørr panne til de blir gyllene. Gir en ekstra god toastet smak og de blir mye lettere å knuse etetrpå. ;)

Hei!
Mange takk, du gav meg svaret på spørsmålet jeg glemte, har sett litt på oppskriften som sier at det skal bittert tørket appelsin. men det du forteller høres mye mer fristende ut og riste Koriander vil jeg også prøve. En ting jeg er veldig glad for, det er at andre har oppfunnet hjulet før meg og at de deler det med seg. Noe som gjør at jeg slipper å gruble å lese og alikevel stå på stedet vil. Det er morro å brygge med den responsen jeg får her. Håper at min erfaring blir så bra at også jeg en dag kan hjelpe.  :yes:
 
Tilbake
Topp