Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Er det noe her som bruker/har Sinamar?
Nici
Nei, men jeg har sukkerkulør;).

Sinamar er visstnok ikke helt uten smak, så sukkerkulør er et bedre alternativ dersom poenget er å få farge uten at det sniker seg inn røsta toner i ølet. Poenget med Sinamar er vel å komme så nær sukkerkulør som mulig og samtidig holde seg innafor reinhetsloven.
 
Sist redigert:
sukkerkulør er vel heller ikke helt uten smak. Ser egentlig ikke helt poenget med å bruke slike produkter får vel uansett nok farge ved å bruke de maltsorter som er typisk for denne stilen. Noen røsted preg skal det jo være
 
sukkerkulør er vel heller ikke helt uten smak. Ser egentlig ikke helt poenget med å bruke slike produkter får vel uansett nok farge ved å bruke de maltsorter som er typisk for denne stilen. Noen røsted preg skal det jo være
Tok en liten test. Det smaker som aske av ganske brukbar kvalitet. Laaang ettersmak med en viss rundhet, ikke direkte ubehagelig - men ikke noe du vil at ølet ditt skal smake som, heller. Spørsmålet er om du trenger å bruke så mye at det vil slå gjennom.

Jeg prøver i morra. Problemstilling: Hvor mye sukkerkulør trengs for å konvertere ett glass pils til schwarzbier - og hvor god schwarzbier blir det:)?
 
Tok en liten test. Det smaker som aske av ganske brukbar kvalitet. Laaang ettersmak med en viss rundhet, ikke direkte ubehagelig - men ikke noe du vil at ølet ditt skal smake som, heller. Spørsmålet er om du trenger å bruke så mye at det vil slå gjennom.

Jeg prøver i morra. Problemstilling: Hvor mye sukkerkulør trengs for å konvertere ett glass pils til schwarzbier - og hvor god schwarzbier blir det:)?
Jeg testa litt på det for en stund siden, og kom fram til at Toro sukkerkulør er ca ebc 10.000. Estimert etter å ha målt mengde, og løst i 1l vann.
Spent på hva du lander på :)
Sinamar er jo lagd av Carafa, så man kan jo lage det selv, (te), hvis man skal justere … Sinamar har ebc 8100-8600.
Men sukkerkulør er jo veldig enkelt og greit til det formålet.
 
Sist redigert:
Det virker rimelig når det er snakk om Køstrizer. Men 50/50 pils og lyst munchnermalt er vel innafor når det gjelder den tyngre versjonen?

Omtrent hvor går grensa mellom schwarzbier og mørk tsjekker - hvis det er et meningsfullt spørsmål:)?
Schwarzbier bør være lett drikkelig etter min mening, derfor ville jeg bruke mindre Munich malt.

Når det gjelder schwarzbier vs. mørk tsjekkisk så tenker jeg at de ligger langt fra hverandre. Mørk tsjekkisk har nok mer til felles med Münchner dunkel -- begge to er maltrike øl, mens schwarzbier bør være mye "slankere".
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Schwarzbier bør være lett drikkelig etter min mening, derfor ville jeg bruke mindre Munich malt.

Når det gjelder schwarzbier vs. mørk tsjekkisk så tenker jeg at de ligger langt fra hverandre. Mørk tsjekkisk har nok mer til felles med Münchner dunkel -- begge to er maltrike øl, mens schwarzbier bør være mye "slankere".
Det du sier stemmer vel ganske godt med det BJCP sier om schwarzbierens forhold til andre typer: "In comparison with a Munich Dunkel, usually darker in color, drier on the palate, lighter in body, and with a noticeable (but not high) roasted malt edge to balance the malt base. Should not taste like an American Porter made with lager yeast. Drier, less malty, with less hop character than a Czech Dark Lager."

Men er ikke spennet innafor typen ganske stort - mellom (moderne) Køstrizer, som unektelig er et veldig slankt øl, og en litt eldre type? Det er den siste jeg tenker på som ikke så langt unna en mørk tsjekker. Det er noe jeg har lest, og jeg skal gjerne innrømme at erfaringsgrunnlaget mitt er magert; det begrenser seg til Køstrizer og Märkischer Landmann (fra Berliner Kindl). Og det er den siste jeg tenker på som ikke så fjern fra det tsjekkiske - og som jeg gjerne skulle ha brygga noe i likhet med. (Køstrizer synes jeg er et litt kjedelig øl, uten at jeg skal si jeg direkte misliker det.)

Norbrygg har jo også faktisk en mørk tsjekker som eksempeløl under definisjonen av schwarzbier. Men den er nok av de lettere tsjekkerne, som er en type det visst også er et veldig stort spenn innafor. Den du får på U Fleku er jo ganske tjukk og sødmefylt, men er vel ikke typisk? BJCP: "This style is a combination of the Czech styles tmavý ležák (11–12.9 °P) and tmavé speciální pivo (13–14.9 °P). More modern examples are drier and have higher bitterness while traditional versions often have IBUs in the 18–20 range with a sweeter balance."

Nåja; jeg er ikke på jakt etter å brygge et typeriktig øl. Men jeg har et øl i hodet som er basert på hva jeg husker Märkischer Landmann smakte som i Berlin. Og nå har jeg ikke vært der sida før pandemien:(.
 
Litt interessant er det forøvrig å se hvordan Ron Pattinson karakteriserer Køstrizer slik det blei brygga i DDR-tida: as the name suggests, a dark lager, similar in style to Czech Tmavé Pivo...Black, fairly sweet and malty. (Den moderne Køstrizer'n er et resultat av at Bitburger kjøpte opp bryggeriet i 1991, etter gjenforeninga av de to tyske statene, og endra oppskrifta nokså grunnleggende.)

Schwarzbier blei jo bare brygga i DDR, og de områdene ølstilen kommer fra, grenser alle opp mot Tsjekkia. Når vi så veit at befolkninga i disse grenseområdene i Tsjekkoslovakia, var overveiende tysktalende (dette går tilbake til innvandring i middelalderen) fram til de blei fordrevet etter andre verdenskrig, er det kanskje ikke så rart om øltradisjonene var ganske like?
 
Sist redigert:
Guinness bruker 10% røsta bygg og ikke noe lurium for farge, jeg kjenner ihvertfall lett det røsta preget både på tapp og det matcher bra med hjemmebrygget med 10% røsta bygg.
Det kan godt være at det er 10% røstet malt de bruker. Jeg refererer til det jeg så på How Do The Do It, Discovery. En vørter med høy OG ble tynnet ut med bl.a. ekstrakt av røstet malt som de laget selv. Røstet smak, ja, men etter min gane, ikke så mye.
 
Det kan godt være at det er 10% røstet malt de bruker. Jeg refererer til det jeg så på How Do The Do It, Discovery. En vørter med høy OG ble tynnet ut med bl.a. ekstrakt av røstet malt som de laget selv. Røstet smak, ja, men etter min gane, ikke så mye.
Jeg er enig med deg i at det røsta preget ikke er så sterkt. En ekstrakt kan jo lages på flere måter, og det vil påvirke smaken. Utgangspunktet er vel røsta bygg, eller svart malt (dette trur jeg er usikkert), men det betyr ikke nødvendigvis at du får et veldig kraftig preg av disse. Og dessuten; det er jo ikke så mye smak i det aller mørkeste maltet; smaken er bokstavelig talt brent vekk:).
 
Litt interessant er det forøvrig å se hvordan Ron Pattinson karakteriserer Køstrizer slik det blei brygga i DDR-tida: as the name suggests, a dark lager, similar in style to Czech Tmavé Pivo...Black, fairly sweet and malty. (Den moderne Køstrizer'n er et resultat av at Bitburger kjøpte opp bryggeriet i 1991, etter gjenforeninga av de to tyske statene, og endra oppskrifta nokså grunnleggende.)

Schwarzbier blei jo bare brygga i DDR, og de områdene ølstilen kommer fra, grenser alle opp mot Tsjekkia. Når vi så veit at befolkninga i disse grenseområdene i Tsjekkoslovakia, var overveiende tysktalende (dette går tilbake til innvandring i middelalderen) fram til de blei fordrevet etter andre verdenskrig, er det kanskje ikke så rart om øltradisjonene var ganske like?
Ølet som ble brygget under DDR-tiden var jo preget av råvaremangel/dårlige råvarer, gammelt utstyr fra 1930-tallet osv. At Köstritzer smakte søtere den gang enn det smaker i dag må ikke nødvendigvis bety at det alltid har vært slik.
 
Ølet som ble brygget under DDR-tiden var jo preget av råvaremangel/dårlige råvarer, gammelt utstyr fra 1930-tallet osv. At Köstritzer smakte søtere den gang enn det smaker i dag må ikke nødvendigvis bety at det alltid har vært slik.
Vel, det veit vi vel ikke. Det vi veit, er at dagens Køstrizer blei til etter at Bitburger overtok bryggeriet etter gjenforeninga, og at det er et annet øl enn det Pattinson drakk i DDR.

Nå dreier dette seg om historie. Men jeg mener bestemt at Märkischer Landmann er et øl som ligger nærmere tsjekkisk svart lager enn Køstrizer - og at Køstrizer slik den ser ut i dag ikke har så mye historie å hvile på. Det er kanskje rett og slett en nyskaping? Uten at det gjør det urimelig å la definisjonen bygge mye på det, for det er uten tvil det overlegent dominerende innafor stilen.

Slik beskrives Märkischer Landmann av Lindenbräu på Postdamer Platz, der jeg har drukket det:

Märkischer Landmann​

Das vollmundige und kräftige Schwarzbier wird auf traditionelle Art und Weise im Osten von Deutschland gebraut. Seinen malzig-rauchigen und zu Beginn leicht süßlichen Geschmack verdankt das dunkle Bier der Verwendung von aromatischem Röstmalz.

I følge Pattinson var det øst-tyske ølet ikke dårlig. Reinheitsgebot blei ikke fulgt, og det blei brukt sukker. Men han mente det var mer smak i det østtyske ølet enn i de tyske industriølene i samme periode. Her er hva hans skreiv den gangen:

The Reinheitsgebot has never been enforced in the DDR, originally due to raw material shortages in the 1950's. Currently, the ordinary pils and hell beers are brewed using about 70% malt and the spezial and bock beers using about 80%. Both use about 10% sugar. Despite this, some of the beers, especially the pilsators, are very characterful and compare favourably with some of the rather inoffensive pils-style beers of the Federal Republic. In fact, with their bitter emphasis, the DDR beers are often more reminiscent of the pale Czech lagers. With the availability of W. German beers in the DDR it is now possible to directly compare the products of the two nations' breweries. In Muhlhausen, for example, beer from Eschwege (about 30km away over the border) is on sale. After a couple of glasses of the excellent local Turmquell Pilsator I tried Eschweger Pils which, although as it proudly proclaimed brewed to the Reinheitsgebot, seemed thin and almost tasteless in comparison. (The Reinheitsgebot has never been enforced in the DDR, originally due to raw material shortages in the 1950's. Currently, the ordinary pils and hell beers are brewed using about 70% malt and the spezial and bock beers using about 80%. Both use about 10% sugar. Despite this, some of the beers, especially the pilsators, are very characterful and compare favourably with some of the rather inoffensive pils-style beers of the Federal Republic. In fact, with their bitter emphasis, the DDR beers are often more reminiscent of the pale Czech lagers. With the availability of W. German beers in the DDR it is now possible to directly compare the products of the two nations' breweries. In Muhlhausen, for example, beer from Eschwege (about 30km away over the border) is on sale. After a couple of glasses of the excellent local Turmquell Pilsator I tried Eschweger Pils which, although as it proudly proclaimed brewed to the Reinheitsgebot, seemed thin and almost tasteless in comparison. (https://barclayperkins.blogspot.com/2015/08/the-beers-and-breweries-of-thuringia-25.html)
 
Jeg trodde min oppskrift var klar, men så viser det at dette var de eneste notatene:

«While pale lagers sometimes get three decoctions, the process for tmavé pivo is almost always a double decoction in the Czech lands. “I do two decoctions,” Kříž says. “I think three decoctions for tmavé pivo is unnecessary.”

However, there is a catch.

“You don’t put the darkest malt, the Carafa, in the mash, and the Carafa doesn’t go through decoction,” Chramosil says. “You only add it at the sparge. That’s an old brewer’s trick.”»

Jeg tenke å beygge tmavé pivo med gjær fra en # om to/tre uker - basert på sitatet.
 
Jeg trodde min oppskrift var klar, men så viser det at dette var de eneste notatene:

«While pale lagers sometimes get three decoctions, the process for tmavé pivo is almost always a double decoction in the Czech lands. “I do two decoctions,” Kříž says. “I think three decoctions for tmavé pivo is unnecessary.”

However, there is a catch.

“You don’t put the darkest malt, the Carafa, in the mash, and the Carafa doesn’t go through decoction,” Chramosil says. “You only add it at the sparge. That’s an old brewer’s trick.”»

Jeg tenke å beygge tmavé pivo med gjær fra en # om to/tre uker - basert på sitatet.
Vel, et godt gammelt knep er KISS;).
 
Tilbake
Topp