Nytt om startere?

Spennende, keep-it-up! :)

Will do!

Nå satte jeg akkurat en 3 liters starter (Wyeast 1728 Scottish Ale) rett fra rører'n og i kjøleskapet. Jeg har fulgt litt med på den - tatt prøve - så den bør være sånn omtrent akkurat utgjæret. Den - eller en god del av den - skal brukes til en APA i morgen, og jeg venter kvikk og grei gjæringsprosess. Det er jo en liten test.

Egentlig skulle denne ikke trenge oksygenering, siden gjæren bør være smekkfull av steroler og lipider, som jo er det gjæren bruker oksygenet til å syntetisere. Det er i alle fall hva en del teori sier. Men jeg stoler ikke helt på den heller. Nå er det en diskusjon som vel ikke hører hjemme her, men det er også en problematikk jeg gjerne skulle kommet til bunns i.
 
Sist redigert:
Fikk en veldig grei gjæringsprosess, og tapper opp i morra. Kunne sikkert tappa opp før, men har kjørt tørrhumling i to omganger, og har hatt litt tendens til humlekryp.
 
@Finn Berger Kom du frem til noen konklusjon på hva som er den optimale starter? Jeg har bare skummet gjennom tråden, men det ser ut som det er litt frem og tilbake?
 
@Finn Berger Kom du frem til noen konklusjon på hva som er den optimale starter? Jeg har bare skummet gjennom tråden, men det ser ut som det er litt frem og tilbake?

Så lenge
  • jeg ikke har funnet noe som underbygger det rådet Palmer gir i den siste utgaven av How to Brew - og jeg har lett ganske lenge - og
  • Palmer ikke gir noe svar på spørsmål, og
  • andre kilder faktisk gir meg god grunn til å tro at rådet ikke har noe for seg,
har jeg landet på at det beste er å la starteren gå ferdig på røreren, men at man må passe på at den ikke blir stående og spinne etter at alt det gjærbare sukkeret er fortært av gjæren (noe Jeff Caudill fra Imperial Yeast understreker).

Det er dermed to problemer med startere
  • å klare å avgjøre når den er ferdig
  • å time det sånn at du unngår at den går ferdig på natta når du sover, eller på dagen når du er på jobb:)
 
Er det "godt nok" å la den gå de anbefalte 18 timene (WL) eller er det ganske kritisk at den blir tatt på rett tid?
 
Er det "godt nok" å la den gå de anbefalte 18 timene (WL) eller er det ganske kritisk at den blir tatt på rett tid?

Problemet med det rådet er at det varierer kraftig hvor lang tid det tar for en starter å gå ferdig. Den jeg satte i går på en pose fra Imperial, var ferdig på 12 timer, mens jeg har hatt gjær fra whitelabs som, sjøl om de har vært innafor holdbarhetsdatoen, ikke engang har kommet i gang etter 18 timer. Forholdet mellom mengden gjær du starter med og størrelsen på starteren påvirker også tida det tar, og det gjør temperaturen også.

Så noen ganger kan 18 timer være greit, og andre ganger veldig feil.
 
Ikke lett med andre ord....
Men det er Krausen en bruker som peilepinn da?
Kan det f.eks. være en grei regel at den er ferdig 12 timer etter den har begynt å bygge krausen?
 
Ikke lett med andre ord....
Men det er Krausen en bruker som peilepinn da?
Kan det f.eks. være en grei regel at den er ferdig 12 timer etter den har begynt å bygge krausen?
Nå har jeg ikke satt mer enn 4 startere, men det betyr også at det ikke tar så lang tid å bli kjent med farge og oppførsel, står den på røreren er det ikke så lett å legge merke til krausen, men skummet får litt brunfarge og starteren blir gradvis mørkere. Jeg har kjørt 16 timer på rører og så benken til gjæra har begynt å flokkulere.

Så mitt beste råd er å sette noen startere, jeg har satt noen startere bare for å bygge opp litt forskjellige typer gjær. Altså satt startere som ikke skal brukes til brygging, da får du litt øving og feeling på hvordan det hele fungerer uten risikoen for å stå uten gjær på bryggedagen. Det var mine 5 øre :)
received_813797645754598.jpeg
 
Ikke lett med andre ord....
Men det er Krausen en bruker som peilepinn da?
Kan det f.eks. være en grei regel at den er ferdig 12 timer etter den har begynt å bygge krausen?

Skum kan være litt skummelt. Jeg mener det godt kan være skum som ikke er gjærskum. Og når alt skum er borte, er det fare for at du har holdt på for lenge.

Jeg tviler på den 12-timersregelen, dessverre.

Noe jeg ikke nevnte, er at jeg går litt etter lukt. Lukter den søtt, kan du være sikker på at den ikke er ferdig. Luker den ikke lenger søtt, er den nær ferdig - eller allerede ferdig.

Du kan også sjekke om det er kondens innvendig. Så lenge det ikke er det, er ikke gjæringa kommet i gang - i tilfelle du skulle lure på det. (Mest aktuelt, kanskje, når du prøver å få liv i en litt gammel gjær, og tida går.)

@Kloakk satser på å bygge erfaring, og det er kanskje det beste rådet. Og da bør du ofre litt gjær på å ta prøver. Når du mener å observere en eller annen endring, så kan du jo sjekke hva det sier om hvor i prosessen starteren befinner seg gjennom å måle SG.
 
Kan jo teste litt på et bunnfalt gjær på neste brygg (us-05, blir satt i morgen eller fredag), det er vel sikkert det beste for å få erfaring.
 
Ikke lett med andre ord....
Men det er Krausen en bruker som peilepinn da?
Kan det f.eks. være en grei regel at den er ferdig 12 timer etter den har begynt å bygge krausen?

Jeg satte en starter i går ettermiddag (på WLP830). Den ble kjørt på ganske høy hastighet natta over, og jeg så i dag tidlig, etter 13 timer, at det nesten ikke var krausen igjen. Jeg skrudde den da ned på veldig lav hastighet og gikk på jobb. Når jeg kom hjem igjen tok jeg den, og den hadde da gått 20 timer. Det jeg da legger merke til er at jeg kan se at den ganske umiddelbart klarner fra toppen og ned, og jeg kan følge følge dette skillet mellom delvis klar vørt og gjær etter som den sakte synker mot bunnen. Jeg har observert dette flere ganger, mens andre ganger står den og bare ser grumsete ut. Forrige starter som jeg tok etter 12 timer var slik. Jeg lurer på om dette kan være en god indikator på hvorvidt den er ferdig eller ei … Nå vil jo ikke dette fungere for alle typer gjær, som f.eks wlp002 som faller som en stein, eller hefeweisengjær som "ikke skal flokkulere". Som nevnt sier whitelabs 18 timer, mens jeg har funnet at Wyeast anbefaler 18-24. Wyeast skriver også at du bør måle attenuasjon, som vel er den eneste måten å være sikker, som med brygging generelt …
 
Jeg satte en starter i går ettermiddag (på WLP830). Den ble kjørt på ganske høy hastighet natta over, og jeg så i dag tidlig, etter 13 timer, at det nesten ikke var krausen igjen. Jeg skrudde den da ned på veldig lav hastighet og gikk på jobb. Når jeg kom hjem igjen tok jeg den, og den hadde da gått 20 timer. Det jeg da legger merke til er at jeg kan se at den ganske umiddelbart klarner fra toppen og ned, og jeg kan følge følge dette skillet mellom delvis klar vørt og gjær etter som den sakte synker mot bunnen. Jeg har observert dette flere ganger, mens andre ganger står den og bare ser grumsete ut. Forrige starter som jeg tok etter 12 timer var slik. Jeg lurer på om dette kan være en god indikator på hvorvidt den er ferdig eller ei … Nå vil jo ikke dette fungere for alle typer gjær, som f.eks wlp002 som faller som en stein, eller hefeweisengjær som "ikke skal flokkulere". Som nevnt sier whitelabs 18 timer, mens jeg har funnet at Wyeast anbefaler 18-24. Wyeast skriver også at du bør måle attenuasjon, som vel er den eneste måten å være sikker, som med brygging generelt …

Det der er en grei måte å fastslå om starteren er gått ferdig på. Problemet er jo at den da godt kan ha vært ferdig for en god stund siden - og som du sier, så må man også se an hvilken gjær det er man holder på med.

Noe som vel ikke har vært nevnt her, er at så lenge det utvikles kullsyre, foregår det gjæring. Det kan du teste ved å ta starteren av røreren og la den stå i ro en liten stund. Da vil du kunne se om det stiger opp små bobler. Og om du klemmer folien tett rundt åpningen på kolben i det du tar den av, og så etter en 10 minutters tid eller så rister den, vil du se at folien buler opp dersom det har blitt produsert kullsyre. (Du kunne sikkert også bare satt i en propp med en gjærlås i for å teste.)
 
Det der er en grei måte å fastslå om starteren er gått ferdig på. Problemet er jo at den da godt kan ha vært ferdig for en god stund siden - og som du sier, så må man også se an hvilken gjær det er man holder på med.

Det jeg tenkte var at du kan f.eks etter 12, 14 og eller 16 timer, bare slå av røreren, vente 5-10 min og se om den synker. Synker den ikke prøver du om litt igjen …
 
Venter på Tilt/Platoo/Whatnot duppedingsen:rolleyes:
:D Jeg er en Plaato-dingsemann, og kan gjerne underskrive på at den ikke er noe verktøy til å måle SG med. Jeg har imidlertid stor glede av "telleboblefunksjonen". Den forteller meg hvor hardt gjæren arbeider til enhver tid. Så gjør jeg en justering av f.eks gjæringstemp, kan jeg vha denne tellefunksjonen på hvor mye CO2 som skilles ut også konstatere at gjæringer følger justeringene mine. Etter hvert som jeg da blir kjent med en gjær, kan jeg basert på denne tellingen gjøre en godt kvalifisert gjetning på hvor mye usmaker eller estere som utvikles basert på dette tallet. Men det var vel ikke dette som var tema ;)
 
:D Jeg er en Plaato-dingsemann, og kan gjerne underskrive på at den ikke er noe verktøy til å måle SG med. Jeg har imidlertid stor glede av "telleboblefunksjonen". Den forteller meg hvor hardt gjæren arbeider til enhver tid. Så gjør jeg en justering av f.eks gjæringstemp, kan jeg vha denne tellefunksjonen på hvor mye CO2 som skilles ut også konstatere at gjæringer følger justeringene mine. Etter hvert som jeg da blir kjent med en gjær, kan jeg basert på denne tellingen gjøre en godt kvalifisert gjetning på hvor mye usmaker eller estere som utvikles basert på dette tallet. Men det var vel ikke dette som var tema ;)
Det var mest ment som en spøk, men tro meg, det kommer nok;)
On topic, har eg ikkje så fryktelig mye å komme med annet en at når enn har laget flere startere, så får en i det minste en relativt grei magefølelse på hvordan det ligger an.
Magefølelse er et upresist verktøy, men en skal heller ikkje kimse av den:p
 
Det var mest ment som en spøk, men tro meg, det kommer nok;)
On topic, har eg ikkje så fryktelig mye å komme med annet en at når enn har laget flere startere, så får en i det minste en relativt grei magefølelse på hvordan det ligger an.
Magefølelse er et upresist verktøy, men en skal heller ikkje kimse av den:p
Jeg skjønte vel egentlig det … Beklager! Bare det at jeg noen ganger får en sånn ukontrollert trang til å fortelle om noe jeg synes er veldig bra :p

Man skal absolutt ikke kimse av magefølelsen! Jeg passer også på å kjøpe spraymalt av samme farge, og da er fargen på starteren også en om ikke nøyaktig, men noenlunde grei indikator.
 
Jeg var en tur på Strømmen i går og kjøpte ingredienser til morgendagens brygging. Gjæren jeg skal bruke er Imperial A38 Juice, produsert 15. januar, og som våknet til live nesten umiddelbart etter at jeg satte den på røreren. Etter bare 10-11 timer (på full guffe) viste den begge tegn til å være klar til å settes i kjøleskapet: Ingen bobler, samt tegn til å klarne i toppen. Vitale saker!
 
Tilbake
Topp