Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Da ble det brygge schwarzbier i dag. Gambla litt på råvarene, og så jeg hadde litt lite av carafa og caramunich. Fargen ble 50 ebc, så kanskje litt for lys. Får evt jukse med sukkerkulør om det blir et problem. 25 IBU og 30 gram herbrucker på 0 min. Så får vi se utover høsten hvordan det blir. Kanskje den havner på en festival til slutt? ;)
Fargen ble ikke noe problem! Ølet ble ikke akkurat slik jeg hadde tenkt, men godt likevel. Er nok litt mer rista enn pils med sukkerkulør, men bra balansert om jeg skal si det selv. Den blir nok servert på sørlandets ølfestival i slutten av oktober.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230916_195529_Gallery.jpg
    Screenshot_20230916_195529_Gallery.jpg
    862,5 KB · Sett: 9
Er Bayermalt det samme som Munich light ? Har også hørt nevnt Münchnermalt men det finner jeg ikke hos noen av bryggebutikkene
Dette handler om å komme så nærme opprinnelig schwarzbier som mulig. Lagermalt er vel det samme som Pilsnermalt ?

På førehand so mange slags takk
Per 4 år flink


 
Er Bayermalt det samme som Munich light ? Har også hørt nevnt Münchnermalt men det finner jeg ikke hos noen av bryggebutikkene
Dette handler om å komme så nærme opprinnelig schwarzbier som mulig. Lagermalt er vel det samme som Pilsnermalt ?

På førehand so mange slags takk
Per 4 år flink


Man bruker gjerne munich-maltene i en Bayer (eller Dunkel). Jeg, (og mange her, tror jeg), bruker 80-100% mørk munich (25 ecb). Jeg liker å ha litt caramunich oppi, også, (dvs mer i Bayer-retning). Oppskrifter jeg har sett «fra utenlandske kilder» har jeg inntrykk av at man bruker en vesentlig større andel lysere malt, (men jeg synes ikke det passer).

Jeg tror mange av Schwarsbieroppskriftene bruker har 10% lys munich, i tillegg til cara og mørk malt.
Jeg liker å bruke 10% lys og 10% mørk munich, i tillegg til cara, carafa, og _litt_ sjokomalt. Og 70% pilsmalt. Men jeg liker den med litt lett, (nedre spekter av sjokomaltspekteret), og litt god fylde fra munichmaltene.

Lagermalt=pilsmalt, ja, (sånn stort sett).
 
Man bruker gjerne munich-maltene i en Bayer (eller Dunkel). Jeg, (og mange her, tror jeg), bruker 80-100% mørk munich (25 ecb). Jeg liker å ha litt caramunich oppi, også, (dvs mer i Bayer-retning). Oppskrifter jeg har sett «fra utenlandske kilder» har jeg inntrykk av at man bruker en vesentlig større andel lysere malt, (men jeg synes ikke det passer).

Jeg tror mange av Schwarsbieroppskriftene bruker har 10% lys munich, i tillegg til cara og mørk malt.
Jeg liker å bruke 10% lys og 10% mørk munich, i tillegg til cara, carafa, og _litt_ sjokomalt. Og 70% pilsmalt. Men jeg liker den med litt lett, (nedre spekter av sjokomaltspekteret), og litt god fylde fra munichmaltene.

Lagermalt=pilsmalt, ja, (sånn stort sett).
schwarzbier, som brygges av Köstritzer Schwarzbierbrauerei i Bad Köstritz i Thüringen. Dette er et undergjæra øl som brygges med 50 % lagermalt, 43% bayermalt og 7% fargemalt med en EBC-verdi på 900-1000, og har en alkoholstyrke på 4,6%.

iflg wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Svartøl
 
schwarzbier, som brygges av Köstritzer Schwarzbierbrauerei i Bad Köstritz i Thüringen. Dette er et undergjæra øl som brygges med 50 % lagermalt, 43% bayermalt og 7% fargemalt med en EBC-verdi på 900-1000, og har en alkoholstyrke på 4,6%.

iflg wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Svartøl
Høres digg ut. Vanskelig å vite hva slags bayermalt man mener, de ligger mellom 15-25 evb, vanligvis(?). Går jo ann å kjøre 20/20 av lys og mørk. Blir nok samme hva digg.
Fargemalt er nok Carafa Special.
 
Høres digg ut. Vanskelig å vite hva slags bayermalt man mener, de ligger mellom 15-25 evb, vanligvis(?). Går jo ann å kjøre 20/20 av lys og mørk. Blir nok samme hva digg.
Fargemalt er nok Carafa Special.
Konfererte med Ølbrygging.no og der var dem enige med meg om att det nok er Munich Light som det er snakk om.
Skal sette opp en opskrift og legge ut
 
Konfererte med Ølbrygging.no og der var dem enige med meg om att det nok er Munich Light som det er snakk om.
Skal sette opp en opskrift og legge ut
Det finnes også Munich som ligger midt mellom, feks Bonsak Fairytale Munich.
Men med såpass høy andel Munich malt er jeg enig at det sannsynligvis er lys Munich.
 
Er Bayermalt det samme som Munich light ? Har også hørt nevnt Münchnermalt men det finner jeg ikke hos noen av bryggebutikkene
Dette handler om å komme så nærme opprinnelig schwarzbier som mulig. Lagermalt er vel det samme som Pilsnermalt ?

På førehand so mange slags takk
Per 4 år flink


Schwarzbier og schwarzbier er ikke det samme. Køstritzer er nærmest en svart pils, men det er ikke nødvendigvis den opprinnelige schwarzbieren. Du har en annen type som ikke ligger så langt unna mørk tsjekkisk lager. Så det kommer an på hvilken av de to typene du er ute etter.
En podcast:
 
Sist redigert:
Schwarzbier og schwarzbier er ikke det samme. Køstritzer er nærmest en svart pils, men det er ikke nødvendigvis den opprinnelige schwarzbieren. Du har en annen type som ikke ligger så langt unna mørk tsjekkisk lager. Så det kommer an på hvilken av de to typene du er ute etter.
En podcast:
Har fått med meg det Finn. Jeg forsøker å nærme meg en versjon av Köstritzer Schwarzbierbrauere ;)

Har satt opp denne som vedlagt Pdf
 

Vedlegg

  • Brewfather_SvartePr_20231024-1.pdf
    111,9 KB · Sett: 14
Har brygga en Kozel clone som jeg liker veldig godt. Tenker brygge en til i helga.
Oppskrift:)?

Jeg er veldig glad i et øl som jeg trur ikke blir brygga lenger; Märkischer Landmann. Det er/var en schawarzbier av ikke-Køstritzer-type. Så hvis noen skulle ha ei oppskrift på den, hadde jeg blitt veldig lykkelig.
 
Bayer/Dunkel kvalifiserer vel greit som en svart lager, deler denne da den er noe av det beste jeg har brygget.

 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Kan dele, men ikke her - det er content som ligger bak, hva heter det?, paid content.

Har en del oppskrifter og noe fra Weyermann. Har jeg tid i kveld kan jeg lage en pdf, for eks. N.
Kan dere ikke dele med oss? ;)
Jeg har laga en med tilstrekkelig med endringer til at jeg synes det må være lov å legge den ut. Den er "min" nå:). Litt mørkere - akkurat så den når opp til nedre grense i Norbryggs definisjon - litt sterkere, og litt andre humle- og maltvalg. Trur den blir brygga til uka.

OG 1.050 (88% effektivitet), FG 1. 011(77% attenuasjon), 5% ABV. 33 IBU, 50 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 0,5 ts. magnesiumsulfat. Meske på 64 og 72 grader.

Malt til 30 liter før tapping
2,30 kg Muntons pilsnermalt
2,00 kg Lyst münchnermalt (Weyermann)
0,30 kg Mørkt münchnermalt (Weyermann)
0,40 kg Caramunich II
0,40 kg Pale choko
0,25 kg Carafa Special II
Humle
27 gr Merkur 13% @ 60
40 gr Saphir 4% @ 5
Gjær
Imperial L17 Harvest
 
Jeg hadde brukt betydelig mindre Munich malt - kanskje maks. 15 %
Det virker rimelig når det er snakk om Køstrizer. Men 50/50 pils og lyst munchnermalt er vel innafor når det gjelder den tyngre versjonen?

Omtrent hvor går grensa mellom schwarzbier og mørk tsjekker - hvis det er et meningsfullt spørsmål:)?
 
Tilbake
Topp