Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Jeg har laga en med tilstrekkelig med endringer til at jeg synes det må være lov å legge den ut. Den er "min" nå:). Litt mørkere - akkurat så den når opp til nedre grense i Norbryggs definisjon - litt sterkere, og litt andre humle- og maltvalg. Trur den blir brygga til uka.

OG 1.050 (88% effektivitet), FG 1. 011(77% attenuasjon), 5% ABV. 33 IBU, 50 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 0,5 ts. magnesiumsulfat. Meske på 64 og 72 grader.

Malt til 30 liter før tapping
2,30 kg Muntons pilsnermalt
2,00 kg Lyst münchnermalt (Weyermann)
0,30 kg Mørkt münchnermalt (Weyermann)
0,40 kg Caramunich II
0,40 kg Pale choko
0,25 kg Carafa Special II
Humle
27 gr Merkur 13% @ 60
40 gr Saphir 4% @ 5
Gjær
Imperial L17 Harvest
Hvordan denne vil bli bedømt i forhold til definisjonen, aner jeg ikke, men den er i alle fall blitt veldig nær det jeg ville ha. Ganske solid røsta preg, og litt tjukk munnfølelse. Svak sødme. Nokså lik sånn jeg husker Märkischer Landmann - men langt unna Køstritzer. Dette er absolutt ikke noen "svart pilsner", som Norbryggs definisjoner beskriver schwarzbier som. (Det passer på Køstrizer, men ... ?)

Om den ikke endrer seg - den er ikke så mange dagene gammel:) - blir dette en vinterfavoritt. Veldig mye øl tatt i betraktning at den bare har 4,5% abv, for å si det sånn.
 
@Finn Berger Her er oppskrifta eg prøver meg på.
Den ser god ut, har litt kjøtt på beina:). Det virker som om du har vært på jakt etter det samme som jeg.

Du kan jo sammenigne med min, som jeg er veldig fornøyd med, og som nok ligger helt på grensa mot en tmavé. Den er - fritt etter min dårlige hukommelse - ikke så ulik idealet mitt, som er Märkischer Landmann fra Berliner Kindl:

Malt til 30 liter før tapping
2,30 kg Muntons pilsnermalt
2,00 kg Lyst münchnermalt (Weyermann)
0,30 kg Mørkt münchnermalt (Weyermann)
0,40 kg Caramunich II
0,40 kg Pale choko
0,25 kg Carafa Special II
Humle
27 gr Merkur 13% @ 60
40 gr Saphir 4% @ 5
Gjær
Imperial L17 Harvest
 
Sist redigert:
Ikke en fasit, men i alle fall et Amerikansk gjennomsnitt
Hvor interessant er det egentlig hvordan amerikanske hjemmebryggere tolker en stil? Og hva sier egentlig disse snittverdiene? Det er i alle fall ikke sånn at de definerer "riktig".

Det kan jo diskuteres hvor fruktbart det er å henge seg så mye opp i stilbegrepet. Men det er ikke til å komme unna at vi trenger et språk for å kunne snakke om noe, og sjøl om jeg ikke trur det finnes noen fasit - konkurransedefinisjonene er primært produkter av nødvendigheta av å ha et grunnlag for dømming - så er det vel en fordel om stilbegrepene svarer sånn noenlunde til virkeligheta. (Det er derfor jeg blir så forbanna når noe kalles for "pils" eller "helles" når det ikke er det. Vi blir lurt.)
 
Dessverre. Husker at polet på Hamar hadde den en liten stund, men det er lenge siden. Ser at HB bruker hvete og sukker i denne - noe som ikke er vanlig i Tsjekkia, men det blir sikkert et godt øl:)

Jeg har kikket litt på hva tsjekkiske bryggerier bruker i mørke lagerøl. Det ser ut at kombinasjon av pils, munich, karamellmalt, og små mengder av noe røsta er standard, så @Reinhard10 sin oppskrift er nok midt i blinken.

Tsjekkiske bryggerier dekokterer, og bruker tradisjonell metode av karbonering/modning.

Jeg tror at dette blir et vanskelig øl å få til. Ølet må være mørk, kompleks, fyldig og søt, men samtidig veldig lettdrikkelig. Denne skal altså aldri være "sipping beer".
Her er det noen som har goofet som man sier på dårlig norsk. Det er verken sukker eller hvete i denne.
 
Nyter mitt første glass av schwarzbieren no. Synes det lover godt. Treffer bra på BJCP rettningslinjene synes eg. Nesten litt stout-aktig over det, men likevel ikkje, om De forstår. Middels munnfølelse, lett bitterhet, sjokolade. Lettdrikkelig. Kan få litt tid til å modnes for å forhåpentligvis bli enda litt rundere i kanten. Spennande bekjentskap. Skulle ønske eg hadde noko å sammenligne med ;)
 
Nyter mitt første glass av schwarzbieren no. Synes det lover godt. Treffer bra på BJCP rettningslinjene synes eg. Nesten litt stout-aktig over det, men likevel ikkje, om De forstår. Middels munnfølelse, lett bitterhet, sjokolade. Lettdrikkelig. Kan få litt tid til å modnes for å forhåpentligvis bli enda litt rundere i kanten. Spennande bekjentskap. Skulle ønske eg hadde noko å sammenligne med ;)
Min er drukket opp, dessverre:(.

Uansett; den var best som ganske fersk. Over tid falt den litt fra hverandre- om det gir mening å si det sånn. Men da den var på høyden, syntes jeg den var blant det klart beste jeg har brygga. Og smaksbeskrivelsen din stemmer godt med min. "Rik" er et ord som faller meg inn - uten at det gikk ut over lettdrikkeligheta.
 
Tilbake
Topp