Nytt gjæringskar

Det er ikke noe problem om du vil flaskekarbonere heller. Da jeg tappet senest i går, var det igjen noe øl som gitt til sekundærgjæring på flaske. Jeg brukte bare picnic-kran, men kunne naturligvis satt på en slangestubb og flaskefyller.
og, du kan ta SG prøver uten å eksponere ølet for oksygen :)
 
Jeg trenger bare 100 ml vørter for å ta en sg prøve, tilsvarende volum luft tror jeg aldri har oksidert ølet min
Jeg tror frykten for oksidering ved vørtertaging er overdreven, i hvertfall så lenge det er litt aktiv gjær der
 
Jeg trenger bare 100 ml vørter for å ta en sg prøve, tilsvarende volum luft tror jeg aldri har oksidert ølet min
Jeg tror frykten for oksidering ved vørtertaging er overdreven, i hvertfall så lenge det er litt aktiv gjær der
Det er ofte ikke den ene gangen du utsetter ølet for litt O2, men summen av flere som reduserer kvaliteten litt.
 
og, du kan ta SG prøver uten å eksponere ølet for oksygen :)
Så lenge du har en gjærlås, kan du alltid ta prøver uten å få inn luft. Du bruker bare litt plastfolie og en strikk til å stenge utløpet fra gjærlåsen. Så lenge det foregår den minste aktivitet i dunken, vil det ikke ta veldig lang tid før du kan fjerne folien uten at det skjer noe.
 
Sist redigert:
Dette hjemsøker meg, har lenge hatt lyst på nytt kar i stål, men fornuften seirer som regel hver gang. Men nå har trangen altså dukket opp igjen, selv om det sikkert (les forhåpentligvis) bare endre opp med tanken ( :cool: ) denne gangen også...

Jeg skal ha et gjæringskar med kjølekappe. I utgangspunktet hadde jeg nesten bestemt meg for at det var Speidel sin 15 eller 30 L som passet behovet mitt best, men så kom jeg over modellene fra Brewbuilt, nærmere bestemt X2 konisk kar. For så små batcher som 10-25 L, er det egentlig noen effekt av konisk kar? Ser fordelen med at blir en mindre overflate som er i kontakt med gjærkaka/humlen men utgjør dette egentlig så mye? Er det noen som har erfaringer med noen av disse eller andre gjæringskar med kjølekappe?
 
Dette hjemsøker meg, har lenge hatt lyst på nytt kar i stål, men fornuften seirer som regel hver gang. Men nå har trangen altså dukket opp igjen, selv om det sikkert (les forhåpentligvis) bare endre opp med tanken ( :cool: ) denne gangen også...

Jeg skal ha et gjæringskar med kjølekappe. I utgangspunktet hadde jeg nesten bestemt meg for at det var Speidel sin 15 eller 30 L som passet behovet mitt best, men så kom jeg over modellene fra Brewbuilt, nærmere bestemt X2 konisk kar. For så små batcher som 10-25 L, er det egentlig noen effekt av konisk kar? Ser fordelen med at blir en mindre overflate som er i kontakt med gjærkaka/humlen men utgjør dette egentlig så mye? Er det noen som har erfaringer med noen av disse eller andre gjæringskar med kjølekappe?
Det er vel heller ei ulempe for gjæringsprosessen at det er mindre kontaktflate med gjæren. Jfr. Anheuser Busch, som har en ganske sprø teknikk for å øke kontaktflaten. (En stor mengde trefliser som gjæren kan slå seg ned på.) For meg er det en grunn til å foretrekk mine Kegland Flatbottom. De gir et gunstig høyde/flate forhold, dvs. at de er relativt lave og breie, og de gir en stor kontaktflate med gjæren.

En annen fordel med dem er det visst også at de har en avrunda overgang mellom bunn og side. Det skal være gunstig for konveksjonsstrømmene i det gjærende ølet.

Mao.: Det er synd på alle dere som ikke har det samme gjæringskaret som jeg har;).
 
Sist redigert:
Jeg har Polsinelli, 35 liter.
Flat bunn, kran på siden, stål.
Ikke superfancy, men dekker mitt behov. Vet ikke om de selges i Norge lenger.

Kjøler med hageslange kveilet rundt koblet til magnetventil. Og så står karet på en varmeplate.

Får ikke kjølt ned særlig lenger enn til kölsch-temp, så ingen pils på meg.
 
Jeg har Polsinelli, 35 liter.
Flat bunn, kran på siden, stål.
Ikke superfancy, men dekker mitt behov. Vet ikke om de selges i Norge lenger.

Kjøler med hageslange kveilet rundt koblet til magnetventil. Og så står karet på en varmeplate.

Får ikke kjølt ned særlig lenger enn til kölsch-temp, så ingen pils på meg.
Det burde vel være mulig å trykkfermentere i den? 10-15 psi?
 
Jeg har Polsinelli, 35 liter.
Flat bunn, kran på siden, stål.
Ikke superfancy, men dekker mitt behov. Vet ikke om de selges i Norge lenger.

Kjøler med hageslange kveilet rundt koblet til magnetventil. Og så står karet på en varmeplate.

Får ikke kjølt ned særlig lenger enn til kölsch-temp, så ingen pils på meg.
Jeg har nettopp brygga den beste pilsen min så langt på 15 grader, med fermolager og med saflager 34/70.
 
Tilbake
Topp