Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Dette betyr bare at kun malt, humle, gjær og vann er tillatt i oppskriften. Så ølet er ikke kunstig mørkt farget med kulør eller annet.

Ellers ser oppskrifta di bra ut. Se på pH kanskje og mulig du vil tilsette litt natron i mesken.
Det var klønete formulert av meg. Jeg regner med at siden de bryr seg om reinheitsgebot, så er de sikkert opptatt av å bare bruke tyske råvarer.

Brewfather sier pH på 5,4. Anbefaler litt kritt også, men ikke natron. Trenger kanskje ikke natron når pH er så høy?
 
ligner veldig på den siste schwarzbieren jeg brygga. Hadde pale choco istedet for choco, og da samme mengde som carafa og caramunich 6%. Humlet med perle, fungerte godt i mitt øl
Det var kanskje ikke så dumt med pale sjokolade. Men hvordan ble fargen da? Ser jeg ligger på 55 ebc med den oppskrifta jeg har. Kan jo justere med litt carafa i så fall. Jeg tror perle kan funke best, men det var en fruktighet der som jeg ikke tror man får fra perle. Har aldri brukt hersbrucker, bare las på betegnelsen på nett.
 
Det var kanskje ikke så dumt med pale sjokolade. Men hvordan ble fargen da? Ser jeg ligger på 55 ebc med den oppskrifta jeg har. Kan jo justere med litt carafa i så fall. Jeg tror perle kan funke best, men det var en fruktighet der som jeg ikke tror man får fra perle. Har aldri brukt hersbrucker, bare las på betegnelsen på nett.
Beregnet ebc til 70. Da hadde jeg 75% barkepilsner og 6% hver av carafa2, caramunich2, munich og pale choco. Perle ble brukt fordi det var det jeg hadde. Hersbrucker blir sikkert knall, har brukt den i vanlig pils for noen år siden, synes å huske at jeg var godt fornøyd
 
Men for å få denne tråden på riktig spor, trenger jeg litt hjelp til en schwarzbier.

Var i Flensburg på Hansens brauerei og hadde husets schwarzbier. Det må være den beste schwarzbier-en jeg har hatt. Sendte mail til bryggeriet etter oppskrift, men fikk ikke svar. Har lest meg litt opp, og har laga følgende oppskrift:

Pils 49%
Mørk munich 39%
Carafa 2 5%
Caramunich 5%
Sjokolade 2%

Det sto reinheitsgebot på menyen, så jeg antar de har brukt tyske humler. Men den hadde en litt spesiell fruktig humlesmak. Kan det være herbrucker?

Tenkte IBU rundt 25-30, også en sen tilsetting, typ 5 min.

2:1 klor:sulfat.

W34/70 selvsagt.

Er det noen som har innspill?
Schwarzbier kan være både lett og pilsneraktig - som Köstritzer - eller litt tyngre, og mer i retning en mørk tsjekker. HVordan var den du drakk?

Jeg regner med at det var av den typen som lener seg østover, siden du har med Caramunich. For den ville jeg droppa hvis det var noe Köstritzer-lignende du prøver å lage.
 
Det var klønete formulert av meg. Jeg regner med at siden de bryr seg om reinheitsgebot, så er de sikkert opptatt av å bare bruke tyske råvarer.

Brewfather sier pH på 5,4. Anbefaler litt kritt også, men ikke natron. Trenger kanskje ikke natron når pH er så høy?
Kalk egner seg ikke til å justere vann med; det løser seg dårlig og gir liten og langsom effekt. Jeg skjønner ikke helt at Brewfather opererer med det. Trenger du å få pH'en opp, er natron den mest nærliggende løsninga.
 
Hear hear.

 
Schwarzbier kan være både lett og pilsneraktig - som Köstritzer - eller litt tyngre, og mer i retning en mørk tsjekker. HVordan var den du drakk?

Jeg regner med at det var av den typen som lener seg østover, siden du har med Caramunich. For den ville jeg droppa hvis det var noe Köstritzer-lignende du prøver å lage.
Den var litt mer fyldig enn Köstritzer, så jeg tror caramunich blir riktig. Jeg får gi det et forsøk. Og da om ikke så lenge, for man må begynne å tenke på høstølet!
 
Hvis en hadde kuttet ut syre og ikke tilsatt natron hadde det forandret smaken på ølet ?
Ganske marginalt, vil jeg tru - om i det hele tatt. Jeg ville gjort det; jeg skjønner ikke poenget med å tilsette to stoffer som opphever virkningen av hverandre.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det er vel for å få noe natrium og bikarbonat i ølet vil jeg tro? Noen stiler skal ha noe av dette, ihverfall ifølge Brewfather. Om det er nødvendig er en annet spørsmål...

Og så må syre trekke ned pH'en igjen.
 
Det er vel for å få noe natrium og bikarbonat i ølet vil jeg tro? Noen stiler skal ha noe av dette, ihverfall ifølge Brewfather. Om det er nødvendig er en annet spørsmål...

Og så må syre trekke ned pH'en igjen.
Godt mulig at det er en grunn til det. Skulle da gjerne visst hva det var.
 
Det er vel for å få noe natrium og bikarbonat i ølet vil jeg tro? Noen stiler skal ha noe av dette, ihverfall ifølge Brewfather. Om det er nødvendig er en annet spørsmål...

Og så må syre trekke ned pH'en igjen.
Bikarbonat er smaksnøytralt, og skal det ha noen som helst mening å øke mengden av det, må det vel være for å få opp det totale mineralinnholdet - men da trengs det mye mer. I praksis er det vel ikke mulig å tilføre mye karbonat uten å tilføre mye av noe annet, også.

Natrium har omtrent samme effekt på smaken som klorid. En kunne vel like gjerne bare økt mengden av kalsiumklorid, og brukt tilsvarende mindre syre. (Jeg har ikke sett på helhetseffekten av dette på pH.)
 
Tja, jeg vet ikke, men Brewfather insisterer på både natrium og bikarbonat i flere stiler og den må jo hente dette fra et sted.

Her fra målprofil 'hoppy':

20230610_222920.jpg

Jeg har valgt å ikke ta hensyn til dette, men det hadde jo vært interessant å vite hvem som har laget disse profilene og hvorfor de har tatt med natrium og bikarbonat hvis det ikke har en hensikt.
 
Tja, jeg vet ikke, men Brewfather insisterer på både natrium og bikarbonat i flere stiler og den må jo hente dette fra et sted.

Her fra målprofil 'hoppy':

Vis vedlegget 62707

Jeg har valgt å ikke ta hensyn til dette, men det hadde jo vært interessant å vite hvem som har laget disse profilene og hvorfor de har tatt med natrium og bikarbonat hvis det ikke har en hensikt.
Det er jo meningsløst små mengder, så hvorfor i all verden man skal stresse med å tilsette dette, begriper jeg ikke.

Den profilen der var da forresten rimelig ekstrem når det gjelder forholdet mellom sulfat og klorid? Det er mer enn 5:1. Jeg sier ikke at det ikke kan brukes, men å anbefale det generelt for humlesterke øl, er drøyt. I en amerikansk IPA er det vel OK, men ikke i alt som er "hoppy".

Kalkulatorer av ymse slag er fine greier, men dette viser at man ikke skal stole blindt på dem. (Hvilket du jo åpenbart ikke gjør:).)
 
Sist redigert:
Da ble det brygge schwarzbier i dag. Gambla litt på råvarene, og så jeg hadde litt lite av carafa og caramunich. Fargen ble 50 ebc, så kanskje litt for lys. Får evt jukse med sukkerkulør om det blir et problem. 25 IBU og 30 gram herbrucker på 0 min. Så får vi se utover høsten hvordan det blir. Kanskje den havner på en festival til slutt? ;)
 
Da ble det brygge schwarzbier i dag. Gambla litt på råvarene, og så jeg hadde litt lite av carafa og caramunich. Fargen ble 50 ebc, så kanskje litt for lys. Får evt jukse med sukkerkulør om det blir et problem. 25 IBU og 30 gram herbrucker på 0 min. Så får vi se utover høsten hvordan det blir. Kanskje den havner på en festival til slutt? ;)
Hva med å bruke sukkerkulør i en pils og servere den som schwarzbier:)?
 
Tilbake
Topp