Vann profil Konnerud, Drammen

Rekkefølge i Brewfather: 4,1,4,1,4,18.
(Ca, Mg, Na, Cl, SO4, HCO3.)
Tilnærma RO vann, altså. Enig med Morten. Kan bruke 0 på alt
 
Jeg tilsetter salter kun i meskevannet. Bruker Brewfather. Autofunksjonen der gir relativt mye salter, så jeg justerer meg kraftig ned. Størst fokus på Ca over 50, deretter Cl/SO4 balansen. Tilsetter salter etter/sammen med maltet for å hindre at bunnen i meskekaret misfarges av salter som dropper i bunnen. HCO3 (natron) tilsetter jeg bare om jeg må ha pH opp.

pH justerer jeg med syre begge steder.
 
Ok, tusen takk. Et spørsmål til, fordeler dere saltene i både meskevann og skyllevann, eller bare alt i en av delene ?
Jeg gjør som @Terjedd . Men jeg ser for meg at det kan være en ide å fordele det dersom du brygger mørkt øl. Sida kalsiumet i kalsiumklorid og kalsiumsulfat drar pH'en ned, havner du fort på en for lav pH når du i tillegg til effekten fra kalsiumet får effekten fra det mørke maltet - og særlig mørkt krystall-/karamellmalt drar pH'en kraftig ned.

Ideell pH i mesken for mørke øl er mellom 5,4 og 5,6. Det er greit å slippe å slite med å få opp pH'en. Natron kan brukes, men påvirker smaken, og det er ikke alltid at det passer.

Grunnen til at du ikke skal lavere enn 5,4, er vel at du ikke skal ende opp med for lav pH i det ferdige ølet. Mørke øl med lav pH blir endimensjonale og syrlige. Summen av saltene har den samme effekten på den endelige pH'en sjøl om du fordeler dem på mesk og skylling, så sånn sett hjelper det ikke. Men du unngår i alle fall å komme så lavt i mesken at det går ut over utbyttet, hvilket det gjør når du kommer under 5,2. Du påvirker også muligens forholdet mellom sukkerartene i vørteren, dvs. at du får mindre maltotriose om du har lav pH i mesken.
 
Tilbake
Topp