Beste 1-liters flasker med patentkork?

Hei!

Har tidligere brygget en hel del øl, men da utelukkende på Kornelius så har ikke så mye erfaring med flasker og flasking...

Skal nå til å brygge Kombucha og har behov for noen gode 1-liters flasker med patentkork til karbonering.

Sliter med å finne dette på bryggebutikker, da de fleste bare selger 0,75 eller growlere på 2 liter. Har funnet 1-liters growler ett sted, men de koster nesten 300.- per stykk, så de er ikke aktuelle dessverre...

IKEA har runde 1-litere med patentkork som "ser riktige ut", men leser at flere har dårlige erfaringer med disse da glasset er for tynt og metallet i korken for dårlig (farlige flaskebomber)...

Så; har noen gode 1-liter patentflasker å anbefale? Ev. til å med å selge brukt i Stavanger-regionen? :)
 
Jeg har tidligere benyttet IKEA sine til dette formålet. De er tynne, men jeg har heller ikke hatt noen problemer med det.

Du kan anskaffelse deg slike 0,75 flasker fra Kinn. Da får du godt øl på kjøpet. De fleste bryggebutikker har vel disse patentbåndene og flipflopp toppene slik at du kan montere selv.

Edit, forslag.
Flipflopp og bånd
 
Sist redigert:
Takk for svar. Patentbånd og flippflopp-topp var ingen dum ide! 0.75l blir for lite for mitt bruk, så jeg må se om jeg finner noen flasker på 1 liter å konvertere i så fall.

Om jeg ikke finner noe kan jeg jo gjøre et forsøk med IKEA sine, men er litt skeptisk da jeg tenker å ikke "burpe" Kombuchaen under flaskefermenteringen men la den stå for å bygge opp ganske mye kullsyre...
 
Da er mitt tips å se på finn.no, bruktmarkeder, spørre lokale puber/restauranter om de har store flasker til deg.

Bor du i nærheten til Bergen, så har Vestbrygg 2 liter growler til 159 kroner.
 
Jeg putter kombuchaen min på sånne 8l oxebar-flasker. Betinger at 8l fungerer for deg, kjølemessig, selvsagt.

Eventuelt karboner på disse/fat og putt på vanlige flasker eller boks om du vil ha noe litt mer transportabelt.
 
Tilbake
Topp